FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hellboy (Marco Beltrami)    HELLBOY   (2004)
       Pokolfajzat


      

       zene: Marco Beltrami
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 43:57




         Hollywood igencsak rákapott a képregény-megfilmesítésekre. Mivel a buborékműfaj esetében rég lejárt annak a téves szemléletnek az ideje, hogy a rajzolt történetek csak gyerekeknek valóak, a filmkészítők is összedobnak olyan feldolgozásokat, amiket nem igazán a 14 éven aluliaknak szánnak. Alapvetően ilyen sztori főszereplője Pokolfajzat, Mike Mignola vörös lénye is.
         A II. világháború vége felé a vesztésre álló nácik egy utolsó kétségbeesett kísérletet tesznek arra, hogy nyertesen kerüljenek ki a harcokból. Raszputyin (!) segítségével megnyitnak egy dimenziókaput a sötét erők segítségében bízva, de a kísérlet félbeszakad a szövetséges katonák támadása miatt. A bezárult kapun azonban átjut egy apró túlvilági szerzet, akit az amerikai csapat tagja, Bruttenholm professzor nevel fel. A szarvval és sziklaököllel felruházott teremtmény a Pokolfajzat nevet kapja pótapjától. Felnőve egy titkos kormányhivatal szolgálatába áll, hogy hasonszőrű társaival (a kopoltyús Abe Sapiennel, és a pirokinézis tulajdonságával rendelkező Lizzel) megóvja az országot a paranormális tevékenységektől. Ennek a célnak nyomatékot ad, hogy a rossz oldal elpusztítottnak vélt szereplői egyáltalán nem múlt időben gondolkoznak saját magukról.
         Guillermo del Toro rendező megbízható ember hírében áll. Akár akcióhorrorról van szó ("Penge 2."), akár természetfeletti drámáról ("Ördöggerinc"), mindig hozza az elvárható szintet. A "Pokolfajzat" is abszolút szórakoztató darabja lett munkái sorának. A páratlanul különleges helyszínek és a pörgős akciók feldobták a sztorit, és bár nem tették alapművé, a rajongók nem bánják meg, ha megtekintik, mert korrekt zsánerfilm született. Nem is beszélve a főhős alakítójáról, Ron Perlmanről, akinek - legalábbis első látásra - nem kellett sok maszkot magára húzni, hiszen RP maga a megtestesült vörös ördög! A cd-lemez címlapjáról is ő tekint le mogorván, vélhetőleg nem tölti el örömmel, hogy a lemez tartalma nem a legmaradandóbb.

         A B-kategóriás komponisták mocsarából nagy cuppogások közepette kifelé tápászkodó Marco Beltrami zenéjének esetében úgy tűnik, a szerző összesározhatta a "Pokolfajzat" kottáját is. Máskülönben megmagyarázhatatlan lenne, hogy mi egyéb ok miatt sikerült helyenként ennyire hallgathatatlanra és / vagy erőtlenre ez az album.
         "Oct. 7th, 1944": lassú intró alatt egyre felerősödik a hegedűsök zümmögő játéka, és...már vége is a tracknek. Ez meg mi volt? Nem akarta a szerző elriasztani Pokolfajzatot? A "Meet Hellboy" minden bizonnyal emiatt indul óvatos ütősjátékkal, és oboa súgja az első trackben szerepelt dallamsort, hogy a végére kórussal támogatva bíztassa Vöröst a rejtőzködés feladására.
         Végre értékelhető a "Main Title". A Wojciech Kilar szerezte Drakula-score formájára alakított motívumot rézfúvósok teljesítik ki masírozássá, hogy a (Mission:Impossible és James Bond főtémákra hajazó) zene már véget is érjen. A "Snow Walkers" hosszabb egy kicsivel: Raszputyin feltámasztását láthatjuk ekkor a filmben, talán a férfikórus is emiatt hörög baljóslatúan, de a legvégére az asszonyok seregének hangja is szerephez jut. A "Liz Sherman" egy szerelmi téma, ami a címszereplő és a lány közti különös lamúr furcsaságát akarja feledtetni. Nem egy bonyolult dallam, de szép. A "Fireproof"-ra ez már nem mondható el, mert ördög legyen a szarván, aki képes idegeskedés nélkül meghallgatni a vonósok eme bosszantó cincogását.

         A "Rooftop Tango" laza, bárhangulattal indító szám, amelyben mintha fésű fogain húzna végig valaki egy farudat. Kicsit olyasmi a stílusa, mint amire Mr. Jingles sétált a "Halálsoron"-ban. A "Wake Up Dead" a közepéig teljesen rendben van: a "Main Title" keveredik Drakula közeledésének hangjaival. A második felére a gróf visszahúzódik, csak sejtelmes motoszkálás marad utána.
         Az "Evil Doers" egyfajta várakozást sejtet, és csak a végére lendül be, egészen addig teljesen átlagos muzsika. A legjobban eltalált negatív szereplő unalmában operát hallgat: ez a "Kroenen's Lied". Ízlés dolga csatlakozni a zombihoz. A "Father's Funeral" valóban az, ami a címében szerepel - egy temetési menetet kísérő szomorú dallam, amely a professzort búcsúztatja utolsó útján.
         Elérkeztünk egy újabb hallgathatatlan ponthoz, mert az "Alley Fight" időnként borzalmas. A csata Hellboy és egy rusnya szörnyeteg közt a főtéma fel-felbukkanása mellett zajlik, melyet a fülsértő trombiták felvijjogása jelez. A "Nazis" monotonul kapkodó szimfonikusait is szívesen tudnám máshol. Talán a kellemetlenné vált helyzeten akar javítani az "Investigating Liz" osonása, ami romantikázásban ér véget.

         Az egyik, pozitív oldalon álló lény is kapott külön tracket a lemezen ("Abe Sapien"). Sajnos nem lehet mit kezdeni vele, mert csak a vonósokat halljuk rövid ideig, akik nem bírják eldönteni, hogy mekkora hangerő riaszthatja fel Abe ellenfelét. Így a minimális mellett döntenek, de a tétel akkor is unalmas semmiség. Unalmasnak ugyan semmiképpen nem mondható a "Mechanical Museum", de jónak pláne nem. Ez egy olyan akciódús szám, amiben a legértékelhetőbb, hogy szerencsére hamar vége szakad.
         A csak az utolsó percekre feléledő "Soul Sucker"-nek alapvetően ismét a töltelékzenék közt a helye, de legalább a maga egyszerű nyugodtságában is meghallgatható, még ha elég lenne a lekottázásához egy kezdő filmzeneszerző talentuma is. Sikoltó női szólista áll a "Stand by Your Man" középpontjában, és annak ellenére, hogy a jamesbondos/ethanhuntos főtéma megint felbukkan, a lüktető hangzást produkáló nagyzenekar visszaűzi oda, ahonnan jött. A közepétől Mark Mancina "Speed"-jének nyitányát is kiválthatná, csak akkorát azért nem üt. Itt vettem észre, hogy ez a track nem szimplán abbamarad, hanem végre van normális vége. Szerencsére az albumnak is, mert már csak két tétel van hátra. A "Hellboy & Liz" viszonylag szépre sikeredett motívumát már hallottuk, de ez bátran lepörgethető újból. Nem úgy a "B.P.R.D.", ami egy vicc, és inkább passzolna egy füstös kocsmába, a Ron Perlman-hasonmásverseny győztesének, Tom Waits-nek az énekével, mint a bevetésre induló akcióosztag vonulása alá, ahogy ezt a filmben láthattuk.

         Kicsit gondban voltam a végső értékeléssel, mert a közel kétórás film alatt szinte végig szólt valami, míg a lemezen csak nagyjából 40 percnyi anyag található. A filmben hallható score sokkal hosszabb témákat tartalmazott, és időnként kimondottan jó volt, így a fenti csillagokhoz úgy kettőt hozzá kéne adni, hogy fedje a valóságot, de csakis a komplett hanganyagot illetően. Mindenesetre Marco Beltrami zenéje nem az az ideális hallgatnivaló, amit csak úgy le lehet venni a polcról, hogy meghallgassuk, inkább a film fanatikusainak ajánlott. No meg a Beltrami rajongóknak.
         Már ha létezik egyáltalán ilyen kategóriája a filmzenék kedvelőinek...


    Bíró Zsolt
    2004.11.03.




    Tracklista:

      1. Oct. 7th, 1944 (1:18)
      2. Meet Hellboy (1:29)
      3. Main Title (1:06)
      4. Snow Walkers (2:22)
      5. Liz Sherman (2:26)
      6. Fireproof (1:34)
      7. Rooftop Tango (1:13)
      8. Wake Up Dead (3:19)
      9. Evil Doers (2:44)
    10. Kroenen's Lied (1:57)
    11. Father's Funeral (2:03)
    12. Alley Fight (3:11)
    13. Nazis (2:43)
    14. Investigating Liz (3:22)
    15. Abe Sapien (1:28)
    16. Mechanical Mausoleum (0:41)
    17. Soul Sucker (3:31)
    18. Stand By Your Man (2:32)
    19. Hellboy & Liz (2:46)
    20. B.P.R.D. (2:58)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blade: Trinity

    I, Robot

    Terminator 3: Rise of the Machines

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam