FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Incredible Hulk (Craig Armstrong)    THE INCREDIBLE HULK   (2008)
       A hihetetlen Hulk


      

       zene: Craig Armstrong
       vezényel: Matt Dunkley
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Marvel Music
       játékidő: 111:13




         Ang Lee 2003-ban visszahozta a köztudatba a Marvel-univerzum némiképp feledésbe merült kultuszfiguráját, Hulkot, aki Stan Lee és Jack Kirby ötlete nyomán született meg a hatvanas évek elején. Arról, hogy mennyire jól sikerült produkció lett a "Hulk", megoszlanak a vélemények, egyvalami azonban vitathatatlan: a képregény hasábjaihoz hasonló vágásoknak köszönhetően az egyik legjellegzetesebb képregény-adaptáció született meg. Öt évvel később a Marvel Entertainment és a Universal Pictures megbízta Louis Leterrier rendezőt ("A nyakörv") egy újabb Hulk-mozi elkészítésével, amit rebotnak (újrakezdés) szántak, így az előző "Hulk"-hoz képest nemcsak a rendezői székben történt változás, hanem tulajdonképpen mindenhol. A forgatókönyv szálát Zak Penn bontogatta tovább, Eric Bana helyett Edward Norton változott zöld izomkolosszussá, szerelmét pedig Jennifer Connelly helyett Liv Tyler testesítette meg - hogy csak a legfontosabb pozíciókat emeljem ki. A több akcióval, ugyanakkor kevesebb humorral fűszerezett történet a gyökeres változások ellenére a pénztáraknál arányait tekintve hasonlóan teljesített, s éppúgy megosztja a nézőket, mint Lee mozija (többen vélik például úgy, hogy rosszabb lett elődjénél).

         Ha egy ilyen jellegű adaptáció aláfestéséről van szó, akkor többnyire az ezen műfajban már jártasnak mondható komponisták nevei vetődnek fel először az alkotókban - de nincs ez másként a dráma, az akció és más egyéb területen sem. A zöld óriás ámokfutását, és nem kis lelki gyötrődését legutóbb Danny Elfman támasztotta alá zenével, ezúttal azonban egy olyan szerző követi nyomon muzsikájával, akire talán senki sem mert volna biztosra fogadni, ha egy képzeletbeli jelöltlistán szerepelt volna. Ő Craig Armstrong, aki elsősorban melankolikus, drámai zenéiről ismert. Leterrier egyik interjújából kiderül, hogy régóta szeretett volna együtt dolgozni a szerzővel, amire most látta elérkezettnek az alkalmat, ezért a stúdiónál kijárta, hogy ő kaphassa a megbízást. Minden, a komponista személyének eldöntésében érintett félnek elmondta, hogy az általa kiszemelt a megfelelő ember, miközben lejátszott nekik néhány Armstrong-szerzeményt. Minthogy komponistánk még sosem szerződött le ilyen kaliberű akciómozihoz (természetesen néhány dinamikus tételt írt már olyan alkotásokhoz, mint "A sárkány csókja" vagy a "Doktor zsiványok"), éppen ezért nemcsak az alkotók, hanem rajongói is kíváncsian várták, milyen muzsika születik majd "A hihetetlen Hulk"-hoz.

         A Marvel Music gondozásában megjelent filmzenealbum a teljes anyagot magában foglalja, melyet Seattle-ben játszottak fel Matt Dunkley vezényletével, valamint a hetvenhárom fős Northwest Sinfonia közreműködésével. A lemezek abból a szempontból maximálisan korrektnek mondható, hogy egy tétel sem maradt le róla, ugyanakkor ezen meglehetősen hosszú játékidő magában hordozza annak a veszélyét, hogy hallgatása során emiatt többen ráunnak majd - első nekifutásra magam is hosszúnak találtam a kiadványt, s egy rövidebb változat esetében a fenti értékelésem eggyel nőne.
         A rendező kérése Armstrong felé az volt, hogy Hulk a túlbonyolított téma helyett, egy három-négy hangjegyes, jellemző, egyszersmind könnyedén megjegyezhető motívumot kapjon. Szerzőnk ennek megfelelően is járt el: egy egyszerű, de annál markánsabb jelzővel illette a lilanadrágos főhőst, akinek - miközben az őt ért gammasugárzás ellenszerét kutatja - ezúttal nemcsak a hadsereg elől kell bujkálnia, hanem egy hozzá hasonló teremtménnyel, Förtelemmel (Tim Roth) is meg kell küzdenie. Az ehhez készült aláfestés lágyabb vonulatai egyértelművé teszik azt, ki is vetette papírra a hangjegyeket: hosszú vonósok, valamint gyengéd fafúvós, illetve zongorahangok együttese fejezi ki a szereplők érzéseit, a reményt, a hitet (például a "Mr. Blue"-ban, a "Bruce Can't Stay"-ben, az "I Can't"-ben, a "Stern's Lab"-ben, és a "Bruce Must Do It"-ben). Kevin Feige, a Marvel produkciós vezetője a felvételek után megjegyezte, hogy ez egyike lett a legszebb Marvel-zenéknek, s bár ilyenkor kifelé többnyire mindig mindenki dicséri a másikat, annyi bizonyos, hogy a hamisítatlan Armstrong-dallamok remekül érzékeltetik a főhős magányosságát, gyötrődését állapota, illetve szerelme miatt.
         Az akciórészek szintidobokkal és más ütősökkel tarkított részei néhol kicsit elfmanesre sikerültek, az őket nemegyszer összekötő heroikus részek azonban szintén Armstrong kézjegyeit hordozzák magukban. A kiadvány legnagyobb része ezekből a trackekből tevődik össze, amelyek egyenletességét a második lemezen lévő "Harlem Brawl" - "Are They Dead?" kettős töri meg, pontosabban ad új lendületet. Ami fura az egészben, az az, hogy míg Armstrong a vonósokat többnyire kimerülésig dolgoztatja, addig a fúvósok alig kerülnek színre, helyüket leginkább hozzájuk hasonló szintihangok veszik át. Ezzel együtt persze pörög és hömpölyög a zene, ahogy kell, ám nem sűrűn találkozni ilyen hangszereléssel.

         A kiadvány a megjelenést követő napokban nem kis felháborodást okozott azzal, hogy a vásárlók egy nem éppen minőségi nyomdai munkáról tanúbizonyságot adó borítóval kiegészített CD-R lemezt kaptak kézhez. A forgalmazó hivatalos állásfoglalása e téren a következő: "Ez 'A hihetetlen Hulk' hivatalos zenéje. A Marvel Entertainment licence alapján gyártja az Amazon.com, amely az eredeti mesterfelvételeket használja, melyet a gyártás során CD-R lemezre írnak fel." Ami ezt a "kellemetlenséget" ellensúlyozza, az a kiváló hangminőség és keverés, ami mindenképpen kihangsúlyozandó.
         Némileg ismeretlen terepnek számít nálam Craig Armstrong munkássága, ezen zenéjét azonban a "World Trade Center"-hez hasonlóan igen hamar, különösebb hezitálás nélkül polcomon tudtam. Remélem, hogy ezzel a filmmel megalapozta azt, hogy a jövőben a visszafogottabb dallamok mellett több ilyen megbízást kapjon - persze, ha ő is akarja...


    Kulics László
    2008.10.29.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. The Arctic (2:46)
      2. Main Title (2:39)
      3. Rocinha Favela (3:11)
      4. A Drop of Blood (1:35)
      5. The Flower (2:50)
      6. Ross' Team (1:33)
      7. Mr. Blue (1:03)
      8. Favela Escape (3:35)
      9. It Was Banner (1:32)
    10. That Is the Target (5:33)
    11. Bruce Goes Home (1:24) *
    12. Ross and Blonsky (3:15)
    13. Return to Culver University (2:39)
    14. The Lab (1:17)
    15. Reunion (3:37)
    16. The Data/The Vial (1:19)
    17. They're Here (3:06)
    18. Give Him Everything You've Got (6:08)
    19. Bruce Can't Stay (1:54)
    20. First Injection (1:03)
    21. Is it Safe? (1:07)
    22. Hulk Theme (3:59)

    CD 2:
      1. Saved From the Flames (0:53)
      2. Grotto (2:53)
      3. Arrival at The Motel (1:48)
      4. I Can't (2:15)
      5. Abomination Alley (3:56)
      6. Bruce Found (2:52)
      7. Bruce Looks For The Data (1:05)
      8. NYC Cab Ride (1:16)
      9. The Mirror (1:17)
    10. Sterns' Lab (4:16)
    11. Bruce Darted (3:00)
    12. I Want It, I Need It (1:36)
    13. Blonsky Transforms (1:16)
    14. Bruce Must Do It (2:11)
    15. Harlem Brawl (3:53)
    16. Are They Dead? (2:40)
    17. Hulk Smash (2:25)
    18. Hulk and Betty (1:50)
    19. A Tear (1:01)
    20. Who's We? (0:56)
    21. The Necklace (1:44)
    22. Bruce and Betty (5:06)
    23. Hulk Theme (End Credits) (3:59)

    * a "The Lonely Man Theme"-et írta: Joe Harnell


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Hulk

    Superman

    World Trade Center

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam