FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Gremlins 2: The New Batch (Jerry Goldsmith)    GREMLINS 2: THE NEW BATCH   (1990)
       Szörnyecskék 2. - Az új falka


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 37:48




         A Warner Bros. szerette volna megismételni az 1984-es Szörnyecskék sikerét, amihez nem sokkal a premiert követően fel is kérték az azt rendező Joe Dantét - akinek megannyi produkció van már a háta mögött, legátütőbb sikerének azonban mai napig az első rész számít -, ám mivel álláspontjaik nem közeledtek, a stúdió illetékesei új rendezők és írók felé kacsingattak. Olyannyira gőzerővel folytak az előkészületek, hogy végül számos forgatókönyv-alternatíva született (többek között olyanok, melyekben a kis féktelen fenevadak Las Vegasban vagy éppen a Marson tombolnak), ám mivel egyik sem vezetett sehova, a warneresek újfent leültek Dantéval, aki a Szörnyecskék büdzséje háromszorosának, illetőleg a teljes kreatív szabadság beígérése után bólintott rá a projektre. A Szörnyecskék 2. - Az új falkában az előzőekben megismert hőseink, Billy (Zach Galligan) és Kate (Phoebe Cates) New Yorkba költöznek, ahol a zűrös múltat hátrahagyva igyekeznek új életet kezdeni, ám ezúttal is keresztezik útjukat Gizmót ugyanis víz éri, s elkezdenek előbújni belőle a gonosz kislények, akik ezúttal Manhattan lakói előtt tartanak demonstrációt féktelen tombolásukból.

         A zeneszerzői posztot ismételten a direktor régi alkotótársa és barátja, Jerry Goldsmith töltötte be, akitől Dante azt kérte, hogy a népszerű főtéma - mely előtt annak idején értetlenül állt akkor, amikor a szerző először megmutatta neki, mivel a cirkuszi / vidámparki hangulata miatt nehéz volt elképzelnie, hogyan illik majd a filmhez - megtartása mellett egy teljesen új muzsikát szállítson le a produkció számára. A rendező ezen kívánalmát azzal indokolta, hogy a helyszín ezúttal nem egy kisváros, hanem a világ legismertebb metropoliszainak egyike, melynek volumenét szerette volna a muzsikán keresztül is érzékeltetni. A komponista ennek megfelelően látott neki a munkálatoknak, s a nem éppen barátságos kislények pattogós, illetőleg Gizmo kellemes hangulatú motívumait, a hangszerelést tekintve utóbbi javára megváltoztatta a szintetizátor és a szimfonikus zenekar arányát, s zeneileg még játékosabbra vette a figurát.

         A már jól ismert motívumokra teljes egészében kizárólag az albumzáró "Gremlin Credits" építkezik, a többi esetben csupán hosszabb-rövidebb ideig csendülnek fel olyan darabokban, mint például a "Gizmo Escapes", a "Teenage Mutant Gremlins", a "Leaky Faucet" vagy a "Gremlin Pudding". A magam részéről egyrészt azért tartom jónak ezt a score-t, mert nincsenek agyonhasználva a vezértémák, másrészt pedig azért, mert egy igen kellemes, játékos darab, amely tele van humorral és az elektronikus, illetve a szimfonikus zene ízléses ötvözetével. Utóbbi szempontból jelentős eltérés figyelhető meg a Szörnyecskékhez képest, ám Goldsmith ekkorra már jó néhány olyan produkciót tudhatott a háta mögött, amely ezen megközelítésre építkezett, aminek köszönhetően a nyolcvanas évek végére ezen a téren már teljesen kiforrott sajátos hangzásvilága, stílusa.
         A komponista pályafutása második felében számtalan ehhez hasonló projektet vállalt el, melyek az ő esetében rendkívül testhezállónak számítottak, ugyanis magánemberként híres volt humorérzékéről, amit igyekezett az ilyen típusú műveiben is megjeleníteni. Erről a Szörnyecskék 2. esetében sem kellett lemondania - pláne azért sem, mert a film elődjéhez képest jóval meseszerűbbre, bohókásabbra sikerült -, s ebből eredően a score hallgatása során kacsasíp vagy régi autó dudájához hasonló hangokkal éppúgy találkozhatunk, mint olyan effekttel, amelyet az animációs alkotásokban a rugózás során szoktak alkalmazni a filmesek. Főként ezek okán válnak rendkívül játékossá és aranyossá az olyan tételek, mint például a "Pot Luck", a "The Visitors", a "Teenage Mutant Gremlins" vagy a "No Rats", mely esetekben az is megfigyelhető, hogy mindezt olyan megoldásokkal ötvözte a szerző, mint a játékos fuvolaszólamok, a vonósok húrpattogtatása, a ritmikus elemek sokasága, továbbá Gizmo motívumának előadása templomi orgonához vagy éppen a teremtmények hangjához hasonló szintihanggal. Az imént kiemelt "No Rats"-nek azonban van egy másik érdekessége is: ez hangzik el azon jelenet alatt, melyben Goldsmith is feltűnik. Dante ezúttal is kamera elé invitálta ugyanis barátját, aki immáron nemcsak a háttérben vált láthatóvá (az első részben egy fülkében telefonált), hanem felesége oldalán próbálta megállapítani az étel közül előbukkanó lény faji hovatartozását.

         Bár kétségtelen, hogy a filmek minőségét tekintve a folytatáshoz képest az első rész jobbnak, eredetibbnek nevezhető (a bevételi siker mértékét nem is említve), Jerry Goldsmith munkája felől megközelítve azonban a Szörnyecskék-mozik közül a második rész áll közelebb a szívemhez - az album összeállításáról nem is beszélve, hiszen 2011-ig bezárólag az első kalandhoz kapcsolódóan csupán egy olyan vegyes kiadvány volt elérhető, melyen négy score-tétel kapott helyet. A szerző színes eszköztára és humora remekül kitűnik a Szörnyecskék 2. kíséretéből (melyhez hasonlóra később Dante a Bolondos dallamok: Újra bevetésen révén biztosított teret számára), az albumon ennek megfelelően komolyabb hangvétel mindössze a rendkívül szépre sikerült "New Trends" című tételben figyelhető meg, ahol az érzelmek kerülnek előtérbe a "tipikus Goldsmith"-ként is definiálható, csodálatos zenei megoldások közepette. Ezzel a résszel mai napig lezártként tekinthetünk a Szörnyecskék-szériára, a hírek szerint azonban az első rész forgatókönyvét is jegyző Chris Columbus már dolgozik egy rebooton, melyhez az eddigi hírek szerint az első részt producerelő Steven Spielberg is csatlakozik majd.


    Kulics László
    2014.07.31.




    Tracklista:

      1. Just You Wait (2:11)
      2. Gizmo Escapes (3:43)
      3. Leaky Faucet (3:45)
      4. Cute... (1:58)
      5. Pot Luck (3:00)
      6. The Visitors (3:31)
      7. Teenage Mutant Gremlins (3:23)
      8. Keep It Quiet (3:10)
      9. No Rats (2:23)
    10. Gremlin Pudding (2:13)
    11. New Trends (3:39)
    12. Gremlin Credits (4:52)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Joe Dante és Jerry Goldsmith


    I.Q.

    Looney Tunes: Back in Action

    Matinee

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam