FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hachi - A Dog's Tale (Jan A.P. Kaczmarek )    HACHI - A DOG'S TALE  (2009)
       Hacsi - A leghűségesebb barát


      

       zene: Jan A.P. Kaczmarek
       vezényel: Lukasz Borovicz
       kiadás éve: 2010
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 55:22




         A svéd származású direktor, Lasse Hallström (akinek többek között az "Árvák hercege", a "Kikötői hírek", valamint a "Csokoládé" filmeket köszönhetjük) 2009-ben egy különleges kötelékről szóló történetet tárt elénk a "Hacsi – A leghűségesebb barát" címet viselő alkotásával. A Richard Gere és Joan Allen főszereplésével készült mozi a világszerte ismertté vált japán kutya, Hacsikó életét mutatja be úgy, hogy – feltehetően a könnyebb eladhatóság szem előtt tartása okán - napjaink Amerikájába lett átültetve. Mondanivalóján és lényegén azonban szinte alig változtattak, így megindító s egyszersmind elgondolkodtató veleje gyakorlatilag érintetlenül tárul a néző elé. A változások eredményeként a produkció egyetlen japán vonatkozása - a nyitójeleneten kívül - a tokiói születésű színész, Cary-Hiroyuki Tagawa, aki legtöbbször jakuza harcosként vagy egyéb szervezetbe tartozó rosszfiúként tűnik fel a vásznon, ám ezúttal hétköznapi emberként láthatjuk a Gere által alakított Parker Wilson professzor barátjaként.
         A húszas években élt akita fajtájú kutya, Hacsikó arról vált híressé, hogy gazdáját, a hajdani professzort minden reggel kikísérte a sibujai állomásra, délután háromra pedig kiment elé. Ezen szokását a gazdája 1925-ben bekövetkezett halálát követően is megtartotta: tíz évig élt még, s addig minden délután hazavárta őt az állomáson. Hacsikó halála után szobrot emeltek neki az állomáson, csontjait gazdája mellé temették, bundáját pedig kitömték, így a mai napig megtekinthető a japánok Országos Természettudományi Múzeumában.
         E hűségről, alázatról és kitartásról egyaránt szóló, rendkívül megható történet 1987-ben jelent meg először a vásznon Seijiro Koyama rendezésében (a zenei kíséretről Hikaru Hayashi gondoskodott), két évtizeddel később pedig a nyugati filmesek látómezejébe is bekerült ez az egyesek által egyszerű legendaként kezelt sztori, így elkerülhetetlenné vált annak amerikanizálása – vagy nevezhetnénk akár a Koyama-féle mozi remake-jének is. Az adaptációban való gondolkodás szerencsére egy színvonalas és nagyon igényes alkotásba torkollott, melyben Stephen P. Lindsey forgatókönyvíró a direktorral karöltve az alig másfél órát a lehető leghasznosabban töltötte ki úgy, hogy e sztori mesélése közben maximális precizitással lavíroztak a családi filmet a drámától elválasztó határvonalon.

         Hallström először Christopher Youngot kérte fel zeneszerzőnek, akivel korábban a "Kikötői hírek" kapcsán dolgozott együtt, ám a szerzőt végül lecserélte a direktor, ahogyan azt néhány évvel korábban is megtette már vele a "Befejezetlen élet" esetében. Helyére Jan A.P. Kaczmarek került, aki remekül megragadta a történet lényegét, és gyakorlatilag hibátlanul adta vissza azt a zene nyelvére lefordítva. A lengyel származású szerző a fő hangsúlyt a zongorára helyezte, s az "Én, Pán Péter" című sikerfilmhez készült Oscar-díjas aláfestéséhez hasonló színvonalú muzsikával állt elő. A zongora előtérbe helyezése azért is volt kézenfekvő döntés számára, mert Gere karaktere zenetanári hivatása mellett balettelőadásokhoz is ír zongoradarabokat, s Kaczmareket nemcsak a score részekhez szerződtették, hanem a filmben felcsendülő, Wilson professzornak tulajdonított művekre is. Utóbbi, source musicnak nevezett tételek néhol egybeolvadnak a valós score-ral is, amely megoldás egyes jelenetsorok esetében nagyon megindító, szoros köteléket eredményez. Ezen összedolgozásról a Varése Sarabande - a mozi tengerentúli DVD-premierjével egy időben megjelentetett - albumán a "Dance Rehersal", a "The Second Dance", illetőleg a "Parker's Dance Played on Piano" tételek adnak tanúbizonyságot.
         Ahogy haladunk előre a történetben, úgy válnak a könnyed zongorafutamok (egy ilyen már a nyitótémaként szolgáló "Japan"-ban is felcsendül, s e tétel második felében a vezérmotívummal is megismerkedhetünk) egyre fajsúlyosabbá a vonós szekció dallamainak erősödésével. Ezen ív aztán azokba a fájdalmat, hiányérzetet és szomorúságot egyaránt közvetítő darabokba torkollik, amelyek rendkívüli mértékben töltik meg érzelemmel azon egyszerű beállítású képsorokat, amikor például Hacsi szomorúan, ugyanakkor tántoríthatatlanul vár türelemmel napról napra, évről évre a virágágyás szélén ("Hachi Waiting for Parker Again", "Hachi's Last Trip to the Station"). E kompozíció – melyből közel egyórányi anyag került kiadásra - annyira együtt él a filmmel, hogy ha nem lenne, akkor a "Hacsi – A leghűségesebb barát" biztosan nem váltaná ki azokat az érzéseket, illetve nem adná vissza azt a miliőt, amit a rendező szeretett volna kihozni belőle. Minthogy a hangjegyek minden pillanatukban ezer körömmel ragaszkodnak a történethez, az aláfestés végig pazar, s nem utolsósorban egyenletes színvonalú, ebből eredően majdhogynem lehetetlen részletekbe menő ismertetése, valamint az imént említett trackek mellett további nagyszerűek (mint például a "Parker and Hachi", vagy akár a "Hachiko Runs Away") kiemelése, hiszen egyik tétel sem több vagy kevesebb a másiknál. Ezen tematikus muzsikát kizárólag egyben érdemes hallgatni, s garantált, hogy minden alkalommal ugyanúgy megérinti majd lelkünket.

         Jan A.P. Kaczmareknek sikerült elérnie szerzeményével azt, hogy már a sztori ismerete is elegendő legyen a hallgató számára a történet elképzeléséhez, nem feltétlenül szükséges a produkció megtekintése – ugyanakkor a magam részéről nagyon is ajánlom, mert mint film is majdhogynem kifogástalan a maga kategóriájában. A képzeletbeli megelevenedéshez persze szükségeltetik a Varése-album beszédes (másképpen fogalmazva erősen spoileres) tracklistája is, amivel együttesen képes e könnyedén megjegyezhető dallamú, fülbemászó szerzemény túllépni a produkcióban betöltött szerepén, és megfelelő mértékű érzelmi töltetet biztosítani hallgatója számára.


    Kulics László
    2012.09.04.




    Tracklista:

      1. Japan (3:26)
      2. New Home (1:47)
      3. The Foot (2:40)
      4. Dance Rehersal (2:15)
      5. Storm and the Rescue (1:36)
      6. The Second Dance (0:51)
      7. Under the Fence (1:51)
      8. Treats from Cate (1:52)
      9. Parker's Dance Played on Piano (3:42)
    10. Parker and Hachi Walk to the Station (2:04)
    11. Baby (1:23)
    12. Marriage Bath (3:27)
    13. Fetch (2:12)
    14. To Train Together (3:25)
    15. Packing Boxes (2:15)
    16. Parker and Hachi (3:28)
    17. Hachiko Runs Away (4:27)
    18. Memory of the Storm (1:36)
    19. Hachi Waiting for Parker Again (2:51)
    20. Hachi's Last Trip to the Station (2:06)
    21. Goodbye (2:10)
    22. Hachi, Parker, Cate and Memories (3:58)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Finding Neverland

    Flicka

    An Unfinished Life
    (Music Inspired by the Film)


    An Unfinished Life

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam