FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 (Alexandre Desplat)    HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS - Pt 2  (2011)
       Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész


      

       zene: Alexandre Desplat
       vezényel: Alexandre Desplat
       kiadás éve: 2011
       kiadó: WaterTower Music
       játékidő: 68:03




         A huszonegyedik század első évtizedének kétségkívül legsikeresebb, legjövedelmezőbb és legnézettebb filmszériája volt a nehéz sorsú varázslótanonc, azaz Harry Potter nyolc felvonásos története. 2001-ben a gyerekfilmek koronázatlan királya, Chris Columbus indította el a mozis pályafutását J.K. Rowling nagysikerű regényfolyamának, majd Alfonso Cuarón és Mike Newell után az ötödik résztől David Yates vette gondozásba a sztorit. Az első két fejezet még inkább a gyerekfilmek zsánerébe tartozott, majd ahogy sötétedett és vált baljósabbá a történet, úgy lettek egyre bátrabbak a készítők, így végül egy komor fantasy kerekedett ki Harry Potter viszontagságos sorsából. Az utolsó regényt egyrészt anyagi, másrészt művészi megfontolásból megfelezték, ami azt eredményezte, hogy "A Halál ereklyéi" két része eltér a korábbi Potter-mozik felépítésétől. A záró film rögtön felveszi az előző végének a fonalát, itt már esélyünk sincs olyan szokásos Harry Potter-filmes epizódjeleneteket látni, mint amilyen a nevelőszülők vegzálása, vagy a Roxfortba való megérkezés volt. Harry, Ron és Hermione tovább folytatja a Voldemort lelkének darabjait őrző horcruxok felkutatását, azonban a sötét erők már olyannyira megerősödnek, hogy a teljes mugli- és varázsvilág is végveszélybe kerül. Harryék ugyan végül eljutnak a menedéknek vélt Roxfortba, azonban már a varázslóiskola sem képes védelmet nyújtani Voldemort és serege ellen, így elkerülhetetlen lesz Harry Potter és a Sötét Nagyúr végső, évek óta várt nagy összecsapása.
         Az utolsó felvonás egy szép epilógus is lett, hiszen feleleveníti a korábbi fejezetek főbb karaktereit (újjal szinte nem is szolgál), sőt jól ismert régi helyszínekre látogatunk vissza, majd egy hatalmas epikus finálé után, egy valóban megható, tulajdonképpen könnyfakasztó lezárással szolgál. Mivel a "Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész" kifejezetten jó kritikákat kapott, és nem mellesleg rengetegen voltak kíváncsiak a lezárásra, így mozis rekordok sorát döntötte meg. Többek között ezt a filmet nézték meg a nyitó napon és a nyitó hétvégén a legtöbben, ez lett a legjövedelmezőbb Potter-mozi, és nem utolsósorban a harmadik legnagyobb bevételre szert tevő film (a képzeletbeli dobogóról nemrég a "Bosszúállók" taszította le).

         A komponista posztján az előző rész aláfestéséért is felelős Alexandre Desplat maradt, noha John Williams, az első három film zeneszerzője is bejelentkezett, hogy szívesen írna muzsikát a történet lezárásához. Azonban úgy alakult, hogy "A Halál ereklyéi II. rész" zenéjét pont a "Tintin kalandjai"-val egy időben kellett volna megírnia, így végül időhiány miatt elzárkózott a lehetőségtől. Azonban a francia mesternek sem volt sok ideje, hiszen 2011 elején kezdhetett hozzá a munkához, végül májusban, a premier előtt pár héttel rögzítette a score-t a Harry Potter-filmek állandó zenekarával, a London Symphony Orchestrával. A komponista segítségére ebben a zenében is Conrad Pope volt, aki a hangszerelők vezetői és az album társproduceri tisztét töltötte be. Desplat, aki igen elismerően nyilatkozott a nagy előd Potter-muzsikáiról, szerette volna a Hedwig-témát egy nagyszabású variáció formájában bemutatni, azonban a film erre nem adott lehetőséget, viszont kisebb elemeit beépítette a score-ba, sőt jóval nagyobb arányban tette ezt, mint az előző mozi esetében. Ugyanakkor az ott alkalmazott hangzásvilágot, mely az előző részeknek és a saját, egyedi stílusának parádés ötvözete volt, itt is megtartotta, a lüktető basszusokból viszont érezhetően visszavett, ami a zene előnyére vált. Sőt az előző score-ba beépített arab, afrikai vagy dél-amerikai ritmusokat itt már egyáltalán nem alkalmazta.
         Új témákat viszont kitalált, nem is akármilyeneket. A széria történetében most először nem a Hedwig-témával indul a mozi, mivel a komponista új főmotívummal vezeti be a sztorit. Nem véletlenül hanyagolta a jól ismert Williams-dallamot, ugyanis Harry édesanyjának témája, a keltás, gyászos "Lily's Theme"-mel hihetetlenül jól kapta el a Harry Potter-filmek egyik fontos elemét, a veszteséget. A szériában folyamatosan jelen levő halált és elmúlást jelképezi ez a dallam, vagyis azt, ami a finálét a leginkább meghatározza. Ez ugyan a korábbi mozikban is jelen volt, és mind a négy Potter-komponista beleszőtte eme hangzásvilágot valamilyen módon a saját score-jába, de a zene nyelvén ennyire erősen, Desplat-n kívül csak Williams tudta ilyen jól megjeleníteni a harmadik fejezet "Window to the Past" című trackjében. A "Lily's Theme" éteri hangú szólistája egyébként Mai Fujisawa, aki nem mellesleg Joe Hisaishi filmzeneszerző lánya. A szelíden kísérteties főmotívum az album egyik legkiválóbb tételében, a "The Resurrection Stone"-ban is felbukkan, itt is hallhatjuk Fujisawát, de hangszeres verziója is elhangzik ebben a tételben. Ugyanakkor a "Snape's Demise" bizonyítja, hogy Lily témáját nemcsak a karakterhez, hanem az elmúlás motívumának is szánta a szerző. Erre példa még a Lily és Perselus múltbéli kapcsolatát zeneileg lefestő "Severus and Lily", és a dinamikus "Dragon Flight" második felében lévő csodás megszólalása, ahol a vadul szárnyaló zenét hivatott feloldani.
         A második legfontosabb motívum egy harcias dallam, melyet leginkább Roxfort megtámadásához köthetünk. A "New Headmaster" vezeti be először, de itt még korántsem olyan jelentős, mint amilyenné a történet későbbi szakaszára válik. Drámai és megható osztinátó képezi e téma alapját, mindez pedig a legtökéletesebben a "Statues" esetében hallható, mely egy, a szó legszorosabb értelmében véve varázslatos jelenethez született. Itt az ismétlődő elemekből álló dallam harcias ütősök és rezesek hangjaival egészül ki, s ugyanezt halljuk két erőteljes csatazene, a "Courtyard Apocalypse" és a "Battlefield" esetében is, csak még pergősebbre, katonásabbra hangszerelve, és nem mellesleg ezen kiegészítőktől lesznek e téma legjobb interpretációi az imént nevesített tételek.

         Mint már említésre került, Desplat több helyen is alkalmazta Williams Hedwig-témáját, de más motívumokat is adaptált a nagy elődtől, például a végefőcím alá. Azonban nemcsak Williams, hanem az ötödik és a hatodik epizód muzsikáját jegyző Nicholas Hooper dallamaiból is átvett részeket, és ezeket is a saját stílusához igazította, ezáltal pedig igen érdekes tónusban szólalnak meg e régi témák. Az albumon viszont ne nagyon keressük ezeket, mivel fura módon a kiadó csak Desplat zenéit rakta a CD-re, eltekintve a Hedwig-téma párszori, szerény felbukkanásától, vagyis a score sok érdekes és értékes elemével csak a jelenetek alatt találkozhatunk. A komponista "A Halál ereklyéi I. rész" alá írt zenéjének több eleme is felbukkan a befejező mozi muzsikájában, ezek közül a horcrux-téma az "Underworld"-ben hangzik fel, a halálfaló-motívum átértelmezett változata pedig a "The Tunnel"-ben hallható, de feltűnik még a roxforti diákok dallama is, mely először a "Neville"-ben, majd a hőssé váló karakterhez párosulva a film végi "Neville the Heró"-ban is megjelenik.
         Desplat előző Potter-muzsikájában az egyik igen gyakran felbukkanó motívum volt az obliviate nevű, felejtést előidéző varázslat szomorú témája, mely ezen az albumon két tételben bukkan fel: a "Harry Surrenders" és a "Harry's Sacrifice" esetében. A trackek közül megemlítendő még az "In the Chamber of Secrets", mely a Hedwig-motívum elhaló felvezetésével indul, és egy Williams-szerű végkifejletbe torkollik. A végső nagy összecsapáshoz íródott "Showdown" és a "Voldemort's End" a témák nagy átfogó kavalkádja, szinte minden fontosabb felbukkan benne valamilyen variáció formájában, megidézve és lezárva nyolc emlékezetes filmet és zenét.

         A nyolc Harry Potter-mozi zenei szempontból összesen két Oscar-jelölést kapott, mindkettőt John Williams. Alexandre Desplat természetesen megérdemelte volna, hogy művével ő is a nomináltak között legyen, de mint tudjuk, az Akadémiánál általában nem a minőség számít a filmmuzsikák terén. Azonban nemcsak a Harry Potter-score-okkal bánt el az AMPAS, mivel szégyenletes módon a széria egyetlenegy Oscar-díjat sem kapott, ami annak fényében kifejezetten gyalázatos a Filmakadémia részéről, hogy milyen mozik nyertek az elmúlt tíz évben látványtervért, jelmezért, maszkért, zenéért, trükkökért vagy fényképezésért aranyszobrot. Vagyis hiába írta meg Desplat a franchise és a 2011-es év egyik legjobbját, gyakorlatilag esélye sem volt, hogy teljesítményét az Akadémia elismerje, egy Grammy-jelölés azonban összejött annak a score-nak, mely méltón búcsúztatta Harry Pottert.


    Gregus Péter
    2012.09.30.




    Tracklista:

      1. Lily's Theme (2:28)
      2. The Tunnel (1:09)
      3. Underworld (5:24)
      4. Gringotts (2:24)
      5. Dragon Flight (1:43)
      6. Neville (1:40)
      7. A New Headmaster (3:25)
      8. Panic Inside Hogwarts (1:53)
      9. Statues (2:22)
    10. The Grey Lady (5:51)
    11. In the Chamber of Secrets (1:37)
    12. Battlefield (2:13)
    13. The Diadem (3:08)
    14. Broomsticks and Fire (1:24)
    15. Courtyard Apocalypse (2:00)
    16. Snape's Demise (2:51)
    17. Severus and Lily (6:08)
    18. Harry's Sacrifice (1:57)
    19. The Resurrection Stone (4:32)
    20. Harry Surrenders (1:30)
    21. Procession (2:07)
    22. Neville the Hero (2:17)
    23. Showdown (3:37)
    24. Voldemort's End (2:44)
    25. A New Beginning (1:39)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Harry Potter and the Chamber of Secrets

    Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1

    Harry Potter and the Goblet of Fire

    Harry Potter and the Order of the Phoenix

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam