FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ils (René-Marc Bini)

    Filmek alatt hallott zenék



       ILS   (2006)
       


      

       zene: René-Marc Bini








         Egy Romániában lévő hatalmas erdei házban él a fiatal francia tanárnő (Olivia Bonamy) és író férje (Michael Cohen). Clémentine valamit hallani vél az egyik éjjel, ezért Lucas-val közösen indulnak le az emeletről, hogy a zaj forrásának utánajárjanak. Megpróbáltatásokkal teli éjszakájuk ezzel veszi kezdetét...
         Számtalan külföldi példa akad rá, hogy a hazai gyakorlattal ellentétben nem szükségeltetik egy film elkészítéséhez pazarló költségvetés vagy teljesen elhasznált "sztárok" gyülekezete, hiszen mindezek nélkül is működőképessé válhat a produkció. Az "Ils" ("Ők") esetében szintén az a helyzet, hogy akár nálunk is készülhetett volna. Elvégre nem kevés erdőnk van, ezekben elhagyatott házzal szintén találkozhatunk, és még talán két friss arc is fellelhető, akik idáig elkerülték a bulvárszereplésnek álcázott önlejáratást. A David Moreau-Xavier Palud rendezőpáros talált is kettő ilyet, és közreműködésükkel egy olyan, jóformán vér nélküli thillert hoztak létre, amihez foghatót sokat szeretnék még. Egyfelől az alkotók mellőznek mindenféle mellékszálat és mellébeszélést, nem erőltetik ezeket csak azért, hogy az elvárt játékidő meglegyen. Hetvennégy perc ugyan nem sok (ennek nagyrésze radásul ugyanazon helyszínen játszódik), de ha ennyire ki van töltve, itt a példa rá, hogy milyen sokáig is képes tartani. Másfelől a történetben nem találtam abszolút hihetetlennek tűnő momentumot, és a viszontagságok okozója sem a szokásos, például egy lassan ballagó őrült láncfűrészes, ráadásul az ellenoldal mibenléte, célja sokáig homályban is marad. Harmadrészt a két főhős sem viselkedik az emberi észnek ellentmondóan, és például senki nem változik át akcióhőssé sem, hanem inkább retteg a sarokban. Az utolsó jó pontot Olivia Bonamy érdemli, aki annyira természetes és vonzó jelenség, amilyet ritkán látni manapság filmekben.
         A történetnek persze nemrég megszületett a nem hivatalos amerikai változata "The Strangers" címen, Liv Tyler főszereplésével, ám mielőtt a francia filmipar újbóli kihasználásán kezdenénk el háborogni, meg kell említeni, hogy azóta a rendezőpáros tengerentúli debütálásának is szemtanúi lehettünk, ami sajnos nem lett más, mint "A szem" című horror - azaz a hazánkban is vetített thai mozi újrája. Nem maga a remake ténye a zavaró (elvégre valami nagyobbal csak el kellett indulniuk), hanem az, hogy az "Ils"-ből kiderül, kizárólag saját ötletből is képesek a feszültséget létrehozni és azt mindvégig fenntartani.

         A score viszonylag rejtőzködő típusú, így azok, akik látták a filmet, utólag talán még meg is esküdnének rá, hogy nem rendelkezik aláfestéssel. Pedig van benne, bár nem sok, és nem is az a fajta, amit sokan akarnának önmagában is meghallgatni (például emiatt sem fog soha megjelenni), ám mindig a kellő helyen szól. A komponista a nálunk ismeretlen René-Marc Bini, akiről nem állítom, hogy feledhetetlent alkotott, de hangulatteremtő képességből jelest érdemel. A főcímnél például elérte, hogy a felülről figyelő kamera képével együtt lassú, zongorás-hegedűs, csilingelő aláfestése baljós köntösbe öltöztessen egy nyüzsgő várost. Ez a főtéma kíséri a hazafelé vezető hősnőt, és amikor meglátjuk a komor erdei út végén a házat, könnyen baljós sejtelmünk támadhat - a szerző így el is érte célját. Mivel a továbbiakban már a pár egyre durvuló tortúráját láthatjuk, kevésbé disztingvált elemek kapnak a score-ban szerepet. Fenyegetővé váló ambientes megoldások, torz effektek, idegörlő hegedűmotívumok, mély és monoton zongorahangok, és egy olyan megoldás is, amit én csak úgy szoktam jellemezni: a macska végigrohant a zongorán. Külön megemlítem a hangmérnöki munkát, ami az instrumentális aláfestést is támogatja, és olykor olyan speciális hatású, hogy lehetetlen eldönteni, hangmérnök vagy zeneszerző érdeme-e, csak azt, hogy félelmetesen szól. René-Marc Binit tehát dicséret illeti, hiszen az eleve súlyos pillanatokat még erősebbé teszi szerzeményével.


    Bíró Zsolt
    2008.04.03.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Haute Tension

    The Hitcher

    Pacific Heights

    When a Stranger Calls

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam