FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Gladiator (More Music from the Motion Picture) (Hans Zimmer, Lisa Gerrard)    GLADIATOR - More Music From The Motion Picture   (2000)
       Gladiátor


      

       zene: Hans Zimmer, Lisa Gerrard
       kiegészítő zene: Klaus Badelt
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 55:35



         A film sikere után nem csoda, hogy Zimmer zenéjéből feltűnt egy "More Music" kiadás is a piacon. Ennek kifejezetten örülök, mert egy-két számtól eltekintve tényleg olyan zenék vannak a korongon, amiket az elsőre nem tettek fel, vagy pedig demo, illetve kihagyott számok. Ebből adódóan úgy vélem ez egy igen értékes kiadás. Zimmer úgy szerette volna megvalósítani ezt a lemezt, hogy a zene elkészülésének munkafolyamatát mutassa be. A dialógusok felhasználása nem az ő ötlete volt és végül nem sikerült akaratát teljes mértékben érvényesítenie. Ebből kifolyólag az egyik interjújában ezt nyilatkozta a dialógus beleszövéséről zenéjébe: "Egy szörnyű, rossz ötlet, rossz helyen és igazán figyelemelterelő. Ez nem az, ami az agyamban megszületett, hogy mi kellene az albumra."

         Lássuk mit is tartogat nekünk, rajongóknak ez a kiegészítő album. Az első szám ("Duduk of the North") rögtön olyan, amit fel sem használtak a filmhez. Ezt sajnálom, viszont örülök, hogy felkerült erre a lemezre, mert nagyon gyönyörű szám. Ez a dal kimondottan a dudukra íródott, mely hangszert Djivan Gasparyan szólaltatja meg. Elképesztő hangzásvilágot tár elénk, melyet gitár, vonósok és szintetizátorok (ez utóbbiakat Badelt és Zimmer kezeli) segítenek a tetőpontra. A következő dal az előző albumról már jól ismert "Now We Are Free", ami az eredetihez képest vidámabb hangulatú, továbbá női kórust is belevontak, akik a háttérben hol halkan, hol hangosan szólalnak meg. A "The Protector of Rome" egy alternatív verzió Badelt és Gerrard tollából, melyet szintén nem használtak fel később, azonban itt nagyon jól illik a kiszemelt párbeszéd (Maximus és Aurelius) alá.
         "Homecoming": ez az a szám, amit kifejezetten hiányoltam az első albumról. Mikor megnéztem a filmet nem értettem, miért nem került fel rá ez a dinamikus és kulcsfontosságú jelenetsorozat alatt hallható zene. A párbeszédet sajnos itt elrontották azzal, hogy nem a film alatt ilyenkor hallható dialógust tették fel, hanem azt, mikor Maximus először szembetalálkozik Commodus-szal a Colosseum porondján. A szám utolsó felének alapritmusa a lódobogás tempóját követi és ezáltal fékevesztett akciózenével végződik. A következő két szám nem igazán mutat sok újdonságot, ezek többnyire fellehetők az első kiadáson is, csak egy-két kisebb résszel van megspékelve szinte észrevehetetlenül. Sajnos a dialógus itt is helytelenül van megválasztva, de ez ne zavarjon meg senkit, mert bár tény, hogy jobb lett volna a hiteles párbeszéd-zene összeállítása, ez a lemezen attól még jól hangzik, valamelyest odafigyeltek a párbeszéd és zene hangulatának megfelelő párosításáról. A "Secrets" hangulata megegyezik a film nyitányával. A fuvola szólam oly lágyan öleli körbe az embert, hogy szinte már simogat. Ez a szám egybeolvadt a "Rome Is the Light"-tal, mely alapja volt a későbbi végtémának, a "Now We Are Free"-nek. Lisa gyönyörű énekhangjának és a dalnak az erős vonós-szintetizátoros egyveleg ad nagyobb nyomatékot, az ütős hangszerek pedig a háttérbe húzódva követik az eseményeket. Maximus témáját Heitor Pereira adja elő gitáron, sajnos alig több mint egy percben. A marrakeshi piacon támad kedvünk kufárkodni a következő szám hallatán. Szinte elénk tárulnak a portékák, melyeket finoman terít a szél hordta homok és a kedves, illetve kevésbé rokonszenves árusok, akik éppen árujuk hasznosságukról próbálnak meggyőzni minket.
         Elérkeztünk a "Gladiátor-keringőhöz", mely Maximus harcra buzdító monológjával indul. Erre a számra már utaltam az első kiadás elemzése során is. Ez volt Zimmer első szintetizátoros demo verziója a filmhez, melyet később Bruce Fowler hangszerelt és játszatott fel a zenekarral. Ebből az egyvelegből nőtte ki magát a film elején és a Colosseum-beli csatározások során hallható zene. Ezt a hangulatot rakta át Zimmer a "The Mob" című számba is, mely a marokkói "porfészek" harcterén folyó küzdelem alatt hallatszik. Lisa lágy hangja és a keserű hegedűk veszik át a terepet a "Busy Little Bee" című számban. Tipikus Media Ventures-ös zene, de nagyon szép és abszolút hatással van az ember lelkére. Alatta Connie Nielsen és Russell Crowe rövidke összeszólalkozása hallatszik. A "Death Smiles At Us All" alatt Commodus és Maximus utolsó, összecsapás előtti párbeszéde hallható, a zene viszont a filmben akkor csendül fel, mikor a Commodus ellen irányuló összeesküvés kísérletére fény derül. Egy röpke időre még élvezhetjük azt a drámai hangulatot, melyet Lisa és a zenekar összhatása tár elénk, majd az utolsó számmal egy olyan abszolút hibát kapunk, amit nem tudok hova tenni. Mi szükség van egy fájdalmas és elmúlásról szóló zenéből techno-változatot készíteni?

         Ez a "More Music" kiadás nekem nagyon hiányzott és ezzel együtt érzem úgy, hogy nagyjából teljes képet kaptunk a film zenéjéről. Amit én nem tettem volna fel erre a korongra, az a két We Are Free mix, melynek első változatával még csak-csak megbékéltem, de a második az szörnyű. A mesteri zene körítése abszolút követi az első kiadást, csak kicsit élénkebbek a színek. Zimmer pár gondolatát a zenéről a borító belső fele tartalmazza, így tényleg egy eléggé korrekt és figyelmes kiadást tudhatunk magunkénak. Ezen kívül még találunk egy "Gladiátor"-os képernyőkímélőt is, ami csak az elvakultaknak nyújthat plusz élményt. Nem értem, miért nem kapta meg ez a zene az Oscar-szobrocskát.


    Kulics László
    2004.04.04.



    Tracklista:

      1. Duduk of the North (5:35)
      2. Now We Are Free (Juba's Mix) (4:39)
      3. The Protector of Rome (1:28) *
      4. Homecoming (3:38) **
      5. The General Who Became a Slave (3:05)
      6. The Slave Who Became a Gladiator (6:14) ***
      7. Secrets (2:01)
      8. Rome is the Light (2:46)
      9. All That Remains (0:57)
    10. Maximus (1:11)
    11. Marikesh Marketplace (0:44)
    12. The Gladiator Waltz (8:27) +
    13. Figurines (1:03)
    14. The Mob (2:24)
    15. Busy Little Bee (3:50) ++
    16. Death Smiles at Us All (2:32) **
    17. Not Yet (1:33)
    18. Now We Are Free (Maximus Mix) (3:49)

    * párbeszéd: Russell Crowe, Richard Harris
    ** párbeszéd: Joaquin Phoenix, Russell Crowe
    *** párbeszéd: Oliver Reed, Russell Crowe
    + párbeszéd: Russell Crowe
    ++ párbeszéd: Connie Nielsen, Russell Crowe



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Gladiator

    King Arthur

    Kingdom of Heaven

    A Thousand Roads

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam