FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - G.I. Joe: The Rise of Cobra (Alan Silvestri)    G.I. JOE: THE RISE OF COBRA   (2009)
       G.I. Joe: A kobra árnyéka


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 71:53




         Jómagam azok közé tartozom, akik a kilencvenes évek elején a Tini Nindzsa Teknőcök, a Transformers és a G.I.Joe bűvkörében éltek: a figurák és a képregények gyűjtése mellett természetesen a rajzfilmekkel kapcsolatosan is igyekeztem naprakész lenni. Mára ebből jócskán kinőttem (ez persze nem jelenti azt, hogy a raktárban lévő dobozok valamelyikében ne lapulnának e figurák), ám mikor megtudtam, hogy filmek készülnek belőlük, a kíváncsiság helyett a szkepticizmus lett úrrá rajtam: "Úgysem tudják úgy megcsinálni" - gondoltam. Míg a "Transformers" világszerte hatalmas kasszasiker lett, a "TMNT" című CGI-mozi és a "G.I. Joe: A kobra árnyéka" jóval mérsékeltebb fogadtatásban részesült, ám én nem sok különbséget teszek köztük. Ez utóbbit nagyjából ugyanolyan agyatlan popcorn akciófilmnek tartom, mint Michael "naplementében helikopter" Bay robotos művét: pörgős, látványos akciók, dögös nők meg miegymás, mégsem tudtam Dzsóék első mozis kalandját átélni - bár lehet, hogy mindez a bennem munkálkodó előítélet miatt volt.
         A "G.I. Joe: A kobra árnyéka" egy látványos, akciódús film, amelynek szereplői hihetetlen felszerelésekkel és bázissal bírnak. Lévén, hogy a jövőben járunk, és szupertitkos, nemzetközileg pénzelt egységről van szó, ezek egy részét még be-befogadtam, a karakterek háttértörténetét azonban már nehezebben dolgoztam fel. Ezzel kapcsolatosan hasonló érzés fogott el, mint annak idején a "Pókember 3." esetében, ugyanis itt is vagy a szappanoperaszerű családi, illetve párkapcsolati drámáknak köszönhetően pártoltak a szereplők a jó, illetve rossz oldalra, vagy azért, mert nem akarták megtépázni a család méltán hírhedt negatív megítélését. Olybá tűnik, hogy a vérbeli gonoszok - mint például Joker - már a múlté: napjaink bűnözőit a modern kor vívmányaival (néhány békítő-show és a megfelelő pszichológusgárda, élén mondjuk Csernus doktorral) hamar jó útra lehetne terelni.

         A filmzenerajongók 2007 decembere óta dörzsölhették tenyerüket: a hírt, miszerint a Hasbro játékgyár 1964-ben létrehozott elit alakulatából Stephen Sommers rendezésében végre mozifilm készül, igen hamar követte azon bejelentés, miszerint a zenét Alan Silvestri jegyzi majd - ez persze szinte nem is volt kérdés, hiszen már "A múmia visszatér" és a "Van Helsing", Sommers korábbi produkcióinak aláfestései is igen emlékezetesre sikerültek tőle. A tenyérdörzsölgetés és a nagy várakozás oka abban is keresendő, hogy már nagyon érett a szerzőtől egy elsöprő erejű muzsika, mert utoljára öt évvel ezelőtt taglózott le minket teljesen a "Van Helsing"-gel. Azóta csupán vígjátéki kísérőket, illetve valamely korábbi művének árnyékában járó szerzeményeket (mint amilyen a "Beowulf" is) tudott felmutatni, melyek bár nem feltétlenül voltak rosszak, hiányzott belőlük valami.
         A "G.I. Joe: The Rise of Cobra" azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: jelen score-ra is érvényes az, miszerint erősen táplálkozik az olyan múltbéli sikerekből, mint például a "Lara Croft: Tomb Raider - The Cradle of Life", a "Predator", az "Eraser" vagy a már említett Sommers-filmek kísérői, mindemellett ráadásul igen nehézkesen indul be - az "I Have a Target in Mind" című trackig bezárólag olyan érzést kelt bennem, mintha készítője keresné a helyes utat.

         Silvestri szokásához híven a rezesekre és az ütősökre helyezte a hangsúlyt, melyek mellett basszusokkal, elektromos gitárral (ami az alakulat témájában kap főszerepet), illetve elektronikus elemekkel adott modern színezetet a szimfonikusoknak - ezek összhatása révén jelen score-t akár a "Lara Croft: Tomb Raider - The Cradle of Life" testvéralbumának is nevezhetnénk. A csapat témáját az "End Credits"-ben fejti ki teljesen a szerző, addig csak hosszabb-rövidebb változataiban mutatja meg (például a "General Hawk"-ban, és a "Deploy the Sharks"-ban), emellett megtaláljuk a világuralomra törő kobrák témáját ("King Kobra"), valamint jó néhány kisebb motívumot - vagy inkább csak dallamsort - is.
         A "Delivering the Waheads" kezdi megvillantani először, hogy milyen akciózenékre lehet majd számítani a jövőben, s minél jobban haladunk előre a játékidővel, annál több ilyen track kerül előtérbe. E pörgős részek közül kiemelkedően jól sikerült a "The JOE's Mobilize", a "Northern Route", a "Deploy the Sharks", valamint a "Just About Close Enough" (utóbbi erős "Eraser"-utánérzettel bír) - ezek vérbeli Silvestri-muzsikák, melyek hangerőnövelésre késztetik a hallgatót. A lágyabb részek főként a Bárónő és Duke közös múltjával kapcsolatos jeleneteket támasztják alá ("What Happened to Her?", "I Promise", "Who Are You?"), melyek egyébiránt a film legerősebb mellékszálát adják.

         Mindent összevetve Alan Silvestri egy olyan rutinból készült akciózenét tett le az asztalra, amit félálomban is bármikor megírna, ráadásul tele van a régi műveire való utalásokkal. Mellette, valamint a fenti értékelésem mellett szól azonban az, hogy mindez a film alatt kellőképpen helytáll - sőt mondhatni, a film egyik erőssége a zene -, s mivel néhány tétel eléggé jól sikerült, az album egésze nálam a fórumunkban oly sokszor felemlegetett "bűnös élvezet" kategóriájába sorolódik.
         A Varése egy teljesen átlagos körítéssel látta el kiadványát - némi stábinformáció mellett a zenekar tagjainak felsorolását láthatjuk még a borítókon -, a kétoldalas színes képekkel, valamint a játékidővel azonban egyáltalán nem spóroltak. Ez utóbbi esetében azonban valószínűleg a "kevesebb több"-elv követése jobb lett volna, vagyis ha a score (ami kronológiai sorrendben követi a film cselekményét) hosszát húsz-harminc perccel megkurtították volna, akkor a megfelelő trackek megtartásával minden bizonnyal ütősebb album született volna. Illetve van itt még egy "apróság", ami mellett nem lehet elmenni: a külföldi fórumokban többen is joggal adtak hangot azon nemtetszésüknek, miszerint a hangminőség egy gyengébb mp3-as anyagéval vetekszik. Ha jobban odafigyelünk, akkor apróbb hanghibákat veszünk észre, melyek egy hivatalos változatnál - ami ráadásul egy ilyen patinás nevű kiadó gondozásában jelent meg -, igencsak negatívumnak számítanak. A Varése munkatársai azonban cáfolták, hogy rossz minőségű anyagot tettek volna lemezükre...


    Kulics László
    2009.09.12.




    Tracklista:

      1. Clan McCullen (3:07)
      2. MARS Industries (1:42)
      3. Delivering the Warheads (7:24)
      4. General Hawk (1:36)
      5. It Had to be NATO's Fault! (1:40)
      6. King Cobra (2:58)
      7. What Happened to Her? (1:16)
      8. I Promise (2:07)
      9. The Pit Battle (7:24)
    10. They Intend to Use Them (1:06)
    11. Snake Eyes (2:23)
    12. I Have a Target in Mind (2:23)
    13. The JOE's Mobilize (8:24)
    14. Northern Route (6:10)
    15. Who Are You? (3:36)
    16. Deploy the Sharks (7:32)
    17. Final Battle (0:54)
    18. Just About Close Enough (3:57)
    19. The Rise Of Cobra (1:52)
    20. I'm Not Giving Up on You (1:49)
    21. End Credits (2:21)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Eraser

    Lara Croft: Tomb Raider
    The Cradle of Life


    Transformers

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam