FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Home Alone (John Williams)    HOME ALONE   (1990)
       Reszkessetek betörők


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 1990
       kiadó: CBS Records
       játékidő: 57:01




         Kevin MacAllister (Macaulay Culkin) úgy véli, családjának szinte minden tagja ellene van, és csak azt lesik, hogyan szúrhatnak ki vele. Egy napon a cseppet sem kevés főt számláló rokonság tagjai elutaznak karácsonyozni. A gondosan elcsomagolt fogkefe, ruha, repülőjegy, és hitelkártya újbóli ellenőrzése közepette egy valakit felejtenek el: Kevint. Mire anyja ráébred eme tényre, a gép már rég felszállt velük. A landolás után rögtön visszaindul elfeledett gyermekéért, aki mindeközben megpróbál nyolc éves fejjel felnőttként viselkedni: bevásárol, pizzát rendel, mos, templomba jár, és sajátos technikával elüldözi a betörőket...
         Chris Columbus és Macaulay Culkin karrierjét egyaránt ez a produkció indította el. Míg az első személy a mai napig sok, gyermekeknek szóló filmet, illetve vígjátékot rendezett, addig a "kis Kevin" csak pár évig élvezhette a sztárságot. Bár nemrég ismét feltűnt a vásznon, ő is tipikus példa arra, hogy Hollywood megannyi gyermekszereplői pubertás koruk kezdetével lassan feledésbe merülnek - cserélődésük rendkívül intenzív folyamat. A John Hughes ("Beethoven", "Dennis a komisz") ötlete alapján készült produkció világszerte hatalmas sikert könyvelhetett el, melynek hatására két évvel később ugyanezen gárdával leforgatták a második részt ("Reszkessetek betörők 2.: Elveszve New Yorkban") is. S hogy mi a titok nyitja? Egy kedves kisfiú (Kevin), két pancser betörő (Harry, valamint Marv), akiket zseniálisan formált meg Joe Pesci, és Daniel Stern, továbbá egy jó forgatókönyv, és egy remek rendező. Segítségükkel olyan szórakozást kaptunk, ami elé - korosztálytól függetlenül - szívesen ül le az ember.

         A készítők jól döntöttek, mikor John Williams felkérésének lehetőségét feszegették. A többszörös Oscar-díjas komponistának, valamint a rendezőnek ez volt az első, ám korántsem utolsó kollaborációjuk. Azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha azt írom, összes közös mozijuk közül ez a legsikeresebb, legmaradandóbb alkotás. Állításomat megannyi adattal alá tudnám támasztani, melyek közül kettőt emelnék ki. Az egyik, hogy az 1991-es Oscar-gálán a score-t a "Legjobb eredeti filmzene", a "Somewhere In My Memory" című dalt a "Legjobb betétdal" kategóriában jelölték. A film pedig bekerült a Guiness Rekordok könyvébe, ugyanis világviszonylatban 3.000.000-os bevételt könyvelhet el magának, ami nem csekély összeg. Talán még a Mester fejében sem fordult meg - miközben papírra vetette hangjegyeit -, hogy a világ legnépszerűbb, legjobb eladási statisztikát felmutató karácsonyi filmzenéjét írja éppen.

         Játékos fúvósszólamok, húrpattogtatások, és csengettyűk felhasználásával vezet rá minket Williams a karácsonyra oly jellemző hangulatra. Az első tétel ("Home Alone Main Title") az egész albumot végigkísérő három fő zenei részletet magában foglalja. A tökéletesen egymásra épülő dallamsorok segítségével kedvességet, szeretetet hirdet a szerző. A "Holiday Flight" ehhez képest egy szétszórtabb, túlpörgetett mű, ami nem csoda, hiszen ez akkor hallható, mikor a család az utazásra készülődik - és hát valljuk be, nem egyszerűek. A "Star Of Bethlehem" kétféle előadásmódban került bele a filmbe, illetőleg fel a lemezre. Az egyik egy nagyzenekari változat ("Star of Bethlehem (orchestral version)"), a másik a gyermekkórus énekét is tartalmazó, komplex dal ("Star of Bethlehem (with Children's Chorus)"). Itt a zenét John Williams szerezte, a dalszöveget pedig Leslie Bricusse, kinek nevéhez - többek közt - olyan nagysikerű filmek fűződnek, mint a "Superman", a "Hook", és természetesen a "Reszkessetek betörők 2.: Elveszve New Yorkban".
         A "Man Of the House"-ban a zenekar kicsit a "sötét oldalát" is megmutatja, miközben Buzz a sószóró öregúr legendáját ecseteli kistesói számára. A karácsonyi dalocska ("White Christmas") végeztével a fúvósszekciók, és kiscsengettyűk játékával utal arra a komponista, hogy a kisfiút szemmel tartja Marv, és Harry, a két balek betörő. Wiliams gonoszkodást sejtető dallamait csöppnyi komikum járja át, mellyel azt tükrözi a szerző, hogy szánalommal szemléli eme két amatőr próbálkozásait. Ugyan a rájuk vonatkozó motívumok a "Follow That Kid!" esetében megerősödnek, még mindig megállnak az átlag gyermekfilmek zenei motívumainak ide vonatkozó korlátai előtt - magyarán nem hozzák ránk a frászt. A vígjáték két legkiemelkedőbb dala a "Carol Of the Bells", illetve a már említett "Star Of Bethlehem" ismét azon részek számát gyarapítják, melyekre a "hihetetlenül tökéletes" kifejezés illik. Képesek arra, hogy a legnagyobb hőség közepette épp a Balaton vizébe lábát lógató nyaraló számára pillanatok alatt felidézzék a karácsonyi hangulatot. Az ezeket követő "Setting the Trap" önmagáért beszél: könnyed dobosszekcióval megtámogatott nagyzenekari játék kíséri nyomon a házban elhelyezésre kerülő mókás csapdákat. Tesztjeim többszörösen beigazolták, hogy ezt a legtöbb ember ismeri: akinek eddig megmutattam, mindenki rávágta, melyik lemez van benn a lejátszóban, és egy "de aranyos, de jó!" jelzővel illette. (A filmzenegyűjtők és a kommerszebb zenékkel szimpatizáló vendégeik közt esetleg meg lehet törni a "jesszus, neked milyen lemezeid vannak?" című mondat utáni kínos csendet.)

         S ha már Kevin felállította a csapdákat, akkor szépen járjuk végig őket a "The Attack on the House" segítségével. A dallamok egyértelműen a profizmust csak hallomásból ismerő besurranók, illetve a házat védeni kívánó kissrác témái köré csoportosulnak. Szinte megjelennek előttünk a képsorok: itt egy festékesdoboz, ott egy gázlámpa, és vigyázz...óóóó...már késő, ráléptél a kisautókra...ejnye, ejnye...
         A jó győz, a gonoszok rács mögé kerülnek, a család tagjai pedig hazatérnek. Mindezt a "Mom Returns and Finale" megnyugvást, oltalmazást sugalló dallamai valamivel több, mint négy percben tálaljják számunkra. A zárótétel ("We Wish You a Merry Christmas / End Titles") az összes olyan fontosabb zenei momentumot magában hordozza, ami egyértelművé teszi, mely produkció kísérődallamait hallgatjuk. Bár nem vagyok túlzottan nagy Williams-rajongó - sajnos ez az igazság -, annyi bizonyos, hogy itt egy tökéletes, már-már szemtelenül hibátlan zenéről lehet beszélni. Minden elismerésem!

         Maga a borító minimalista, mondhatni "eccerű" kivitelezéssel bír, de ne feledjük, hogy a '90-es évek elején jelent meg, és akkoriban még nem volt nagy divatja az igényes kiadásnak. Hófehér alapon apró, fekete betűkkel vannak feltüntetve a szükséges információk, illetve három kis képecskét láthatunk a tok kinyitását követően. A címlap a már jól ismert moziplakát, melyen Kevin a fejét fogva sikolt - ezen arckifejezés alapjául Edvard Munch híres festménye, A sikoly szolgált.
         Ugyan az album egynegyedét a betétdalok teszik ki, ebben az esetben egyáltalán nem dühít, ugyanis teljesen korrektül beleolvadnak a lemezen lévő nagyzenekari részekbe. Leggyakrabban magam is karácsony táján veszem elő a score-t, ugyanis remek hangulatot kölcsönöz az ünnepnek. Ez olyan korong, amihez nem kell filmzenekedvelőnek lenni. Csak meg kell vásárolni, alkonyatkor a lejátszóba tenni, és hallgatni a begyújtott kandalló mellett, kedvenc fotelünkben hátradőlve, s közben nézni, hogyan ölti fel magára fehér köpenyét a természet...


    Kulics László
    2005.10.24.




    Tracklista:

      1. Home Alone Main Title
          (Somewhere in my Memory) (4:53)
      2. Holiday Flight (0:59)
      3. The House (2:27)
      4. Star of Bethlehem (orchestral version) (2:51)
      5. Man of the House (4:33)
      6. White Christmas (2:40) *
      7. Scammed by a Kindergartener (3:55)
      8. Please Come Home for Christmas (2:41) **
      9. Follow that Kid! (2:03)
    10. Making the Plane (0:52)
    11. O Holy Night (2:48) ***
    12. Carol of the Bells (1:25) +
    13. Star of Bethlehem (with Children’s Chorus) (2:59)
    14. Setting the Trap (2:16)
    15. Somewhere in my Memory (1:04)
    16. The Attack on the House (6:53)
    17. Mom Returns and Finale (4:19)
    18. Have Yourself a Merry Little Christmas (3:05) ++
    19. We Wish You a Merry Christmas / End Titles (4:15)

    * írta: Irving Berlin, előadja: The Drifters
    ** előadja: Southside Johnny Lyon
    *** írta: Adolphe Adam, fordította: John S. Dwight
    + írta: Peter Wilhousky
    ++ írta: Hugh Martin & Ralph Blane, előadja: Mel Torme


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Santa

    Christmas with the Kranks

    Jurassic Park

    The Madagascar Penguins
    In A Christmas Caper


    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam