FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hannibal Rising (Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi)

    Filmek alatt hallott zenék



       HANNIBAL RISING   (2006)
       Hannibál ébredése


      

       zene: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi








         Thomas Harris írónak lassacskán elfogyhatott minden pénze, amit kultfigurája, Hannibal Lecter trancsírozott össze számára az elmúlt húsz évben. Ezért hát elhatározta, hogy jóformán a fogantatásig visszamegy az időben, remélve, hogy a doktor felnőtt énjének alapos megismerése után még érdekel valakit a kis litván árva, Hannibalka sorsa is, aki felnőve bosszúhadjáratba kezd a második világháború idején húgát megölő és megevő katonák ellen. Harris partnerre is lelt a producerként az összes Lecter-mozit jegyző Dino De Laurentiisben, aztán körbenéztek egy teljesen új szereplőgárda után. A fő falatozót játszó Rhys Ifans sajnos nem mindig tudja feledtetni, hogy a "Sztárom a párom"-ban ő volt Hugh Grant félbolond lakótársa, persze Gaspar Ulliel ("Hosszú jegyesség") sem egy Anthony Hopkins, inkább csak egy srác, aki tud gyűlölettel telve, szúrós szemmel nézni. Így tulajdonképpen alkalmas is volt abba a mítoszromboló moziba, amely mellett még "A vörös sárkány" is kevésbé érzékelhető pénzhajhászónak. Ha minden ellenérzésünket félrerakva inkább egy önálló filmnek tekintjük az előzményfilmet, már azért nem olyan rossz a helyzet: egy dramaturgiai okokból kissé felgyorsított személyiségtorzulás véres krónikáját láthatjuk, ami végig nézhető, de vitatható sikerrel próbál felnőni két legnépszerűbb elődjéhez.
         A film bemutatását megelőzően számos filmzenekedvelő figyelmét felkelthette az a tény, hogy a zenét a szépséges romantikus muzsikákban rendkívül erős Thomas Newman fogja szerezni, ám ez az információ nem bizonyult igaznak. Utána Peter Webber, a "Leány gyöngy fülbevalóval" rendezőjének személye feltételezte, hogy esetleg a minden stílusban otthonosan mozgó Alexandre Desplat-t hozza magával ide is, ám végül Ilan Eshkeri és Shigeru Umebayashi lett a szerencsés befutó. Amellett, hogy Hans Zimmer csapatából nőtte ki magát, előbbiről annyit kell tudni, hogy ha nem történt volna egy rendezőcsere, pár tévéfilmje után ő lehetett volna az X-Menek harmadik kalandjának zeneszerzője (Matthew Vaughn direktor hullott ki, s talán mindannyiunk örömére az új szakember inkább John Powellt hívta a feladatra), ezenkívül nagy lehetőségének ígérkezik, hogy idén a mutánsok majdnem-direktorával együtt dolgozhat a "Csillagpor" című Neil Gaiman-megfilmesítésen. Japán kollégája nemzetközi szinten elsősorban a "Repülő tőrök klánja" komponistájaként hívta fel a figyelmet magára, de eleve egy hazájában népszerű, nagyon keresett filmzeneszerzőről beszélhetünk. Kettejük párosa eléggé érdekesnek tűnik, és amit összedobtak, az úgyszintén az - bár ezzel senki nem értett egyet annyira, hogy kooperációjukat megjelentesse CD-n. A duó pontos feladatmegosztása nem ismeretes, ahogy az sem, hogy egyikük mellé miért kellett még valakit utólag odarakni, de az eredmény ismeretében ez nem róható fel senkinek sem.
         Feltételezésem szerint Umebayashi a kínai Gong Li karaktere megkövetelte egzotikus zenei jegyekért felelhetett, míg társa hozhatta a hollywoodiasabb pillanatokat. Mivel a mindenki által ismert Hannibal itt még csak bontogatja szárnyait, többször szerepet kaphat olyan motívum, ami valamiféle csalóka nyugalmat sugall. Ebben feltűnik egy szép női vokál, amely időnkénti visszatérte egyaránt utal a nyitójelenet rövid békéjének időszakára, ugyanakkor zeneileg ellensúlyozni próbálja a címszereplő későbbi sötét cselekedeteit is. A különféle egzotikus hangszerek (melyek egyáltalán nem ismeretlenek Umebayashi számára) révén többször képbe kerül az ázsai vonal, mellette hallhatunk keringőszerű dallamot a kardos kiképzés alatt, de a játékidő jelentősebb részében robusztus, vészjósló szimfonikus motívumok csendülnek fel. Sem "A bárányok hallgatnak", sem a "Hannibal" zenéjére nem történik konkrét utalás a szerzemények között (azt leszámítva, hogy itt is elhangzik az utóbbiban jelenlévő Bach-részlet, az "Aria Da Capo"), de ha meg kéne határozni, inkább utóbbi epizód Hans Zimmer-féle dallamaihoz közelebb állónak tekinteném. Ahhoz hasonlóan ez is megérdemelt volna egy kiadást.


    Bíró Zsolt
    2007.04.10.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Evilenko

    House of Flying Daggers

    Manhunter

    Pan's Labyrinth

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam