FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Host / Gwoemul (Byung-woo Lee)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE HOST / GWOEMUL   (2006)
       A gazdatest


      

       zene: Byung-woo Lee
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Milan
       játékidő: 60:11





         Szeretem a víziszörnyes filmeket. Óriás tintahalak és polipok, alligátorok, hagyományos és a valóságtól merészen elrugaszkodó méretű cápák, megalodonok, történelem előtti időket túlélt, beazonosíthatatlan fajok - mindannyian a mozis és a tévéfilmes világ egyik sajátos, sokak által kedvelt szegletében úszkálnak. Kivitelezésüket néhol a spielbergi minőség jellemzi ("A cápa"), vagy tévés szinten elfogadhatóan néznek ki (William Petersen "A szörny" című gigatintahalas opusza), de jellemző az is, hogy a kispénzű filmesek természetfilmekből (valószínűleg engedély nélkül) kiemelt felvételek valódi cápáinak szájába kicsinyítenek bele meglehetősen gyermeteg módon motorcsónakokat a benne ülőkkel együtt ("Gyilkos cápák 3.: Őslények tengere"). És hát van a határeset, avagy a tiszteletbeli víziszörny, ami miután kijön a tengerből, annyira már nem is akar oda visszamenni - mint például Godzilla. "A gazdatest" szörnye és története leginkább őt juttathatja eszünkbe. A sztori szerint a szöuli Han folyóba öntött vegyszerek hatására mutálódott, óriási ebihalszerű lénnyel egy parti büfét üzemeltető család szembesül, és a szárazföldre szabadult, préda után kutató állat számos áldozatot hagyva maga után, visszavonultában magával viszi a mentális kihívásokkal küszködő családfő (Kang-ho Song) gyermekét. A halottnak hitt kislányról rövidesen kiderül, hogy él, és próbál megszökni a monstrum új lakhelyéről, a csatornarendszer mélyéről, miközben a család többi tagja útnak indul, hogy szedett-vedett mentőcsapatként segítsen rajta.
         A film dél-koreai, és ebből adódóan felesleges attól tartani, hogy az amerikai kliségyárak ázsiai bérmunkájáról lenne szó: olyan egyszerű emberek kényszerülnek hősszerepbe, akik a klasszikus hőstípustól a lehető legmesszebb állnak. Ugyanakkor a felkészületlenek olyan zavaró elemeket is találhatnak benne, amikkel eleinte bizonyára nem bírnak mit kezdeni. Joon-ho Bong rendező művében horrorpillanatok keverednek vígjátéki elemekkel, a szörnyfilmek kötelező paneljeit burleszkes csetlés-botlás töri meg, ami csak először furcsa, ám idővel már saját magunkban keressük a hibát, hogy miért is hat számunkra az ilyesmi stíluselegyítés ennyire szokatlannak. A korrekt külsejű, számítógéppel megalkotott lény első felbukkanása a parton teljes joggal titulálható filmtörténeti pillanatnak, ugyanis ennyire döbbenetesen hatásosan még egy hasonló jellegű moziban sem sikerült ábrázolni ezt, és az külön hitelesnek mondható, ahogy szárazföldre először lépve eleinte még bizonytalan. Mellőzve van a szokásos finomkodó "most egy picit megmutatjuk a karmát, félóra múlva a szemét, és az utolsó félórában látható lesz teljes valójában" gondolkodású elcsépelt megközelítés is: ami máshol nagy meglepetésnek van szánva, az itt szó szerint berobban a képbe, ezért a filmet már az első tombolás feledhetetlen jelenete miatt megéri megnézni. Meg egyébként is.
         Byung-woo Lee gitáros-zeneszerző neve ezidáig nem volt ismerős számomra, eddigi tizenakárhány, hazájában készült filmje nem is ért meg szélesebb körű forgalmazást, így nem tudom, ez az aláfestés hová lenne elhelyezhető biográfiájában. A film furcsasága a zenében is megnyilvánul: éppúgy felcsendülnek a szimfonikus tételek közt Joe Hisaishi ("Chihiro Szellemországban", "A vadon hercegnője") animezenéire emlékeztető lassú vonósmotívumok, mint hideglelős, sikoltó hegedűs horrortémák és váratlanul felcsattanó vagy fenyegetően morajló thrilleres zenei mozzanatok, mindezeket pedig a mai score-okból már szinte elhagyhatatlan elektronikus neszek és zörejek kísérik. Mindazonáltal érdekesebb motívumra csak egy-két helyen lehet felfigyelni: a nyitó laboratóriumi jelenet baljós ambientje a belevijjogó hegedűvel például kiválóan érzékelteti, hogy valami rossz fog történni. Meglepő ötlet, hogy egy szinte kizárólag lassan felerősödő, fojtott dobhangra írt téma kerüljön a lény első tarolása alá, de hihetetlen mértékben működik, a dob letisztult hangja valamiféle ősi erőt kölcsönöz a teremtménynek. Egy másik, a szó negatív értelmében véve emlékezetes zenei pillanat a kis család parkolóbeli menekülése közben szól, ami erőteljesen próbálja tönkretenni a korábbi jelenetek erejét Kusturica-mozikba illő vidámkodásával, és nagyon ki is lóg a képből. A többi jelenet alatt mindig szól valami (általában valamilyen hegedűcentrikus tétel), ami általában oda is illik, de nem különösebben emlékezetes, fel nem kapjuk rá a fejünket. A film kuriózumszámba menése okán a Milan kiadó eszmélt először és adta ki a zenét Ázsián kívül, ami ezáltal a szerző előző műveivel ellentétben bárki által elérhetővé vált lemezen, és ha én nem is találom kihagyhatatlan vételnek, érdekes megoldásai miatt határozottan lebeszélni sem tudok senkit a meghallgatásáról.


    Bíró Zsolt
    2007.05.24.




    Tracklista:

      1. Prologue: Mighty Han River / The Monster
          Is Growing (2:09)
      2. Sudden Attack in Broad Daylight (3:20)
      3. The Monster's Lair (2:55)
      4. Yellow Virus (4:17)
      5. Checkpoint in the Rain (1:38)
      6. Hyun Suh! (2:24)
      7. Starving Brothers (1:39)
      8. Brother and Sister in the Sewer (1:52)
      9. Most Wanted (2:50)
    10. Dawn, Hard Rain and a Bloody Fight (2:03)
    11. Wet Newspaper (2:11)
    12. Smart Fugitive (2:24)
    13. Over Wonhyo Bridge (4:39)
    14. Running Lonely (2:48)
    15. Unreachable Hand, Can't Let Go of the Hand (4:16)
    16. Reunion (2:19)
    17. A Single Molotov Cocktail (2:27)
    18. A New Family (2:03)
    19. In Praise of the Han River (Trumpet version) (1:36)
    20. Abandoned Song (2:36)
    21. In Praise of the Han River (Vocal version) (3:03) *
    22. Little Hut In Snow (2:50)
    23. Running Lonely (Version 2) (1:52)

    * előadja: Jae Hyung Jang

    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Jaws

    Predator

    The Reaping

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam