FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Godzilla (David Arnold)    GODZILLA   (1998)
       


      

       zene: David Arnold
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2007
       kiadó: La-La Land Recods
       játékidő: 107:51




         A függetlenség napja után két évvel Dean Devlin és Roland Emmerich úgy döntöttek, ideje újból lerombolni az Egyesült Államok emblematikus városainak egyikét, New Yorkot. Ezúttal azonban nem az idegenek megjelenésének apropójából tették mindezt, hanem a filmvilág egyik kultuszteremtményének, Godzillának színrelépésével, mely lény több évtizedes sikere ellenére is csupán a kilencvenes évek végére élte meg a tengerentúli filmstúdiók közreműködésével történő debütálást. Az 1998-ban bemutatott Godzilla azonban nem aratott olyan osztatlan sikert, mint a Devlin-Emmerich páros előző két alkotása, mert bár a közönség még úgy-ahogy kedvelte, a kritikusok jó része nemtetszését fejezte ki az ötvenes évek nagy sikerű gumiszörnyének feltámasztásával kapcsolatban, nem beszélve a rajongókról, akik a hatalmas tömegű kreatúra helyett egy erősen lefogyott szörnyet kaptak.
         A japán Toho filmstúdió ráncfelvarráson átesett, népszerű lényének amerikanizált változatának elkészítése már a kilencvenes évek első felétől kezdve foglalkoztatta a Fox stúdió illetékeseit, s a lehetséges rendezőkkel kapcsolatban olyan nevek merültek fel, mint James Cameron, Tim Burton, Paul Verhoeven vagy Jan de Bont. Végül azonban Emmerichék dolgozhattak a projekten, kiknek kezében az atomrobbantási kísérletek során bekövetkezett génmanipuláció eredményeként létrejött szörny egyfajta eszközzé vált ahhoz, hogy - korábbi gyakorlatukhoz hasonlóan - ismét amortizáljanak egy várost. Mindehhez olyan színészeket sikerült megnyerniük maguknak, mint Jean Reno, Matthew Broderick (akinek karakterét Dr. Niko Tatopoulosnak hívják, ami egyfajta tisztelgés a Godzillát megalkotó Patrick Tatopoulos előtt), Hank Azaria és Kevin Dunn.

         Az Emmerich-Devlin duó korábbi gyakorlataikhoz hasonlóan ezúttal is David Arnold segítségét kérte a muzsika elkészítéséhez: "Ez a film. Nézd át, és szólj nekünk, ha úgy gondolod, hogy van, amit eljátszhatnál nekünk" - emlékezik vissza a komponista, aki a projekt elején így viccelődött egy újságíróval: "Még én sem tudom, milyen zene készüljön hozzá. Úgy értem, mit akarok én? Hiszen ez Godzilla!" Az alkotókkal többször is leült átbeszélni a filmet, mely egyeztetések során különös figyelmet szenteltek a tervezett poénoknak, valamint a város lerombolásának, így ezen alkalmakkor Arnold (saját bevallása szerint) ismét gyereknek érezte magát. Ezt követően - máig megmaradt szokásához hűen - ismét ellátogatott a forgatásra, ahol vagy az égre, esetleg maguk elé elképedve meredő színészeket, vagy a semmi elől pánikszerűen menekülő embereket látta, a címszereplő ugyanis csupán az utómunkálatok végső fázisainak egyikén került a produkcióba. S bár ehhez hasonló volt a helyzet már a korábbi két Emmerich-mozi kapcsán is, Arnold munkáját azonban ezúttal jelentősen megnehezítette az, hogy a fő inspirációként szolgáló szörnyet sem a komponálás végstádiumában, sem pedig a zenei felvételek során nem láthatta - az első munkaanyagban még csak olyan feliratok jelentek meg, mint például a "Godzilla alakja itt rajzolódik ki az óceánból", a scoring sessionökre biztosított változatban pedig Godzilla helyét színes tömbökkel jelölték.
         Minden bizonnyal ez is rányomhatta bélyegét arra, hogy az aláfestő muzsika nem sikerült túl kiemelkedőre. A zene A függetlenség napjához, illetve a Csillagkapuhoz képest több játékosságot és romantikát tartalmaz, mely megközelítés főként a Broderick által alakított, kissé szétszórt tudós karakteréből adódik, illetve a régi szerelméhez, Audreyhoz (Maria Pitillo) fűződő gyengéd szálak eredménye. Ilyeneket hallhatunk többek között a "Footprints / New York / Audrey"-ban, a "Chewing Gum Nose"-ban, illetőleg a "Nick and Audrey / He's Pregnant / Audrey Takes the Tape / French Breakfast" egyes pillanataiban is. A mű ugyanakkor nincs híján a megszokott, Arnold-féle akciózenéknek sem, melyekből azonban nemcsak az említett ufós mozi kísérete érződik ki, hanem az is, hogy ekkorra már túl volt A holnap markában című James Bond-kalandon is. Emiatt pedig bármennyire is rendkívül élvezetesnek tűnnek az olyan darabok, mint a "Joe Gets a Bite / Godzilla Arrives", az "Evacuation", a "1st Helicopter Chase / Godzilla Swats A Chopper", a közel tízperces "Godzilla O Park / Godzilla Takes A Dive / Godzilla Versus the Submarine / Egg Discovery" vagy a "He's Back! / Taxi Chase & Clue", az utánérzet okán veszítenek varázsukból. Mindezek tetejében pedig hiányzik a markáns főtéma (bár az albumnyitó "The Beginning"-ben felcsendülő Godzilla-motívum erősnek ígérkezik, a játékidő előrehaladtával kifullad) és a muzsika karakteressége is, így a Godzilla kísérete nem válhatott olyan sikeressé, mint az előző két Emmerich-filmhez készült aláfestés. Arnold mentségére váljon azonban, hogy a "változatosság kedvéért" egy hotelszobában készült muzsikán többször kellett változtatnia a vágószobában történt folyamatos variálások okán, ami tovább tetézte a megbízatással párosuló problémákat.

         A premierrel párhuzamosan csupán egy betétdalokkal tűzdelt album jelent meg, melyen két tétel szerepelt Arnoldtól: a főtémát magába foglaló "Opening Titles", valamint a "Looking for Clues". Emellett Puff Daddy felvétele, a "Come with Me" kapott még zöld utat a kiadásra kislemezként, mely a film hivatalos betétdalának számít, ebből eredően egy, a mozi jeleneteivel tarkított videoklip is készült belőle (a Led Zeppelin "Kashmir"-ját átértelmező szerzeményben egyébként Jimmy Page és Tom Morello is közreműködik). Arnold munkájából mindössze a TriStar által kiadott háromnegyed órás promo látott napvilágot, melyet az Oscar-bizottság számára állítottak össze. A score hivatalos megjelenésére 2007-ig kellett várni, öt évvel később pedig a Buysoundtrax állt elő egy olyan háromlemezes gyűjteménnyel, mely a jelen írásom tárgyaként szolgáló La-La Land-féle kétlemezes változaton kívül a TriStar-promót is magában foglalta.

         "Filmkészítőként Roland és én kincsnek tartjuk David Arnold tehetségét és odaadását. Ez a második filmünk volt Arnolddal, és várjuk, hogy ezen gyümölcsöző kapcsolat az elkövetkező években is folytatódjon" - nyilatkozta Devlin A függetlenség napja score-jával kapcsolatban, ám ezen virágzó és bizakodással teli munkakapcsolatuk végül már csak a Godzillára terjedt ki. Ugyan a direktor és a producer következő alkotásukhoz, az amerikai függetlenségi háború idején játszódó A hazafihoz is Arnoldot kérték fel, az elkészült demók alapján úgy vélték, nem sikerült neki annyira megragadnia a film lényegét, mint az előző együttműködéseik esetében, így a veterán komponistára, John Williamsre bízták a score-t. Az Emmerich-Arnold páros utolsó munkáját kollaborációjuk leggyengébb láncszemeként tartom számon (sorrendben úgy néz ki nálam a triójuk, hogy A függetlenség napja, Csillagkapu, Godzilla), s ha véleményemmel továbbmerészkedek, akkor azt mondhatom, hogy pályafutásuk pont jókor vált ketté, hiszen míg Emmerich már csupán távoli árnyéka önmagának, addig Arnold jó pár remek muzsikát letett az asztalra.


    Kulics László
    2014.06.20.




    Tracklista:

    CD 1
      1. The Beginning (3:29)
      2. Tanker Gets It (1:11)
      3. Chernobyl (3:13)
      4. Footprint (0:33)
      5. Footprints / New York / Audrey (0:54)
      6. Chewing Gum Nose (0:30)
      7. Ship Reveal / Nick Discovers Fish / Flesh (1:39)
      8. The Boat Gets It* (2:09)
      9. Dawn of the Species (1:49)
    10. Joe Gets a Bite / Godzilla Arrives (3:11)
    11. Mayor's Speech (1:03)
    12. Caiman's Office (0:45)
    13. Animal's Camera (1:39)
    14. Military Command Center / New Jersey (1:55)
    15. Audrey's Idea (0:22)
    16. Evacuation (2:41)
    17. French Coffee (0:56)
    18. Subway Damage / Command Enters City (2:50)
    19. Fish (1:48)
    20. Guess Who's Coming to Dinner? (5:13)
    21. 1st Helicopter Chase / Godzilla Swats A Chopper (4:08)
    22. We Fed Him / Audrey Sees Nick (1:21)
    23. Nick and Audrey / He's Pregnant / Audrey Takes the
          Tape / French Breakfast (4:46)
    24. He's Preparing to Feed (0:34)
    25. Nick Gets Fired / Nick Gets Abducted / Frenchie's
          Warehouse / Nick Joins the Foreign Legion (5:47)

    CD2
      1. Chewing Gum (1:51)
      2. Rumble In the Tunnel (1:35)
      3. Godzilla O Park / Godzilla Takes A Dive / Godzilla
          Versus the Submarine / Egg Discovery (9:42)
      4. Baby 'Zillas Hatch (3:51) *
      5. Nick Phones for Help (1:28)
      6. Eat the French (2:14)
      7. Phillip Shoots the Lock (1:39)
      8. Nick's Big Speech / The Garden Gets It (7:07)
      9. He's Back! / Taxi Chase & Clue (7:06)
    10. Big G Goes to Monster Heaven (4:30)
    11. The End (4:05)
    12. The Beginning (no choir) (3:32) **
    13. Footprints / New York / Audrey (alt.) (0:50) **
    14. The Boat Gets It (alt.) (1:09) **
    15. Gojira (Album Version) (2:46) **

    * a filmben nem szereplő részeket tartalmaz
    ** bónusz tétel





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Congo

    Godzilla

    Independence Day

    King Kong

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam