FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Glengarry Glen Ross (James Newton Howard)

    Filmek alatt hallott zenék



       GLENGARRY GLEN ROSS   (1992)
       


      

       zene: James Newton Howard és különféle előadók
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Elektra
       játékidő: 57:44





         Sokkal korábban ismertem és kedveltem már ezt a filmet, mielőtt James Newton Howard a kedvenc zeneszerzőmmé vált, és hogy nem a "Glengarry Glen Ross"-on keresztül lett favorit, arra a pontos magyarázat a CD borítóján is megtalálható: "music from and inspired by the motion picture" – vagyis zenék, amelyek a filmhez, illetve annak hatására készültek. Ami végül a lemezjátszóba kerül, az egy szinte hibátlan, könnyed jazzalbum, és a műfaj szerelmeseinek egyáltalán nem okoz kellemetlenséget egyvégtében többször újrahallgatni. Más kérdés, hogy filmzenei szempontból nem tekinthető mérföldkőnek a komponista életében, hiszen a közel egyórányi pazar anyagból mindössze az első három track, valamint az Al Jarreau által előadott "Blue Skies" azok, melyek felcsendülnek a filmben; utóbbi a stáblista alatt, a "Main Title" a film elején, míg a másik két darab két külső jelenetet kísér szinte észrevétlenül. A hangsúly a "külső" jelzőn van, hiszen az ingatlanüzlet agresszív telemarketinges világát bemutató, kiváló színészgárdával (Jack Lemmon, Al Pacino, Alan Arkin, Kevin Spacey, Jonathan Pryce, Ed Harris, Alec Baldwin) előadott film az azonos című színdarab adaptációja, s mindössze az iroda, valamint az azzal szemközti kínai étterem szolgálnak helyszínéül. A kizárólag dialógusokra épülő történet nem igényel zenei aláfestést, a filmben hallható nettó hanganyag alig tíz perc. Ez nyilván nem érne meg egy kiadást, Howard is relatíve ismeretlennek számított még a kilencvenes évek elején, úgyhogy ezt az albumot leginkább az imént felsorolt művészóriások nevének köszönhetjük, meg annak, hogy akkoriban az Elektra kiadó meglehetősen nívós jazzelőadókkal állt szerződésben, így egy-egy felvétel újrahasznosítása nem idézett elő költségvetési problémákat.

         Alaposabban megvizsgálva a zeneszerző filmográfiáját, alig fordult elő, hogy jazzscore került volna ki a kezei közül, szóban forgó művét leszámítva csak az 1999-es "Dilidoki - Mumford" és a 2009-es "Kettős játék - Duplicity" zenéit lehetne kiemelni. Pedig számára nem ismeretlen a könnyűzenei műfaj, a nyolcvanas években számos ismert zenésszel dolgozott együtt, mint például George Benson, Ricky Lee Jones, Chaka Khan, Elton John, a Toto vagy a Chicago zenekar. Az 1991-es "A szerelem erejével – Dying Young" aláfestéséhez Kenny G-t hívta segítségül, míg a "Glengarry Glen Ross"-hoz célirányos kompozíciók esetében Wayne Shorteré a csodálatos szaxofonjáték (s valószínűleg ennek a közös munkának köszönhető, hogy az egy évvel későbbi "A szökevény – The Fugitive" klasszikus nagyzenekari akcióscore-ja a legendás zenész közreműködésétől lett még erősebb). Azt nem lehet állítani, hogy Howard vadonatúj sztenderdekkel örvendeztette meg a szakmát, de mindenképpen hangulatos és igényes kompozíciók kerültek a lemezre, amelyek tökéletesen visszaadják az esős New York-i éjszakák hangulatát, a cigarettafüstön megtörő neonfényeket és a valószínűtlenül sikertelen, kétségbeesett ügynökök lelkiállapotát. Maga a film cseppet sem tekinthető vidámnak, ennek megfelelően a dalok többségére a csendesebb, melankolikus megszólalásmód jellemző, ám akad néhány olyan kivétel, ami egyáltalán nem sugall negatív életszemléletet. A már említett fergeteges Al Jarreau-darabon kívül a Take 6 acapella felvétele, valamint az "Easy Street" Georgie Fame-től egyaránt a "minden mindegy"-érzésből nyújt egy lélegzetvételnyi boldogságot.

         Noha az írás elsősorban az alapján indult, amit a film alatt hallottam, mégsem ennek van igazán jelentősége (az értékelésem sem ennek szól). A "Glengarry Glen Ross" nem tekinthető hagyományos értelemben vett score-élménynek, és összességében nem is oda kerül, ahol a "Vízi világ - Waterworld", a "Jelek - Signs" vagy a "Legenda vagyok - I Am Legend" megtalálható. Viszont szinten bármilyen napszakban, bármilyen élethelyzetben remek dalokkal tölti meg a lakást, és ilyenformán bérelt helye van a polcon (arról nem is beszélve, hogy évek óta centekért beszerezhető a nemzetközi aukciós oldalakról).


    Tihanyi Attila
    2012.10.23.




    Tracklista:

      1. Main Title (4:16)
      2. You Met My Wife (2:53)
      3. The Plot (3:36)
      4. Street of Dreams - Jimmy Scott (3:33)
      5. You'd Better Go Now - Shirley Horn (4:07)
      6. I'm Always Chasing Rainbows - Take 6 (2:38)
      7. Prelude to A Kiss - The Bill Holman Big Band (4:21)
      8. Easy Street - Georgie Fame (3:19)
      9. Day Dream - David Sanborn (4:20)
    10. Tear Filled Skies - The Joe Roccisano Orchestra (5:10)
    11. Blue Skies - Al Jarreau (2:50)
    12. Blue Lou - The Joe Roccisano Orchestra (7:00)
    13. In the Car (2:21)
    14. Don't Sell to Doctors (2:20)
    15. Blue Skies - Dr. John (4:02)
    16. The Nyborgs (0:58)




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Legend of 1900

    Mrs. Henderson Presents

    Sideways

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam