FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hans Zimmer: Good Morning America! (Hans Zimmer)    HANS ZIMMER: GOOD MORNING AMERICA!   (2005)
       


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Bruce Fowler, Don Harper, Nick Glennie-Smith,
       Shirley Walker
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 47:13



         A német származású szerző 1988 őszén érkezett meg Amerikába, ahol pár hónap alatt letette névjegyét az "Esőember" című filmhez komponált muzsikájával, melyet a kritikusok elismerő szavai mellett Oscar-jelöléssel is honoráltak. Hans Zimmer egyre nevesebb rendezőkkel dolgozhatott együtt (mint például: Barry Levinson, Ridley Scott, Ron Howard, Richard Donner, Tony Scott), s pár év múltán Jay Rifkinnel közösen megalapították a Media Ventures névre keresztelt, Santa Monica-i székhelyű intézményt. Röviden így történt, hogy az egykori tanítvány mentorrá lépett elő.
         A "The British Years" folytatásaként került piacra a "Good Morning America!". Azonban amíg a Milan Records első korongja valóban Zimmer korai munkáiból adott ízelítőt, addig a második már belekapott a '90-es évek közepébe is, mikor a szerzőt már Oscar-díjas komponistaként jegyezték. Ennek oka egészen egyszerű: anno többnyire a Milan adta ki a Zimmer-zenéket, ám ahogy a komponista egyre ismertebb lett, már több kiadóval is leszerződött, és egy ilyen válogatás kiadásához ugye a jogok megvásárlásánál lényegesen egyszerűbb a saját portán való körbetekintés. Így alakult ki az, hogy nem mondjuk egy "Rain Man", egy "Green Card", egy "Thelma & Louise", vagy éppen egy "Black Rain" - hiszen ezek az igazán korai termések -, hanem a "Backdraft" lett az album legrégebbi zenéje. Mondhatnánk erre, hogy kis hiba, de ez akkor is figyelmetlenség, továbbá a nagyobb haszonszerzés célját tükrözi. De természetesen nem szeretném keserű szájízzel kezdeni ismertetőmet, hiszen ez mit sem von le az album értékéből - mivel nagyszerű zenék kerültek fel rá -, csupán a tényeket szerettem volna ismertetni.

         Az albumot indító "Broken Arrow" ("Rés a pajzson") -blokk 1995-be repít minket, mely a "The British Years" utolsó tételéhez képest ötévnyi ugrást jelent. Az idő múlása a "Brothers" és a "Secure" című tételeken igencsak meglátszik: egy erőteljesebb nagyzenekar alkalmazása, melyet Duane Eddy gitárjátéka tesz emlékezetesebbé. John Woo akciófilmjében Christian Slater és John Travolta karaktereinek erkölcsi normái kerülnek szembe egymással: hazafiasság vs. pénzéhség. Az előző korongon hallott kisebb-nagyobb motívumok, próbálkozások itt már összeértek, s ennek köszönhetően egy kiforrott Zimmer-stílust hallhatunk. Ennek egyik lényege az, hogy az instrumentális zenét az utómunkák során még erőteljesebbé, karakteresebbé keverik, esetenként kórushangokkal, illetve szintetizátorhangzással vegyítik, a gitárpengetős részek pedig vagányságot kölcsönöznek a muzsikának, ezáltal remekül idomulva a Travolta által eljátszott karakter jeleneteihez.
         Az évszám továbbra is 1995, csak a műfaj mutat eltérést. A "Nine Months" ("Áldatlan állapotban") "It's a Boy"-a kellemes, félig romantikus filmre, félig vígjátékra emlékeztető megoldásokkal rendelkező tétel, mely az előzőekben hallott, a heroikusság felé hajló szemelvények dinamikájából lassú folyású, ringatózó dallamaival egyik pillanatról a másikra kirángatja a hallgatót. A zene jellegzetességei a klarinétszólamok, melyekhez hasonlót először a "Kísértetház" című, romantikus dráma során használt Zimmer.

         Az összeállítást készítő Milan-csapat (no nem az AC előtaggal rendelkező) két évet ugrott vissza az időben azért, hogy bemutassák a "Point of No Return"-t ("A bérgyilkosnő" - 1993), mely valóban visszaidézi a korai Zimmer-munkákat: ismét egy, a nagyzenekarban szűkölködő tétel csendül fel. Ettől függetlenül persze egy jól megkomponált mű született, csak az első három tétel után elsőre kissé furának hat. Ezért is lett volna jobb, ha időrend szerint kerültek volna fel a tételek.

         A lemez "Beyond Rangoon" ("A szabadság ösvényein" - 1994) részlete olyan jelentőséggel bír, mint a "The British Years"-en hallható "A World Apart"-é. Egyszerűen tökéletes muzsika, mely Richard Harvey komponista segítségével kelt életre (a zenészpáros az idén bemutatásra kerülő "A Da Vinci-kód" című adaptációban ismét együtt fog dolgozni). Az album Zimmer filmográfiájának remekei közé tartozik, és örökérvényű dallamaival egy film aláfestésén túlmutatva, önállóan is maradandó élményt nyújt hallgatójának. Az egyszerűbb nagyzenekari motívumokat az etnikus fúvósok használata formálja lélegzetelállítóvá, hátborzongatóan gyönyörűvé.

         A "Lánglovagok" (1991) és a "Rés a pajzson" hősies motívumai fogják közre a korong többi szemelvényét. A "Backdraft" score-ról származó "You Go, We Go" a lángokkal való kemény küzdelmet hivatott tükrözni, a "Fahrenheit 451" pedig a szereplők hivatástudata előtt rója le tiszteletét. A tűzoltás gyötrelmei, a tűz iránti tisztelet, csodálat és a testvéri szeretet zenei megjelenítésével megszületett az első, igazán nívós akcióscore Zimmertől. Ezzel, és az "Esőember" dallamaival a komponista a kilencvenes évek elejére tökéletesen megalapozta jövőbeni karrierjét, pályafutását.

         A Milan eme két lemeze egy jó kiindulási pont ahhoz, hogy megtudjuk, "miből lett a cserebogár". Egyszer mindenképpen érdemes meghallgatni őket egymás után, ugyanis ezen a kétórányi összjátékidőn végig lehet követni, hogyan jutott el a sokak által kedvelt szerző a mostanában ismert műveihez. Az ilyen, vagy ehhez hasonló elgondolásból készülő válogatásokra szerintem lenne kereslet, hiszen az esetek többségében egy rajongó nem feltétlenül kedvencének első zenéjére figyel fel, így viszont nagyjából képet tud alkotni arról, hogy visszamenőleg is érdemes -e felkutatni az albumokat, vagy sem.
         Az album tálalására vonatkozó negatívumok, és pozitívumok ennél a lemeznél szintén felsorolhatóak, azzal az egy különbséggel, hogy a játékidő itt valamivel több, mint 20 perccel rövidebbre sikerült. Ettől függetlenül a szerzemények későbbi létrejöttének köszönhetően ez a lemez populárisabbra sikerült elődjénél.
         Kellemes időutazást kívánok mindenkinek!


    Kulics László
    2006.04.02.




    Tracklista:

      1. Broken Arrow - Brothers (7:06)
      2. Broken Arrow - Secure (4:52)
      3. Nine Months (Neuf Mois aussi) - It's a Boy (9:22)
      4. Point of No Return (Nom de code: Nina) - Hate (7:31)
      5. Beyond Rangoon (Rangoon) - Beyond Rangoon (10:11)
      6. Backdraft - You Go, We Go (5:11)
      7. Backdraft - Fahrenheit 451 (3:00)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Backdraft

    Hans Zimmer: The British Years

    Rain Man

    The Wings of a Film
    The Music of Hans Zimmer


    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam