FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the Volcano  Six Days Seven Nights  Bird Box  Dark City  Species  Venom  Die Hard: With A Vengeance  Die Hard 2: Die Harder
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Hitcher (Steve Jablonsky)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE HITCHER   (2007)
       


      

       zene: Steve Jablonsky és különféle alőadók








         Nyilván ezt a rövid értékelést nem nekem kellene megírnom, aki oly elfogultan szoktam nyilatkozni a Rutger Hauer főszereplésével készült "Az országút fantomjá"-ról, pláne Mark Isham hozzá komponált fantasztikus muzsikájáról. Egy szívemhez ilyen közel álló klasszikus modernkori sémákat követő, otromba feldolgozása eleve hendikeppel indult, még ha minden elismerésem is a tehetségét olykor döbbenetesen rossz produkciókban (íme) eltékozló Sean Beannel szemben. Michael Bay produceri ténykedésének számomra talán egyetlen értékelhető momentuma eddig a texasi mészárlás újrája volt, s azon elképzelése, hogy régi kasszasikereket egészestés produkciók tekintetében kezdő stábokkal forgasson le ismét, egyszerre lehet csábító és visszataszító gondolat. "Az országút fantomja" annak idején sok lelkes filmszakember munkájától vált minőségi mozivá, de ezekből a 2007-es másolatra csupán az új operatőrnek, James Hawkinsonnak sikerült valami közelítőt elérnie. A történet (hogy legyen benne némi változatosság az eredetihez képest) inkább egy könnyed tinihorrorra hasonlít, a Bean által alakított John Ryder pedig nem élvezetből gyilkoló pszichopata, inkább valami családját tragikusan elveszített, tébolyult apa benyomását kelti, ettől pedig egyáltalán nincs az az érzésünk, hogy az elhagyatott sivatag bármelyik pillanata veszélyt hordozhatna (nem úgy a Hauer által megformált karakter révén). Az erőteljes kamionos jelenet beáldoztatott a hatásvadászatnak, de még az ilyen "keményebb" képsorok sem váltanak ki még csak erőtlen katarzist sem. Ha létezik felesleges remake, hát ez a film mindenképpen azok közé tartozik. Hazai bemutatóról egyelőre nincs hír, de szerencsésebb esetben el fogja kerülni a mozikat, az esetleges érdeklődők számára pedig marad a külföldön már megjelent DVD.
         Meglepő, hogy bár Bay minden egyes projektje egyfajta vizsgamunkának minősül az összeállított stáb részéről, mégis a zeneszerző, Steve Jablonsky személye állandónak tekinthető. Ez - most már egyre inkább az az érzésem - hiba, mert emberünk egyetlen hangjegyéből sem érezni a minimális erőfeszítést sem, pedig esetleg egy, a többiekhez hasonlóan pályakezdő egy ilyen lehetőségért valószínűleg kezét-lábát törné. A zene hangulatának egységét (ha egyáltalán van neki) olyan förtelmes rocknóták törik meg, amelyekből Amerikában minden sarkon találunk egy marékkal, s jelen helyzetben kizárólag a trend követése céljából kerülhettek a filmbe. Egyetlen helyen éreztem ilyen dalt kiemelkedőnek: abban a jelenetben, ahol Ryder apránként kiszedi a Jim Halseyt üldöző rendőrautókat, majd a helikoptert a sorból, a Nine Inch Nails egy lassú tempójú, a helyzetet némiképp komolytalannak feltüntető muzsikája ("Closer") kíséri. Ez a dal (mely már a "Hetedik"-ben is felcsendült) zenei ötlet szempontjából mindenképpen kiváló, más kérdés, hogy az egyébként komolynak aligha vehető filmet (hiába a remek alapanyag) ez a rész méginkább temeti. A betétdaloktól elkülönülve fantáziátlan elektronikus séma-aláfestéssel találkozhatunk, amely annyira elvész a háttérben, hogy az sem tűnne fel, ha épp nem szólna semmi (és most hagyjuk azt az izgalmas gondolatot, hogy milyen plusz feszültséget nyújthatott volna ennek a feldolgozásnak, ha történetesen szinte egyáltalán nem szerepelt volna benne zenei aláfestés). A végső finálé alatt pedig szinte arcpirító, ahogy a "Pearl Harbor" vagy a "A Da Vinci-kód" zárójeleneteire emlékeztető, teljesen tipikus zimmeri muzsika csendül fel, mely nagyzenekarias monumentalitás addig szinte egyáltalán nem volt jellemző a score-ra, így ez az ötlettelen befejezés pláne szembetűnővé válik.
         Óriási szerencse, hogy nem került szóba semmilyen hivatalos megjelenés, mert valószínűleg még jobban ízekre tépném (s velem együtt gondolom, számos más, filmzenékkel foglalkozó portál), így egyet-kettőt aludva a történtekre egyszerűen annyival elég nyugtáznom, hogy egyáltalán semmilyen formában nem célszerű "Az országút fantomja" ezen változatával foglalkozni.


    Tihanyi Attila
    2007.05.09.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Da Vinci Code

    The Hitcher

    The Island

    The Texas Chainsaw Massacre

    További kritikáink
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground
  • Heaven & Earth
  • Halloween
  • Vertical Limit
  • The Predator
  • Peppermint
  • Small Soldiers
  • The Meg

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam