FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Getaway (Jerry Fielding)    THE GETAWAY   (1972)
       A szökés


      

       zene: Jerry Fielding
       vezényel: Jerry Fielding
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 38:05




         Doc (Steve McQueen) és Carol McCoy (Ali MacGraw) évek óta élnek elválasztva egymástól, mivel a férj börtönbüntetését tölti az állam egyik legszigorúbb fegyintézetében. Carol sikeresen elintézi férje korábbi szabadon engedését, de ehhez a korrupt Benyon seriffel kell egyezséget kötnie. A törvényhozó csak úgy megy bele az alkuba, hogy Doc még megszervez egy utolsó bankrablást, aminek bevételéből ő is részesedik. A vén rókának számító Doc sikeresen végrehajtja az akciót, de a Benyon által kirendelt emberek bepánikolnak, majd elárulják a McCoy házaspárt. A férj és a feleség ezért kereket old a táska tartalmával, a rendőrség helyett pedig inkább Benyon embereitől és egy ügyes szélhámostól kell tartaniuk, akik egészen a Laughlin's fogadóig követik őket.
         "A szökés" Steve McQueen karrierjének fontos állomása, mert ez repítette vissza az A-listás sztárok közé a "Thomas Crown-ügy" utáni szerencsétlen filmválasztásait követően, ráadásul itt ismerkedett meg későbbi feleségével, Ali MacGraw-val, akit Robert Evans producertől szeretett el. Így a forgatás szinte másolta a film szerelmi történetét, és a bulvárlapok figyelme ingyen publicitást biztosított az új mozinak. Mivel McQueen maga is igen sok pénzt fektetett bele, ezért kvázi producerként döntött a film minden részletéről, beleértve a zenét is. Sam Peckinpah rendező eredetileg állandó zeneszerzőjét, Jerry Fieldinget kérte fel a zene megírására, de a film premierje előtt McQueen meggondolta magát, és inkább megkérte barátját, Quincy Jonest, hogy írjon egy "cool zenét" legújabb filmjéhez. Fielding aláfestése így a visszautasított score-ok kategóriájába került, de több mint harminc évvel a film bemutatója után végül mégis megjelent, ellentétben a máig kiadatlan Jones-zenével.

         A kiadáshoz természetesen kellett egy hajtómotor is, aki ebben az esetben Peckinpah és Fielding munkásságának egyik legnagyobb rajongója, Nick Redman volt. A producer már 1992-ben megjelentetett egy tizenhét perces szvitet a kidobott zenéből, de 2005 környékén lehetősége akadt a teljes zene kiadására DVD-n, a Warner Home Video Peckinpah-sorozatában. Az ötlet lényege az volt, hogy a kidobott zenét önálló audiosávon prezentálják, de végül pár jogi akadály miatt a lemezekre nem kerülhetett rá ez az extra. A megmaradt szerzemények a Film Score Monthly kiadó keretein belül jelentek meg, egy közel negyven percnyi hosszúságú album révén.
         A lemezt nyitó bugyután countrys "Benyon's World" senkit ne tévesszen meg, ez csupán egy wurlitzerből szóló dal, ami egész véletlenül a filmben felcsendülő első zeneszám. Az album többi része már a Fieldingtől megszokott hangzásra vált a "The Water Hole" című track felénél, ahol egy gitárdarabból a zene lassan álomszerű romantikus témává alakul. Hasonló stílusban folytatódik a "Doc and Carol" című szám, ahogy az évekre elválasztott házaspár újra egymásra talál. Fielding rajongói számára a következő két szám ("Casing the Joint" és "The Bank Robbery") jelenti az igazi ínyencséget, mert a zeneszerző ütősökre épülő hangzása ritkán volt ennyire kidolgozott.
         A film előrehaladtával egyre csökken a zene szerepe, és ez a felvételek minőségén is megérződik. A bankrablás után egyre rövidebb trackekkel találkozunk, az egyetlen jelentősebb darab a "Bag Theft", mely elsősorban szintén a bankrablás zenéjéből érintkezik. Érdekes idézet a "Shall We Gather at the River" című klasszikus induló feldolgozása, ami egy nem mindennapi vécézés közben hallható. Az albumot lezáró "End Credits" végén pedig egy meglepetésüzenet vár minket: Jerry Fielding beszél és osztja meg velünk életfilozófiáját, amiről még most sem jöttem rá, hogy pontosan micsoda, lévén, hogy ezt az egyik leghosszabb emberi mondatban foglalja össze.

         "A szökés" zenéjét azért nehéz dolog minősíteni, mivel egy film nélkül nehezebben értékelhető zenéről van szó, ráadásul Quincy Jones helyettesítő score-ja valóban jobban illik a filmhez és Steve McQueen személyiségéhez. Ha a két aláfestés egyaránt rákerült volna a lemezre, most könnyebb lenne a dolgom. Ezzel szemben a jelenlegi kiadásban rengeteg munka van, és a lemezhez emellett jár egy érdekes, régiófüggetlen bónusz-DVD is, amely a "Main Title 1M1: Jerry Fielding, Sam Peckinpah and The Getaway" című dokumentumfilmet tartalmazza. A félórás alkotást Redman készítette "A szökés" DVD-jéhez, de akárcsak a különálló zenesáv, ez se került rá a lemezre. A filmben Redman Fielding feleségével és lányával, illetve Peckinpah titkárnőjével beszélget arról a filmről, ami megrengette a rendező és a zeneszerző kapcsolatát, akik a "Leszámolás Mexikóban - Hozd el nekem Alfredo Garcia fejét!" című produkció során ásták el a csatabárdot. Mivel az ajándék lemez tényleg ingyenes (nem srófolta fel az árat a szokásos kiadványokhoz képest), a lemezre kicsit magasabb pontszámot adtam, mint amennyit véleményem szerint a zene önmagában megérne.


    Hubai Gergely
    2008.05.03.




    Tracklista:

      1. Benyon's World (1:34)
      2. The Water Hole (2:25)
      3. Doc and Carol (1:24)
      4. Casing the Joint (1:31)
      5. The Bank Robbery (7:47)
      6. Bullet Proof (1:30)
      7. Payoff (2:20)
      8. Bag Theft (3:31)
      9. Laughlin's (0:42)
    10. Punch It, Baby (1:18)
    11. Shall We Gather at the River (0:47)
    12. Texas Trash Heap (1:23)
    13. Hombres (1:04)
    14. Money Talks (2:28)
    15. Hotel Confrontation (4:17)
    16. End Credits (2:06)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bullitt

    Diamonds Are Forever

    Papillon

    Sideways

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam