FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Happening (James Newton Howard)    THE HAPPENING   (2008)
       Az esemény


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 49:58




         M. Night Shyamalan utóbbi alkotásai igencsak megosztották a közönséget, ami a két évvel ezelőtt bemutatásra került "Lány a vízben"-re még inkább igaz, s úgy tűnik, "Az esemény" sem jár majd másként. Jelen filmje az előbb említetthez hasonlíthatóan mellőzi a váratlan csattanót, s meglehetősen egyszerű, letisztult történettel bír, ami szokatlan az indiai rendezőtől, hiszen a kezdet kezdetén nem ezek miatt lopta be magát a szívünkbe - bár hozzáteszem, szerintem ezen is érződik a kéznyoma, és találni benne eredetiséget. A megosztottság fő okát tehát elsősorban ebben a két dologban kell keresni, melynek eredményeként több negatívumot olvasni a filmről, mint pozitívumot...

         Rendezőnk ezúttal igen apokaliptikus helyzetet vitt filmre: megmagyarázhatatlan okokból tömeges öngyilkosságokat követnek el az emberek Amerika több városában. Az eseményeket egy biológiatanár (Mark Whalberg), annak felesége (Zooey Deschanel), és barátjuk kislánya (Ashlyn Sanchez) szemszögéből követhetjük figyelemmel, akik embertársaikkal egyetemben igyekeznek elmenekülni a természeti jelenség elől. Arról, hogy Whalberg mennyire állta meg a helyét, és képes elvinni a hátán egy ilyen jellegű alkotást, lehetne vitatkozni (ahogyan Will Smithről is a "Legenda vagyok" esetében), számomra azonban nem ő volt a film gyenge pontja, hanem az utolsó öt-hat perc, amely azt mutatta be, mi történik az esemény után három hónappal. Ha ezt a kissé szentimentálisnak tűnő részt lehagyják, s ha a három fő karakter kisházban történő mutatása után kikerül a "rendezte:" felirat, akkor egy korrekt, részben nyitott filmet kaptunk volna, amely mentes mindenféle propagandától, illetve demagógiától. Ettől függetlenül jómagam azokhoz tartozom, akiknek tetszett a film.

         A mozi megosztottsága a zenére is érvényes: Shyamalan és James Newton Howard hatodik együttműködéséhez nagy reményeket fűztek a filmzenebarátok (ami az eddigiek alapján nem is csoda), azonban itt is több negatívumot hallani, olvasni, mint pozitívumot. Tény, hogy komponistánk a fülbemászó témák sora helyett sokkal inkább az atmoszféra érzékeltetésére (ilyenek például a "Rittenhouse Square" és a "My Firearm is My Friend" tételek), és a kakofóniára (mint a "Shotgun" című track eleje) építette score-ját, ami a film alatt megállja a helyét, önmagában történő befogadásához azonban kell némi elvontság, ami nem feltétlenül megszokott Howardtól. A vezérdallamok zongorán és csellón (ez utóbbin Maya Beiser játszik) szólalnak meg, ám hangjuk nem kerekedik felül olyan erősen a közel kilencvenfős zenekar előadásán, mint anno "A falu" aláfestésében - ennek ellenére Beiser éppúgy ki van emelve, mint anno Hilary Hahn.
         Amennyiben komplett trackeket kellene kiemelni arra vonatkozóan, hogy melyek a legjobb hallgatnivalók, mindössze hármat tudnék említeni, amelyek tizennégy percet tesznek ki az ötvenből, ami valljuk be, nem túl jó arány. Az első a főcímzene ("Main Titles"), amely úgy kúszik át a lágy dallamokból a sötétebbe, ahogyan a felhők úsznak a vásznon, a másik a stáblista alatt hallható "End Title Suite", amely nevéből adódóan összefoglalja a zene fontosabb (vagy úgy is mondhatnám, hogy hallgatóbarát) részeit. A harmadik "Be With You" önmagában a tökéletes zene mintapéldánya, ami a filmmel együtt még erőteljesebb, még érzelemgazdagabb, s olyan érzést keltett bennem, amit csak a "Jelek" végéhez tudnék hasonlítani (az emlékezetes "The Hand of Fate Part I & II"): a páros ezalatt a közel négy perc alatt tökéletes összhangba került egymással, és hihetetlen érzelmi töltetet tudtak átadni nekem.
         Az album fennmaradó részét viszont tényleg csak azoknak ajánlatos meghallgatni, akik nem zárkóznak el a szó szoros értelemben vett aláfestő muzsikáktól és a kusza dallamoktól - ezen momentumok során a "Hatodik érzék" és a "Jelek" fenyegetőbb részeit idézi fel a szerző. Persze a főtéma és néhány érzelmesebb momentum fel-felbukkan (többek között a "Jess Comforts Elliot"-ban).

         Bár több helyen is erősen közepesre értékelték a score-t, én minél többször hallgattam az albumot, annál inkább érte el a fenti értékelést, melyen aztán szépen megállapodott. Persze a Varése Sarabande kiadványának legértékesebb részei minden kétséget kizáróan a három, már kiemelt szám (élén a "Be With You"-val, amely az idei év egyik legszebb tétele), összességében is jó hallgatnivalónak tartom James Newton Howard legújabb művét. Ugyanakkor a legjobb Shyamalan / Howard-zenék számomra továbbra is a "Jelek" és a "Lány a vízben" aláfestései maradnak.


    Kulics László
    2008.06.30.




    Tracklista:

      1. Main Titles (2:18)
      2. Evacuating Philadelphia (2:21)
      3. Vice Principal (1:56)
      4. Central Park (2:58)
      5. We Lost Contact (0:59)
      6. You Can't Just Leave Us Here (1:43)
      7. Rittenhouse Square (1:59)
      8. Five Miles Back (1:13)
      9. Princeton (3:06)
    10. Jess Comforts Elliot (2:31)
    11. My Firearm is My Friend (2:59)
    12. Abandoned House (1:32)
    13. Shotgun (4:27)
    14. You Eyin' My Lemon Drink? (4:28)
    15. Mrs. Jones (1:44)
    16. Voices (1:36)
    17. Be With You (3:41)
    18. End Title Suite (8:36)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    I Am Legend

    Lady in the Water

    The Sixth Sense

    The Village

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam