FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - In the Bedroom (Thomas Newman)    IN THE BEDROOM   (2001)
       A hálószobában


      

       zene: Thomas Newman
       vezényel: Thomas Newman
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 30:40




         Ismét egy olyan album kerül megfigyelésünk középpontjába, ami jócskán megosztotta a filmzenekritikusokat, rajongókat. Az egy pillanatig sem vitás, hogy Thomas Newman azon hollywoodi zeneszerzők egyike, kinek teljesen egyedi stílusa bármely zenéje első taktusaiból felismerhetővé teszi, s filmzenei megközelítése jócskán elkülöníthető más komponistákéitól. A '90-es évek elejétől, kezdetben kisköltségvetésű vagy független produkciókhoz írt zenei aláfestést, majd 1994-től vált szélesebb körben is elismertté Frank Darabont "A remény rabjai" című filmjéhez készült score-jával. Az évtized végére már szinte csak kasszasikerek stáblistáján láthattuk nevét, a két Oscar-jelölés ("American Beauty", "Road to Perdition") közé eső "In the Bedroom" mégis egy elsőfilmes rendező, Todd Field művéhez íródott, ami némiképp magyarázatot ad az album szélsőséges megítéléséhez.
         Field drámája jócskán meglepte az amerikai közönséget, lévén "A hálószobában" sokkal inkább európai művészfilmhez hasonlítható kamaradarab, mint zsebkendőáztató giccshalmaz. A kritikusok persze rendre meghatódnak, amikor valamely honfitársuk olyan produkcióval rukkol elő, amely Amerikán kívül a világ bármely pontján szinte napi rendszerességgel hagyja el a különböző kis stúdiók vágóasztalát, épp ezért a filmet, s annak három főszereplőjét, Sissy Spaceket, Tom Wilkinsont és Marisa Tomeit számos különböző díjra jelölték (ezek közül Spacek lett egyedül befutó a Golden Globe-on). A kiváló színészek által előadott lélektani dráma azóta is gyakran ajánlott film, melyben tökéletesen jelenik meg a csodaszép halászfalu, s az annak közösségében rejlő hétköznapi gyűlölet ellentéte, a látszatra tisztességes, csendes emberek pedig sokszor meglepő kegyetlenségre képesek.

         A film szinte már teljesen készen állt a stúdióban, amikor a rendező megmutatta Newmannek. A CD belső borítójában olvasható jegyzetéből kiderül, hogy lélegzetvisszafojtva várta az elismert zeneszerző reakcióját, s minden álma beteljesülni látszott, amikor ő végül elvállalta a feladatot. Newman büdzsére tett érdeklődésére Field voltaképpen csak hebegett-habogott, merthogy a film költségvetése szinte teljesen minimális volt. Mindez azonban csak még jobban felkeltette a komponista érdeklődését, s pár héten belül el is készített egy szűk félórányi anyagot, mellyel az ifjú rendezőt azonnal el is varázsolta. A számunkra is elérhetővé vált végeredmény egy, a filmhez kétségkívül tökéletesen illeszkedő, hamisítatlan minimalista Newman-alkotás lett, ám attól elkülönítve azért - jogosan - kelthet némi fanyalgást a hallgatók körében.
         Egy kezdő filmes számára nem kis dolog ilyen remek szereplőgárdával együtt dolgozni, valamint Thomas Newman egyébként mindig varázslatos harmóniáit filmje alatt hallani, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy a mai producerek által dirigált kőkemény filmvilágban milyen nehéz elismert művészeket megkörnyékezni egy debütáló rendezőnek. Ebben a megközelítésben mindenképpen elismerésreméltó Newman hozzáállása, hiszen az album nem kelti összecsapott, túlságosan sablonos motívumok halmazát. Azonban éppen az a fajta plusz hiányzik belőle (akár a témákat, akár az összhangulatot illetően), ami egyébként megkülönböztethetővé teszi diszkográfiája egyes műveit. Ugyanúgy jelen vannak ebben is a hosszan tartott hangokból álló, csendes, de mégis iszonyúan feszült harmóniákat játszó vonósok, a mélyen fel-felmorajló bőgők vagy a tompán szóló zongora a romantikus motívumaival. Mégis, amilyen csendesen az "In the Bedroom" elkezdődik, éppolyan csendesen véget is ér, s míg például a nem sokkal későbbi "White Oleander"-nek épp ez a fő erénye, addig jelen esetben csak többszöri ismétlés után tudok mit kezdeni a teljes kompozícióval, és az is csupán egy diszkréten a háttérbe megbújó newmani atmoszférát teremt, nem figyelmet igénylő hallgatnivalót.

         Gyorsan le kell szögeznem, hogy a modern technikának hála, az első ismerkedést követően kiprogramoztam három tracket a Varése Sarabande 19 tételből álló albumából: ezek a Newark Balkan Chorus kesergői, egy-egy, számomra borzasztónak ható dal a balkáni népművészetből. A "Zeni Me, Mamo", az "OJ Savice" és a "Dobro Dosle" még inkább megerősíti bennem a régi táncdalok iránti elkötelezettséget, hiszen számos Newman-albumnál negatívumként szokás felemlegetni a század közepén slágernek tekintett dalok jelenlétét. Az "In the Bedroom" hangulattördelői messze "eredményesebben" teljesítenek, úgyhogy sokszor inkább Fred Astaire, Frank Sinatra, Billy Holiday vagy Hank Williams.
         A maradék alig 25 perc egy csendes meditációnak fogható fel, ahol azért ne feltétlenül várjunk szivárványszínű álmokat, inkább csak afféle szomorkás visszaemlékezést. A meseszép felszín alatt tomboló rossz és az ezt körülölelő feszültség már a "Cannery (Main Title)" furcsán trillázó hegedűjátékában is érezhető, nem beszélve a mélyen duruzsló vibrafonról a "Can't Sleep 2"-ben. Egy cseppnyi kis átmeneti feloldást a "Finding Nemo"-t idéző "Baseball" vidámsága jelent csupán, illetve némi romantika is megbújik a "Blocks" vagy a "The Line Divided" gyönyörű klarinét-, és zongoraszólóiban, ezeket leszámítva azonban marad a nyugtalan atmoszféra. A "Henry" és a "Thirteen" például olyan nyugtalan, hogy szinte hangszer sem szerepel benne, csupán sustorgó effektek és mélyen búgó háttérhangok. A dráma kiteljesedéséhez és a kellő veszélyérzethez a "Last Call"-"North On 73"-"Swingbridge" tételhármas szolgáltatja a bármely korábbi művéből megszokott newmani disszonanciát, melyet a nagyon mély hangú bőgők kísérte hegedűk alkotnak elsősorban. Két csendes, megnyugvást jelentő tétel, a "Drive Back" és a "Down East" (szándékosan kihagyva a kórusművet) vezeti fel a zárótételt, amelyben először a főtémából ismert (s az album során egyébként végig mellőzött) hegedűfutkározás csendül fel, kiegészülve a szintén most először hallható, újfent közismertként titulálható newmani csilingelésekkel, majd a romantikus zongorás motívumból elegánsan elhalkul, hosszan ráhagyva a suttogó háttérhangokat.

         Az "In the Bedroom"-ról éppúgy lehet méltató kritikákat olvasni, mint porig alázó recenziókat. Én valahol a kettő közé próbálnám meg helyezni az albumot, tekintve, hogy nagy rajongója vagyok Thomas Newman senkihez sem hasonlítható munkásságának. Minél jobban sikerül megismernünk az egyes zeneszerzőket (akár személyesen is), annál inkább kiderül, hogy a filmes szakma olyan rétegét képviselik, ahol még szó sincs kikerülhetetlen sztárallűrökről, s amint Newman esetében az "In the Bedroom" is jelzi: a pénz talán a legkevésbé motiváló erő a filmzeneszerzőknél. Ebbe az albumba minden bekerült, amiért a komponistát szeretjük, de ennyi, és nem több. Azok számára, akik még nem hallgattak tőle sok albumot, ne ez a mű legyen a legfontosabb, még akkor se, ha azért olyan nagyon nem fognak csalódni benne.


    Tihanyi Attila
    2006.10.23.




    Tracklista:

      1. Houses (0:43)
      2. Cannery (Main Title) (1:37)
      3. Can't Sleep 2 (0:58)
      4. VFW (1:09)
      5. Baseball (1:13)
      6. Zeni Me, Mamo (3:14)
      7. Blocks (2:05)
      8. Henry (1:49)
      9. The Line Divided (0:52)
    10. Can't Sleep 1 (0:40)
    11. Last Call (1:35)
    12. OJ Savice (1:55)
    13. Thirteen (1:07)
    14. North On 73 (2:37)
    15. Swingbridge (1:24)
    16. Drive Back (1:05)
    17. Dobro Dosle (0:35)
    18. Down East (1:21)
    19. In The Bedroom (End Title) (4:32)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Capote

    Crash

    Finding Nemo

    Spider

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam