FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hannibal (Hans Zimmer)    HANNIBAL   (2001)
       


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Gavin Greenaway, Rupert Gregson-Williams
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 54:13




         Tíz évvel az Oscar-díjas alakítás után, Ridley Scott "Hannibal" című thrillerjében Anthony Hopkins ismét a pszichopata sorozatgyilkos, Dr. Hannibal Lecter szerepében köszönt vissza a mozivászonról. Ő, valamint az elmegyógyintézeti ápoló, Barney Matthews (az őt játszó Frankie Faison e két alkotás mellett a "Vörös sárkány"-ban és "Az embervadász"-ban egyaránt látható volt, igaz, ez utóbbiban Fisk hadnagyként) a stáb szinte egyetlen ismerősei, pedig a regény egy-egy példányát írója, Thomas Harris Jodie Fosternek éppúgy elküldte, mint Jonathan Demme rendezőnek és Ted Tally forgatókönyvírónak. A többszöri módosítások (melynek egyik eredményeként a film a könyvhöz képest egészen másképp zárul) ellenére azonban végül mindegyikük visszautasította a projektet, így a történet vászonravitele egy teljesen új csapat kezébe került, melynek élén a veterán rendező, Scott állt.
         A nagy érdeklődéssel várt, s végül rendkívüli sikert arató folytatásban Lecter már nem az üvegfal mögül rémisztget bennünket: szökése óta az itáliai reneszánsz központjában, Firenzében él, ahol igyekszik kerülni a feltűnést, s új személyazonossággal Dante-kutatóként pályáz meg egy állást, miközben "A bárányok hallgatnak"-ból megismert jelleméhez méltóan jómódú úriemberként tölti mindennapjait. Egykori áldozatát, a lélegeztetőgépre kötött emberi roncsot, Mason Vergert (vagyis a felismerhetetlenségig elmaszkírozott Gary Oldmant) azonban csakis a legutóbbi, számára alaposan félresikerült találkozásuk után fogadott bosszúvágya hajtja. Célja elérésének érdekében semmitől sem riad vissza, és tisztában van azzal is, hogy Lectert legkönnyebben Clarice Starling ügynök (a Fostert váltó Julianne Moore) felhasználásával tudja csapdába csalni. Eközben a titokzatoskodó Lecter a firenzei rendőrség kötelékébe tartozó Pazzi (Giancarlo Giannini) felügyelőnek is felkelti az érdeklődését...

         A film zenéjét - melynek jellege igencsak eltér Howard Shore "A bárányok hallgatnak"-hoz írt aláfestésétől - Hans Zimmer jegyzi, aki ekkortájt több olyan stílusú alkotás aláfestésének elkészítésére is leszerződött, amelyek addigi munkássága során nem igazán voltak jellemzőek rá (ezek közé sorolható például "Az ígéret megszállottja", az "Örök darab" vagy "A kör" című adaptáció). A szerző még a "Gladiátor" munkálatai során kezdett bele Harris könyvének olvasásába, amit egy interjú során ily módon jellemzett: "Ez egy őrült, furcsa, derűs romantikus komédia.". A mű olyannyira felkeltette érdeklődését, hogy annak tartalmát Scottnak is elmesélte, aki röviddel a kézirat elolvasása, és a Dino De Laurentiisszel való találkozása után elvállalta a projektet, amelyből így Zimmer sem maradt ki.
         A készülő aláfestésről a komponista eleinte csak annyit tudott biztosan, hogy azzal leginkább Lecter jelleméhez, érzéseihez szeretne igazodni, s ennek megfelelően egy klasszikus jellegű zenében gondolkodott, de ezen túl szinte alig voltak konkrét elképzelései, így a már meglévő jelenetekhez nemegyszer három-négy különböző tételt is szerzett. Zimmer a munkálatok során nemcsak a szereplők tetteit, személyiségüket és a cselekmény szálait tartotta szem előtt, hanem Hopkins hanglejtését, beszédjének ritmusát is. Ahogy haladt a forgatás, úgy körvonalazódott a score is, amelynek egyik kiegészítése, az "Aria de Capo" című Bach-szerzemény a képsorok mellett zeneileg is visszautalt a korábbi eseményekre - ez a darab egyébként nemcsak az 1991-es produkcióban csendült fel, hanem a 2006-ban készült "Hannibal ébredésé"-ben is. Emellett és a pszichopata sötét énjét ábrázoló mély tónusokon túl (ami elsősorban a The Lyndhurst Orchestra mintegy huszonnyolc csellistája és tizenkét bőgőse játékának eredménye) a muzsika Patrick Cassidy "Vide Cor Meum" című operadarabjával (melynek alapját Dante "La Vita Nuová"-ja képezi) Lecter jelenlegi álcáját, a Dante-tudóst is kifejezi, s ezeknek köszönhetően teljesedik ki Zimmer alapjában véve fagyos, ám helyenként eleganciát tükröző szerzeménye.

         "Kedves Clarice..." - kezdi levelét Lecter, melynek tartalmát - Hopkins előadásában - a Decca Records gondozásában megjelent filmzenealbum azonos című nyitótételében mély vonósok, sejtelmes zongoradallam és egy kisebb kórus kíséri. Lecter filmből származó jellegzetes monológjai a kiadvány más tételeiben is elhangzanak, ami a "Dear Clarice" esetében ridegségével, higgadtságával a doktor és az ügynöknő közötti bensőséges kapcsolat zenei ábrázolását ellensúlyozza, a "Let My Home Be My Gallows" című tételben azonban már a főszereplő gyilkolási szenvedélyét nyomatékosítja - nem is akárhogy! Ez az ötlet egyébként Zimmertől származik, aki szerint szerzeménye és Hopkins jellegzetes hangja remekül kiegészítik egymást, s bár én nem feltétlenül díjazom az ilyenfajta kiadásokat, jelen esetben elismerően hajtok fejet eme megoldás előtt.
         Az album első igazán sötét és komor tétele, a "Gourmet Vaise Tartare" Johann Strauss legnépszerűbb művéből, a "Kék Duna keringő"-ből bontakozódik ki, melyet a film egyik kiegészítő komponistája, Klaus Badelt álmodott meg. Mellette többek között az ambientes részekért felelős Mell Wesson, valamint Martin Tillman csellista (akik az elmúlt évek során már több alkalommal működtek együtt Zimmerrel) is szereztek néhány zenerészletet, melyből a főként kettejük munkáját előtérbe helyező "Firenze Di Notte" fel is került erre a kiadványra.
         A "Virtue" tulajdonképpen nem más, mint egy sóvárgó szerelmes érzéseinek hangjegyekkel történő közvetítése, ami a soronkövetkező "The Burning Heart"-ban a "Dear Clarice"-hez hasonlóan Hopkins hangjával egészül ki. Ez a három szám fejezi ki leginkább azt az érzelmi kötődést, ami annak idején "A bárányok hallgatnak"-ban elkezdett kibontakozódni, s ennyi év után - merthogy kronológiailag az előző részben történtekhez képest már jó pár évvel később járunk - még mindig tart, sőt, tovább mélyült. Mindezt a fájdalmas csellójáték köré épült "To Every Captive Soul" zárja, ami egyúttal a lemez score-részének utolsó tétele.

         A "Hannibal" aláfestése Hans Zimmer pályafutásának egyedi és különleges hangvételű alkotásai közé sorolható, ami éppúgy eltér Shore szerzeményétől, mint ahogyan a két film is egymástól. A Lecter, Mason és Starling között zajló macska-egér játék mögött húzódó szerelmi dráma rendkívül jól kiérződik a score-ból, amit ez a közel egyórás játékidővel bíró kiadvány - melynek borítóját a produkcióból származó képek mellett forgatási skiccek is színesítik - szintén remekül tükröz. Az érzelmesebb percek ellenére meglehetősen sötét atmoszférával bíró muzsikát elsősorban az ilyen jellegű aláfestéseket, és Zimmer "A kör" zenéjéhez hasonló műveit kedvelők számára merem ajánlani.


    Kulics László
    2007.04.09.




    Tracklista:

      1. Dear Clarice (featuring Sir Anthony Hopkins) (6:02)
      2. Aria da Capo (from Goldberg Variations,
          BWV 988) - Johann Sebastian Bach (1:48)
      3. The Capponi Library (1:14)
      4. Gourmet Vaise Tartare (6:50) *
      5. Avarice (3:54)
      6. For a Small Stipend (0:55)
      7. Firenze Di Notte (3:09) **
      8. Virtue (4:37)
      9. Let My Home Be My Gallows (featuring Sir Anthony
          Hopkins) (10:00)
    10. The Burning Heart (featuring Sir Anthony Hopkins) (4:24)
    11. To Every Captive Soul (6:55)
    12. Vide Cor Meum (Libretto from Dante's "La Vita
          Nuova") - Patrick Cassady (4:20)

    * zene: Klaus Badelt
    ** zene: Martin Tillman, Mel Wesson



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hannibal Rising

    Manhunter

    The Ring / The Ring Two

    The Silence of the Lambs

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam