FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Hunt for Red October (Basil Poledouris)    THE HUNT FOR RED OCTOBER   (1990)
       Vadászat a Vörös Októberre


      

       zene: Basil Poledouris
       vezényel: Basil Poledouris
       kiadás éve: 1990
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 29:48




         Volt idő, amikor Tom Clancy minőségi könyveket írt, egyedül, és talán még kevéssé a megtöltendő oldalszám érdekelte, amely után fizeti kiadója. Ebből a koraibb időszakából származik a "Vadászat a Vörös Októberre" című műve, amelyből a máig legsikeresebb moziadaptációt készítette el John McTiernan rendező. A történet szerint Marco Ramius szovjet tengeralattjáró-parancsnok (Sean Connery) hajójával, a csúcstechnikájú Vörös Októberrel dezertál egy hadgyakorlat közben, és az USA partjai felé veszi az irányt. Az egész orosz flotta üldözőbe veszi a szökevényt, az amerikaiak viszont (nem tudván Ramius szándékáról) fenyegetésnek veszik mindezt. Az egyetlen remény a békére és a csavaros történések megoldására pedig - ahogy az lenni szokott - Jack Ryan (Alec Baldwin) a CIA fiatal elemzője.

         McTiernan eredeti elképzelése szerint a film nagyobb politikai tartalommal bírt volna, ám a készülő produkciót ebből a szempontból a Szovjetunió felbomlásával áthaladta a történelem. A népszerű amerikai fantázia a sosem létező orosz csodafegyverekről inkább egy misztikus és szórakoztató látomás ebben a moziban, mintsem egy valós fenyegetés. Ezen gondolat mentén indult el Basil Poledouris is, aki hamar jó munkakapcsolatot alakított ki McTiernannel, miután az a "Robotzsaru" score-ját hallva maga mellé szerződtette a komponistát. A kész témákat Poledouris zongorán játszotta le először a rendezőnek, aki miután jóváhagyta őket, jelen is akart lenni a zenei felvételeken.
         Hans Zimmer "Crimson Tide"-jával ellentétben tehát Poledouris zenéjében a tengeralattjáró nem magasztos, hazafias harci eszköz, hanem maga a víz alatt lopakodó halál. A visszhangos, sokszor minimalista hangszerelés és a pulzáló, feszültségnövelő elektronika mind-mind ezt az elképzelést hivatottak alátámasztani. A Mester úgy is jellemezte találóan a "The Hunt for Red October"-t, mint "Herrmann-stílusú alkotás orosz felhangokkal", illetve "Rahmanyinov tengerre száll" - utalva egyik kedvenc huszadik századi orosz komponistájára.

         A score egyik legnagyszerűbb tételével ("Main Title / Hymn to Red October") indít a rövidke album, az orosz férfikórus teljes erővel adja meg a nyitó képsorok alaphangját, amint az anyaföldtől búcsúznak énekükben, a képen pedig a Vörös Októbert látjuk, amint kifut a tengerre. Poledouris nem tréfált, amikor oroszos zenét ígért, és ez a szerzemény mind a stúdiót, mind a rendezőt meglepte. Előbbi a közönség esetleges negatív reakciójától félt alaptalanul, viszont McTiernan odáig volt a gyönyörtől, és elhatározta, hogy a tétel a Jack Ryant bemutató képsorok alatt is folytatódik majd, jelezvén a nézők tudatalattijának az amerikai partok felé folyamatosan közeledő fenyegetést.
         A "Nuclear Scam"-ben és "Putin's Demise"-ban aztán halljuk végre a művész védjegyét képező sajátos elektronikus hangzást. Michael Boddicker szintetizátor-zenéje a "Robocop" felvételéhez hasonlóan itt is élőben adódott hozzá a zenekar játékához, és ha kellett, a billentyűs reagálni tudott azonnal a többi előadó minden rezdülésére.
         Poledouris a film tempóját nem kívánta a zene által növelni. A gyakran jelen lévő (hol oroszos, hol pedig nem) kórussal viszont folyamatosan elénk festi a tengeralattjáró méretét és fenyegető mivoltát. Így mi sem egy pár méteres makettet, hanem egy 175 méter hosszú Tájfun-osztályú szovjet acélcápát látunk, amint lavírozik egy vízalatti szoros sziklafalai között ("Red Route I"). Impresszív, szinte vallásos áhítattal töltődnek meg a képsorok. Mindez nem véletlen, hisz a szerző - mint a tengernek szenvedéllyel adózó művész - szívében különleges helyet foglalt el a projekt.

         Az oroszosan puritán körítésű album megvétele leginkább a jelen cikk írójához hasonló elvetemült Basil Poledouris-rajongóknak ajánlható, mivel a film teljes zenei anyaga jelentősen alulreprezentálva került a CD-re. A korong a maga fél órájával véget ér, mire észbe kapnánk. A "The Hunt for Red October" tipikusan az a score, amiből a hosszú, véget érni nem akaró tételek keverése és kiadása lett volna egészséges. Ismét a magas zenekari díjak a magyarázat a sovány játékidejű kiadványra, és sajnos ismerve az MCA kiadót - amely örökre ráült egy-egy zene jogaira, lásd a "Vissza a jövőbe" első részének mindmáig kiadatlan score-ját is - nincs rá sok remény, hogy hivatalos és hosszabb formában a boltok polcaira kerül majd a jövőben a film aláfestése. Így nyolc pontot adok az albumra, pedig a film alatt hallható muzsika megér egy kilencest is...


    Berkes Zsolt
    2007.11.08.




    Tracklista:

      1. Main Title / Hymn to Red October (Voctober) (5:04)
      2. Nuclear Scam (7:17)
      3. Putin's Demise (0:54)
      4. Course Two-Five-Zero (0:21)
      5. Ancestral Aid (2:10)
      6. Chopper (2:52)
      7. Two Wives (2:41)
      8. Red Route I (3:28)
      9. Plane Crash (1:46)
    10. Kaboom!!! (3:15)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Clear and Present Danger

    Crimson Tide

    Robocop (The Deluxe Edition)

    Starship Troopers

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam