FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Green Card (Hans Zimmer)    GREEN CARD   (1990)
       Zöld kártya


      

       zene: Hans Zimmer
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 44:54





         Az emberek főként az érzelmek végett, szerelemből házasodnak, ugyanakkor persze a kezdetektől fogva találni számtalan példát az érdekfrigyek valamelyik válfajára (eredjen az anyagi okból vagy éppen a felső tízezer részéről történő elvárásból) is. Peter Weir - akinek többek között a "Holt költők társasága" és a "Truman Show" is köszönhető - 1990 végén bemutatott, "Zöld kártya" című romantikus vígjátékának alapja az érdekházasság, mely Bronté (Andie MacDowell) és a francia származású George (Gerard Depardieu) között köttetik. Míg előbbi egy tetőtéri, üvegházzal rendelkező lakás miatt dönt emellett, utóbbi az Államokban való letelepedés megkönnyítésének érdekében választja ezen utat. A bevándorlási hivatal azonban mindenkinek a körmére néz, így az egymás számára gyakorlatilag teljesen ismeretlen párnak két napja marad arra, hogy mindent megtanuljanak a másikról, s hitelesen adják elő a hatóság általi meghallgatáson, hogy frigyük nem érdekből, hanem szerelemből jött létre.
         Weir "Zöld kártyá"-ja mai szemmel talán már kissé kopottasnak tűnhet, aki azonban szereti az ezen időszakból származó romantikus vígjátékokat, s ez eddig valamiért kimaradt, azoknak mindenképpen ajánlom figyelmébe. Bár a kritikusokat és a nézőket egyaránt megosztja e produkció, a forgatókönyvnek köszönhetően az Oscar-jelölésig is eljutott, Depardieu pedig (akinek egyébként ez volt az első amerikai filmje) Golden Globe-ot kapott alakításáért, s ugyanezen szobrot a legjobb musical/vígjáték kategóriában is ennek a mozinak ítélte a szervezet.

         Egyike vagyok azon filmzenerajongóknak, akik nem kifejezetten örülnek a kilencvenes évek Varése-kiadványainak abból a szempontból, hogy általában alig bírnak harminc-negyven percnél hosszabb játékidővel. Jelen esetben, ha az album score részének hosszát nézzük, akkor szintén alig kapunk többet fél óránál, ezúttal azonban ez mégsem róható fel negatívumként, mert gyakorlatilag a teljes zenei anyag sem tesz ki sokkal többet. Hans Zimmernek ugyanis egyenrangú félként kellett jelen lennie a különféle dalok és komolyzenei darabok mellett, melyek nemcsak szokásos zenei töltetként szolgálnak, hanem egyes kulcsfontosságú jelenetek erősítésére is. Erre tökéletes példaként hozhatóak fel többek között a Bronté által hallgatott Mozart-darabok, valamint a nagy sikerű Enya-dalok – utóbbiak közül a "Watermark" zseniálisan tükrözi George egyre mélyülő érzelmeit, a "Storms In Africa" pedig a meghallgatásra történő rohanásukat színesíti úgy, mintha kimondottan erre a célra íródott volna. Nem lehet továbbá szó nélkül hagyni a produkció nyitányaként szolgáló, hallgatni és nézni egyaránt elképesztő Larry Wright-ütősszólót, a "Subway Drums"-t sem, melyet az utcazenész saját maga ad elő a filmben (a műanyag hordókon és vödrökön doboló művész egyébként annak ellenére, hogy világszerte ismert, a mai napig feltűnik egyes New York-i metróállomásokon.
         Többek között ezek közé ékelődnek be Zimmer szerzeményei, melyek főként az "Esőember"-ből, valamint a "Miss Daisy sofőrjé"-ből is ismert muzsikáihoz hasonló szintetizátoros hangzásvilággal bírnak, annyi különbséggel, hogy ezúttal valamelyest hangsúlyosabban képviseltetik magukat a ritmikus szekció tagjai – igaz, a szűk költségvetés okán ezekről is az Akai és a Yamaha révén gondoskodott. Egyedüli élő hangszerként az Ian Lees által megszólaltatott basszusgitár volt jelen a felvételek során, illetve hallható még Depardieu is, aki dúdolásával járult hozzá az aláfestéshez. Utóbbi egyfajta kapocsként is szolgál a film és a score között, az általa alakított karakter ugyanis eredeti foglalkozását tekintve zeneszerző. George többször is dúdolja ugyanazon rövid dallamot, mely a film zárójelenete alatt felcsendülő "Restless Elephants"-ban fonódik egybe Zimmer muzsikájával - hasonló összekötést alkalmazott később a komponista a "Holiday" esetében is, ahol az egyik szereplő filmzeneszerző, és az alkotásban neki tulajdonított részletet a score egyik főtémájává emelte. A másik kapcsot a Depardieu által előadott zongoraszóló jelenti, mely a hozzá tartozó ének nélkül "9am Central Park" címen található meg az albumon, a vonóshangokkal kiegészített verzióját pedig az "Asking You" révén ismerhetjük meg. A melankóliáról az "Instinct II" című track, valamint a "Pour Bonté" egyes momentumai gondoskodnak, a pattogós, játékos dallamokat pedig az olyan trackek gyűjtik csokorba, mint a "Greenhouse" – mely végül az albumon található verziótól eltérően került bele a filmbe -, valamint a "Silence".

         Minthogy Zimmernek nem jutott sok idő ötleteinek boncolgatására, híján vagyunk a lassan kibontakozó motívumhalmazoknak, helyettük inkább néhány vissza-visszatérő dallamsorral operáló hangulatdarabokkal találkozunk, melyek önmagukban véve nem rosszak, ám a film ismeretében kerülnek igazán helyükre. A komponista ezen szerzeménye számomra ugyanolyan, mint a "Miss Daisy sofőrjé"-hez íródott aláfestése: a film hangulatát jól eltalálja, és dallamai időnként eszembe jutnak, ugyanakkor valamilyen oknál fogva mégis ritkán ösztönöz arra, hogy végigpörgessem. A "Zöld kártya" score-ja inkább egy kedves, nosztalgikus élménynek számít nekem, mintsem olyan karakteres, örökérvényű muzsikának, mint a szintén ezen érából származó "Esőember"-hez vagy az "Elválasztott világ"-hoz készült kíséretei.


    Kulics László
    2013.04.13.




    Tracklista:

      1. Subway Drums (1:29) *
      2. Instinct (3:33)
      3. Restless Elephants (2:55)
      4. Cafe Afrika (2:59)
      5. Greenhouse (3:15)
      6. Moonlight (1:24)
      7. 9am Central Park (1:48)
      8. Clarinet Concerto In A Major: Adagio (8:37) **
      9. Silence (4:38)
    10. Instinct II (3:09)
    11. Asking You (1:45)
    12. Pour Bronté (6:19)
    13. Eye On the Prize (3:03) ***

    * írta és előadja: Larry Wright
    ** írta: Wolfgang Amadeus Mozart
    *** írta: Harry Stewart






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Good Morning America!

    Pacific Heights

    Rain Man

    A World Apart

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam