FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hostage (Alexandre Desplat)    HOSTAGE   (2005)
       Túszdráma


      

       zene: Alexandre Desplat
       vezényel: Alexandre Desplat
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Superb Records
       játékidő: 61:24




         Jeff Talley (Bruce Willis) túsztárgyaló téves helyzetfelmérése miatt vérbe borul egy családi dráma helyszíne. A férfit a sors ezután egy kisváros rendőrfőnökeként látja szívesen, ahol teljes eseménytelenségben telik élete, egészen addig, míg három fiatal férfi be nem tör egy hatalmas családi házba. Miután a riasztó megszólalására kiérkező rendőrnőt az egyik fickó lelövi, a menekülés érdekében az otthon tartózkodó család (apa és két gyermeke) túszul ejtése lesz a következő lépésük. Az épület azonban a maffia könyvelőjévé, így a főnökök nem néznék jó szemmel, hogy a túszok kiszabadítására érkező rendőrök majdan körbeszaglásszanak odabent. Ezért hát elrabolják Talley feleségét és lányát, ezzel kényszerítve őt arra, hogy kihozza a körülzárt épületből a számukra szükséges tárgyat. A rendőrfőnök szerettei védelme érdekében kénytelen követni a kinti rosszfiúk utasításait, miközben arra is próbál módot találni, hogy a házban fogva tartott családot megmentse a bentiektől.
         A film nem cáfolta meg a bevételelemzők előzetes jóslatait. Az, hogy gyártási költségeit sem termelte vissza hazájában, nem a minőségének róható fel, inkább annak, hogy Bruce Wilis, az egykori sikerszám önnön karrierjét tépázta meg olyan darabokkal, mint a B-kategóriás történetű "A Nap könnyei", és a kínos emlékű "Már megint bérgyilkos a szomszédom". Az újonc Florent Siri rendezése egy korrekt, a megszokottól eltérni próbáló ravasz thriller, egy kevéske izgalommal megspékelve, elsőre nem is rögtön észlelhető ötletes megoldások tömkelegével, és "A holló" Michael Wincottjához hasonló, hihetetlenül gyűlölhető főgonosszal.

         Alexandre Desplat a hollywoodi filmipar különce. Első ismertté vált, sokak által kedvelt score-ját a "Leány gyöngy fülbevalóval"-hoz írta, de korántsem ez volt első filmzenéje, mivel már a '80-as évek végétől felbukkant a stáblistákon. Hogy csak most lett "neve", az amiatt történt, mert életművének tetemes részét kisköltségvetésű francia filmek komponistájaként hozta össze. Amerikába átruccanva ígéretes karrier előtt áll, mivel láthatóan több stílusban is otthon van.

         Mintha csak a "Sin City" képregénykockái elevenedtek volna meg 3D-ben a speciális megvalósításnak köszönhetően a főcímben, mely nemcsak vizuálisan, de zeneileg is igazi csemege. Ekkor a "Child's Spirit" szól, melyben egy ifjabb Desplat, Antonia vokálozik. Őt többször is lesz módunk hallani még (pl.: "FBI"). Ez egy vészjósló nyitány, amihez hasonlóak megszokottak a thrillerekben.
         Hamar kiderül, hogy a komponista eszköztára igencsak gazdagnak mondható. Legzseniálisabb ötlete az egész albumon jelen van. Ez nem más, mint az a vibráló, feszült hang, amit azzal keltenek a muzsikusok, hogy a hegedű húrjaira a megfordított pálca fa részével ütnek rá - ez a col legno. A "Drive" egészében szól ez, de így indul többek közt a "Hostage" című tétel is, amelyben Antonia vokálja mellett a felcsattanó kürtök alatt egy olyan, a skálán fel-alá futkározó zongorafutam észlelhető, ami visszatérő zenei kifejezésmód a CD-n. Hallva a "Canyon Inn"-t, az jutott eszembe, hogy ilyen lenne, ha John Barry horrormuzsikát készítene. Ez áll a "The Waterfall" első felére is, aminek folytatása már zakatolva érezteti, hogy a gonosz közeleg. Izgalmas színfolt a "The Watchman", ami ambientes üveghangokkal ad érdekes élményt a fülnek. A főhős témája a "Talley's Theme", ami lassú, zümmögő vonósaival az egyik legszebb pillanata a lemeznek. Mert hát itt nem csak dübörgés és rohangálás található! Desplat ugyanis egy olyan hangszert vet be, mely szólóinstrumentként ebben a műfajban nem tipikus: ez a furulya. Talán a gyermeki ártatlanságot szimbolizálhatja, mert annak a "Tommy's Theme"-nek és a "The Secret Place"-nek egyik fő alkotóeleme, ami a házban rekedt kisfiú viszontagságai alatt hangzik el.
         Ha keresni kéne ilyesmit a legutóbbi idők filmzenetermése közt, akkor tán Elliot Goldenthaltól a "S.W.A.T."-ot jelölném meg válaszként. Nem feltétlenül azért, mert egymás testvérei lennének, pusztán legutóbb az okozott számomra az akciózenék közt ekkora meglepetést. Sőt, a "Hostage" akár egy Goldenthal-albumként is simán elmenne. Ebben a kijelentésemben megerősítenek az olyan zaklatott trackek, mint az egymást üldöző vonósokkal játszadozó "Crawl Space", a csattanásos, fűrészelő hegedűs "Breaking In", és a "House on Fire", ami a "Mátrix" világát kombinálja Goldenthal jó értelemben vett eszelősségével.

         Indokolatlan és egyben szükségtelen megemlíteni mind a 24 track jellemzőit. Egyikre sem lehet kijelenteni, hogy lírai, vagy pergő, mert sokukban van átjárás a stílusok közt. A "Cápa" monotonitásával induló horrorhangulat így válhat kifürkészhetetlenné ("Mars's Theme"), a nyomasztó, rejtélyes intróból pedig csörgő-zörgő dübörgés válik ("Talley's Plan"). A szerzemények egymáshoz képest erős ritmikai váltásainak zárszavaként két visszafogott trackkel végződik a soundtrack. Az utolsóelőtti a mélabús "Talley's Family", amit a "Child's Spirit" bővített verziója követ. Hangulatos, drámai lezárások.
         A borítóról annyit tudok megemlíteni, hogy a címlap is előrevetíti, hogy a mozgóképben van valami nem szokványos, de összességében éppen hogy csak elmegy a kiadvány kivitelezése. Belül csak az elvárható zenei információk találhatóak, a címlap túlsó felére és a CD alatti részre, valamint a hátoldalra rakott Bruce Willis-fotókon meg akcióban, vagy csak hatásosan megvilágítva csodálhatjuk a megtépázott hírnevű színészt.

         A "Hostage" egy friss stílus szeleként kavarta fel az akciómuzsikák sorait, és tanúsította, hogy nem csak a már jól bejáratott komponisták lehetnek garanciák a minőségi munkára. A szerző akadálytalanul megmutathatta, hogy mire képes, ha kipróbálják egy olyan műfajban, amiben korábban még nem rakott le semmit. Alexandre Desplat tomboló akcióorgiája a hallgathatatlan pillanatok ellenére (vagy éppen ezért?) is az év egyik legjobbja lett.


    Bíró Zsolt
    2005.09.27.




    Tracklista:

      1. Child's Spirit (1:51)
      2. Hostage (2:52)
      3. Canyon Inn (1:48)
      4. The Watchman (2:47)
      5. The Waterfall (1:52)
      6. Crawl Space (1:31)
      7. Talley's Theme (2:57)
      8. Drive (1:31)
      9. Breaking In (4:28)
    10. The House (2:19)
    11. Tommy's Theme (1:42)
    12. The Secret Place (3:30)
    13. House On Fire (5:30)
    14. The Negotiation (4:02)
    15. The Choice (1:38)
    16. Talley's Plan (1:41)
    17. Screens & Shades (1:06)
    18. FBI (1:29)
    19. Mars's Theme (2:41)
    20. The Trade (1:54)
    21. The Killer (1:58)
    22. Captain Wooba (4:56)
    23. Talley's Family (2:48)
    24. Child's Spirit [Extended] (2:33)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Crow

    L'enquéte Corse

    Tears of the Sun

    Unlawful Entry

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam