FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hard Rain (Christopher Young)    HARD RAIN   (1998)
       Vízözön


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 51:21




         Amikor úgy szakad, mintha dézsából öntenék, s az összefüggő esőfelhők láttán szemernyi esély sincs arra, hogy elálljon, jobban teszi az ember, ha otthonába húzódik. A folyó mentén elterülő álmos kisváros lakói sem tesznek másként, ám akadnak olyan munkakörök, feladatok melyeket nem befolyásolhat az időjárás. Ezek egyike a pénzszállítás, így mikor Tomnak (Christian Slater) és kollégájának át kell szállítania pár köteg zöldhasút a szomszéd városba, nem hivatkozhatnak az időjárásra, a gátszakadás veszélye miatt elrendelt kijárási tilalom pedig pont kapóra jön Jimnek (Morgan Freeman) és csapatának a furgon megtámadásához. Tervük azonban balul sül el: a szakmában ifjoncnak számító Tom a pénz és életének védelme érdekében kereket old a rablás során. Így veszi kezdetét az egész estés macska-egér játék, melybe rövid időn belül a helyi rendőrörs kapzsi tagjai is (élükön Randy Quaiddel) bekapcsolódnak.
         A pancsolós akciófilm folyamatos pörgéséhez nagyban hozzájárul Graham Yost forgatókönyvíró, aki tollával olyan filmek történeteit vetette már papírra, mint a "Féktelenül", vagy a "Rés a pajzson". Mielőtt Mikael Salomon elfoglalta volna helyét egy, a rendező számára fenntartott stégen, a poszt betöltésére John Woo neve is felmerült. Attól függetlenül, hogy az ázsiai származású akciómágus nem vett részt a produkcióban, egy folyamatosan pergő mozi született, melyből a hősök és a gonoszok mellől - a kisgyermekek és a kutyák hiányában - az örökké bajba kerülő, idegesítő női karakter (Minnie Driver) sem hiányzik. Az eredetileg "Az áradás" címet viselő alkotás egyik érdekessége, hogy itt használták fel a filmtörténet addigi legnagyobb festett hátterét, ami kellően eredetinek tűnik az öntözőberendezéseknek köszönhetően folyamatossá vált esőfüggöny mögött.

         Míg Slater, Freeman és Quaid a vízzel teli díszletvárosban átvitt értelemben és szó szerint is a pénzükért szaladtak, addig Christopher Young komponista az üres kottalapok felett ülve azon törte a fejét, hogyan és mivel debütáljon akciózeneszerzőként. Az addig jobbára horrorokhoz, thrillerekhez kötődő művész ugyan egy-két hajkurászós témát már szerzett az imént említett műfajokon belül (gondolok itt "A lény" autósüldözéses jelenete alatt hallható briliáns muzsikára, de példálózhatnék a "Gyilkosság a Fehér Házban" egyes pillanataival is), ám ilyen műfajú filmhez most szerződtették először. "Mikor engem kértek fel tudták, hogy korábban egyetlen olyan zenét sem írtam, amit temp score-ként használhattunk volna ehhez a filmhez" - emlékezik vissza a szerző.
         Mindamellett, hogy a hangszerelés során Young a nem csekély létszámú zenekarba egy egész arzenálnyi fúvós-, (három trombita, három harsona, tubák, nyolc vadászkürt és még sorolhatnánk) és ütőshangszert (ezek mennyiségét hűen tükrözi a tény, miszerint megszólaltatásukhoz hat ember szükségeltetett) vetett be, ő és a film alkotói egyaránt szerettek volna egy, a tipikus közép-amerikai kisvárosok hangulatát tükröző hangszert is hallani a zenében. Az instrumentális művet először gitárjátékkal próbálták színesíteni (ahogyan Hans Zimmer is tette az 1996-os "Rés a pajzson" esetében), ám akármilyen jól is pengette a húrokat Pete Anderson, nem tudta maradéktalanul meggyőzni vele Youngékat. Ezt követően került a képbe Jean "Toots" Thielemans és a blues-zenékben előszeretettel használt chromatic harmonika: "Ez a hangszer járult hozzá a score "vidékies" hangulatához." - meséli a komponista.
         A kezdeti tapogatózásokat követően 1997 őszének végén Pete Anthony vezényletével az angliai Middlesex városkában található CTS stúdióban, a The London Metropolitan Orchestra közreműködésével felcsendült Christopher Young első nonstop akciózenéje, a "Hard Rain".

         A "Hard Rain (Main Title)"-lel kezdődő score az első pillanattól kezdve olyan érzéssel tölti el hallgatóját, mintha szerzője világéletében ebben a műfajban tevékenykedett volna. A némiképp visszafogott, gondosan kidolgozott tétel során megismerkedhetünk a víz témájával, melynek előadásáért a hangszerelés ismertetése során már kiemelt nyolc vadászkürt felelős. S miután a komponista úgy ítélte meg, hogy a szereplők többségének jelleme túl felszínes, és pénzorientált, nem tartotta érdemesnek külön témát írni számukra, inkább úgy döntött, két meghatározó motívummal kíséri nyomon az eseményeket. Az egyik ilyen az imént emlegetett víz-téma (aminek a munkafázis során a "Don't Miss with Mother Nature" címet adták), a másik a Morgan Freemannek és csapatának szánt "bad guys theme", amihez a chromatic harmonika hangját használták fel. Ezek köré épül tehát Young score-ja, ahol a tételeket a szintis shaker által diktált ütem szinte folyamatos, változó tempójú jelenléte fűzi össze. Az így létrejött dallamoknak köszönhetően a "The Jet Ski Chase (Part 1)"-tól kezdve egy percig sem lesz nyugtunk. Sajnos az üldözések és menekülések során (a film közepe táján) olyan dallam is felcsendül, mely évekkel ezelőtt már hallható volt James Horner "A bolygó neve: Halál"-hoz készült score-jában; az albumon ezeket a részeket a "The Jail Cell (Part I)"-ben hallhatjuk. Arra gondolok, hogy talán temp score-nak használhatták Horner munkáját, és az ott hallottak vagy megmaradtak Young fejében, vagy a készítők kérték tőle a hasonló motívumok szerepeltetését.
         A mű egészén érződik, hogy a komponista nem fukarkodott a létszámon a zenekar tagjainak összeállítása során, kiknek játékát utólag szintetizátoros hangzásokkal is alátámasztotta. A produkcióban akadnak olyan jelenetsorok is, ahol a látottakat Young a horror műfajából ismert megoldásokkal festett alá (a korongon ezeket a "The Cow", a "The Rain", illetve a "The Roof" tételek képviselik), amik remekül beleolvadnak az összképbe. Ezenkívül tovább színesíti művét, hogy a vonós-, és fúvósszekciók, illetve az ütősök erőteljes játékát olykor zongoraszólamokkal töri meg - ahogyan azt a "The Jet Ski Chase (Part 2)" esetében is teszi. A már megismert motívumok fantáziadús variálására pedig a "The Church Chase (Part 1)"-t tudnám példának felhozni, ahol a víz témáját először könnyed akciózenével ötvözi, amit aztán szintis zongoraimitációval alátámasztva játszat tovább. Ezzel megalkotta az album legzseniálisabb tételeinek egyikét.
         Az akciójelenetek folyamatossága miatt a score tempója sem pihen sokat: olykor lelassul, fenyegetővé válik, sőt pár hangjegy erejéig még szomorkodik is, ám ez mind-mind a folyamatos stressz velejáróinak tükörképe. Az utolsó adrenalinadagról a "Jim Saves the Day" és az "Over the Rooftop" kettős gondoskodik, s amilyen határozottan indít az album, olyan hirtelen is ér véget. Zárásként a stáblista alatt hallható, a Jars of Clay által előadott "Flood" című betétdal szolgál, ami a lazább rock csoportjába tartozik.

         Christopher Young sikeresen szállt szembe a természet erejével, valamint az emberi kapzsisággal, melynek eredményeként nevét akciózeneszerzőként is jegyezik már (ezt később olyan műveivel támasztotta alá, mint a "Briliáns csapda", "A mag", vagy a "Kardhal" aláfestése). Tény viszont, hogy aki nem tudja elviselni a folyamatos, ízlésesen túlpörgetett nagyzenekari játékot, annak az album a vége felé haladva egyre laposabbnak tűnik majd, ebből adódóan a lemezt főként a gyors ritmusok megszállottjainak ajánlom. Sajnos azonban ez a lemez is az out of print kategóriába tartozik, így csupán kitartó kutatómunka árán lehet hozzájutni. A Milan Records előszeretettel készít kis példányszámú kiadásokat, melynek következményeként albumai záros határidőn belül eltűnnek a boltok polcairól. Erre a sorsra ítéltetett a "Hard Rain" is, így jobbára már csak aukciós oldalakról lehet beszerezni, vagy - ahogyan én is tettem - külföldi használt-CD üzletekből. Előfordulhat ugyan, hogy itthon is szembetalálkozunk vele, ám nekem az elmúlt évek során egyszer sem volt ilyen szerencsém.
         A rosszfiúk elől menekülő Slaterrel nyitó borítón belül egy-két kép mellett néhány sort találunk a filmről, illetve annak zenéjéről. Összességében tehát a "Hard Rain" egy átlagos kiadás, remek hanganyaggal, s ezáltal Young és az akciózenék rajongóinak egyaránt kötelező darabbá válik.


    Kulics László
    2006.05.21.




    Tracklista:

      1. Hard Rain (Main Title) (3:19)
      2. The Jet Ski Chase (Part 1) (4:28)
      3. The Jail Cell (Part I) (4:34)
      4. Wayne Kidnaps Karen (1:53)
      5. The Jail Cell (Part 2) (4:37)
      6. The Church Attack (3:13)
      7. The Truck Heist (2:11)
      8. The Cemetary (2:28)
      9. The Cow (1:53)
    10. Kenny Dies (2:37)
    11. The Rain (2:31)
    12. The Jet Ski Chase (Part 2) (2:02)
    13. Karen (0:57)
    14. The Church Chase (Part 1) (3:30)
    15. Locked Up (2:08)
    16. The Roof (1:01)
    17. The Church Chase (Part 2) (1:20)
    18. Jim Saves the Day (1:12)
    19. Over the Rooftop (1:55)
    20. Flood (3:32) *

    * előadja: Jars of Clay



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Fly II

    On Deadly Ground

    Species

    Under Siege 2: Dark Territory

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam