FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Hand That Rocks the Cradle (Graeme Revell)    THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE   (1992)
       A kéz, amely a bölcsőt ringatja


      

       zene: Graeme Revell
       vezényel: Tim Simonec
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 38:46




         Graeme Revell feltörekvő komponistaként a szokásos szamárlétrán haladt felfelé, míg 1992-ben a "Halálos nyugalom"-hoz hasonlóan egy röpke időre ismét szélesebb körben magára nem vonta a figyelmet: az átlagos thrillereket és horrorfilmeket (például a "Gyerekjáték 2.") "A kéz, amely a bölcsőt ringatja" követte, melynek aláfestésével a kritikusok elismerése mellett, az ASCAP-ét is kivívta. Hogy miért csupán egy röpke időre? Azért, mert bár a szerző egyik legtematikusabb, legpopulárisabb hangzásvilágú score-járól van szó, valamilyen oknál fogva - a filmhez hasonlóan - záros időn belül feledésbe merült, s a nagyobb filmzenés portálok is jobbára csak említést tesznek arról, hogy ilyen is létezik Revell filmográfiájában, részletesebb ismertetőbe azonban nem bonyolódtak bele.

         Curtis Hanson ("Szigorúan bizalmas") régimódi thrillerek hagyományain alapuló alkotása egy özvegyasszony (Rebecca De Mornay) bosszúvágyáról szól, melyet a kedves, kiegyensúlyozott, és a gyerekekért hihetetlenül rajongó dadus, Peyton Flanders álcája mögé bújva igyekszik beteljesíteni Claire Bartelen (Annabella Sciorra). A Bartel család második gyermeke születése után úgy dönt, hogy dadust fogad, aki a nevelésben és a háztartás vezetésében egyaránt segítségükre lesz majd. Peyton személyében úgy tűnik, hogy meglelték az ideális pótmamát: segítőkész, és még a gyerekek is hamar megszeretik, ám idővel kiderül, hogy viselkedése csupán látszat. Valódi célja az, hogy a családja haláláért felelősnek tartott Claire-en bosszút álljon, akitől azt akarja elvenni, ami a legdrágább számára: a férjét, a gyermekeit, s az életét...

         Még mielőtt belemerülnék abba, mi is található a lemezen, s elkezdeném meggyőzni a kedves olvasót arról, hogy miért érdemes meghallgatni ezen score-t még akkor is, ha valaki zsigerből utálja Revellt, egy fontos dolgot ki kell emelni, ami nem más, mint a mű velejét, s legszebb pillanatait magában foglaló főtéma ("Main Title (The Home)"). Hogy miért? Mert ez nem Revell szerzeménye, hanem W. S. Gilbert és Arthur Sullivan kétfelvonásos operadarabjának, a "Penzance kalózai"-nak "Poor Wand'ring One" című dalának (mely a filmben és jelen korongon egyaránt megtalálható) adaptációja. Ennek felhasználása Hanson ötlete volt, aki úgy vélte, dallama nagyzenekarra átültetve remekül tükrözi majd a De Morney karaktere által sugallt hamis biztonságérzetet. Komponistánknak tehát a fő motívumon nem sokat kellett gondolkodnia, rá mindössze annak áthangszerelése hárult, amit Tim Simonec-kel közösen oldott meg, mondhatni hibátlanul. Revellnek így több ideje jutott a zene apróbb részeire, valamint a főtéma ízléses variálásaira, melyek olyannyira jól sikerültek, hogy még a legkellemesebb momentumok is magukban hordozzák Peyton keserűséget, s féktelen bosszúvágyát.
         Az albumra a film kronológiájának megfelelően kerültek fel a tételek, ezáltal remekül visszaadják a cselekmény alakulását. A lassabb, ringatódzóbb részeknél a hegedűk mellett fontos szerepet kapott a fuvola, a zongora, a csőharang, valamint a magas szólamú csilingelések, melyek hűen tükrözik, hogy a bonyodalmak egy ártatlan kisded körül zajlanak. A főtémából táplálkozó "Peyton and Baby Joey"-t a "Solomon" követi, amely éppoly egyszerűséget közvetít, mint amilyen az Ernie Hudson ("A holló", "Kongó") által alakított fogyatékos kertész karaktere. A bonyodalmak gyűrűzése a "Marlene's Discovery"-vel veszi kezdetét: az itt hallható remek vonós- és sípfutamok a "Claire Investigates" végén néhány másodperc erejéig, immáron zaklatottabb formában térnek vissza. Innentől kezdve az elején lágy dallamokat szolgáltató zenekar a mély rezesek, a határozott üstdobok, és a szituációnak megfelelően zaklatott vagy éppen vékony, magas hangú vonósokkal követi nyomon a Bartel család tagjainak eszmélését (erre hallhatunk példát a "You're Not My Mommy"-ban is).
         A záróképeket a "Solomon's Baby" - "End Credit Medley" - "One Family Again" trió támasztja alá, melyekben az összes fontosabb zenei momentum visszatér, a sötétebb részek azonban mindössze néhány taktus erejéig jelennek meg, amivel a veszély elmúlása ellenére is azt az érzést keltik a hallgatóban, hogy nem árt résen lenni.

         A két operarészletet leszámítva alig több mint harmincpercnyi instrumentális zene került fel a lemezre, ám az tulajdonképpen az összes lényeges darabot magában foglalja, így tartalmilag nem sok panaszra ad okot a Hollywood Records kiadványa (bár a hozzá járó füzetecske igen egyszerű). Amellett, hogy a leghangzatosabb tétel nem Graeme Revellhez fűződik, a fenti pontszámot reálisnak tartom, és némiképp értetlenül állok az előtt, hogy a score ily méltatlanul merült homályba a hozzá tartozó filmmel együtt. Aki kedveli az olyan igényes thrillerzenéket, amilyen például Howard Shore-tól "A bárányok hallgatnak" kísérője is, annak a "The Hand That Rocks the Cradle" kötelező vétel - igaz, drámai hangulatából adódóan ez sem azok közé sorolható, melyeket bármikor szívesen hallgat meg az ember.


    Kulics László
    2009.01.08.




    Tracklista:

      1. Main Title (The Home) (2:52)
      2. Poor Wand'ring One (2:55) *
      3. The Miscarriage (2:19)
      4. Peyton and Baby Joey (1:30)
      5. Solomon (3:15)
      6. Oh Dry the Glist'ning Tear (3:10) *
      7. Marlene's Discovery (3:21)
      8. The Greenhouse Affect (2:55)
      9. Claire Investigates (3:53)
    10. You're Not My Mommy (4:55)
    11. Solomon's Baby (2:17)
    12. End Credit Medley (2:20)
    13. One Family Again (2:52)

    * írta: W. S. Gilbert, Arthur Sullivan



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Coma

    The Crow

    The Silence of the Lambs

    When a Stranger Calls

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam