FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Friday the 13th (Harry Manfredini)    FRIDAY THE 13th   (1980)
       Péntek 13.


      

       zene: Harry Manfredini
       vezényel: Harry Manfredini
       kiadás éve: 2012
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 43:54




         Sean S. Cunningham kultikus művét, az előkészületekkor még A Long Night at Camp Blood címen futó hentelős horrort John Carpenter Halloweenja inspirálta, és bár a Péntek 13. a kritikusok szemszögéből vegyes fogadtatásban részesült, a slasher mozik rajongóinak körében etalonná nőtte ki magát Jason Voorhees története. Victor Miller forgatókönyve szerint kedvelt helynek számított a Crystal Lake tábor (melynek forgatási helyszínéül az 1927-ben létrehozott, s mai napig üzemelő Camp No-Be-Bo-Sco szolgált), mindaddig, míg 1956-ban gyilkosság nem történt ott. A bezárást követő több mint húsz év során a környékére sem ment a helynek senki, néhányan azonban újból szeretnék népszerűvé tenni azt, ezért Steve Christy táborvezetővel (Peter Brouwer) az élen néhány fiatal érkezik azért, hogy rendbe szedjék...

         "Az általam akkoriban ismert komponisták közül Harry volt az egyetlen, aki kiforrott egyéniséggel rendelkezett. Hihetetlen zenész és elképesztő fantáziával bír" - nyilatkozta Cunningham Harry Manfrediniről, akivel a Jason-filmek előtt a Here Comes the Tigers című sportkomédián, valamint a szintén vígjátékkülönkategóriába tartozó Manny's Orphanson dolgozott együtt - utóbbiak nem jutottak el hazánkba, s a direktor filmográfiájának is jelentéktelenebb darabjait képezik. A páros között korábbi munkáik során barátság szövődött, s egyik összejövetelük alkalmával a rendező megemlítette a szerzőnek, hogy éppen egy horroron dolgozik, és szeretné, ha ő szolgáltatna hozzá dallamokat. A muzsikával kapcsolatos kezdeti elképzelés az volt, hogy csak akkor csendül majd fel, amikor a gyilkos jelen van, ezzel akarták ugyanis hatásosabbá tenni a nézők számára a hangjegyekkel keltett pánikot, feszültséget. Elgondolásukat idővel két kulcsjelenet kiemelésével toldották meg: az egyik, amikor a dilisnek tartott Ralph (Walt Gorney) óvatosságra inti a fiatalokat, a másik pedig a zárójelenet, melyben Alice-t (Adrienne King) látjuk a csónakban. Végül azonban még jó pár olyan momentumot megjelöltek, ahol szükségét érezték a score jelenlétének ahhoz, hogy mozijuk a kellő hatást váltsa ki, ezért aztán közel negyvenpercnyi muzsika készült a másfél órás horrorhoz, melyet egy dallal is megtoldottak.
         Manfrediniék a felvételek során kórussal kiegészített nagyzenekarral szerettek volna dolgozni, a score-ra fordítható költségvetés ugyanakkor finoman szólva is karcsú volt ehhez a maga ötezer dolláros keretével (viszonyításként: a Mrs. Voorheest - a folyam központi karakterének, Jasonnek az anyját - alakító Betsy Palmer tíznapos forgatásért kétszer ennyit kapott), ezért a szerzőnek más megoldás után kellett néznie. A művet így Manfredini egyik barátjának New Jersey-i stúdiójában rögzítették tizenhárom muzsikus (hét hegedűs, továbbá egy-egy brácsás, nagybőgős, csellós, trombitás, franciakürtös és harsonás) közreműködésével, hangsávjaikat pedig keverőpulton triplázták, és olyan, a komponista által megszólaltatott hangszerek dallamaival fűszerezték, mint a zongora, a cimbalom, illetőleg a szintetizátor.

         Egy jó horror/thriller zene nemcsak jelenetfüggő, harsány, rémisztő megoldásokból áll, hanem olyan témát (vagy témákat) is tartalmaznia kell, melyek már a képsorok alatt magukra vonják a figyelmet. Ennek hiányában kevesebb lenne például Steven Spielberg Cápája, John Carpenter Halloweenja vagy a klasszikus Rémálom az Elm utcában, s többek között ezek elmaradása miatt torkollnak céltalan nyiszatolásba napjainkban Steve Jablonsky Rémálom az Elm utcában, A texasi láncfűrészes mészárlás, valamint A rettegés háza remake-jeihez kötődő kíséretei, illetőleg Tyler Bates Halloweenjai. Bár Manfredini jó néhány témát készített a filmhez, a legemlékezetesebbnek a "ki-ki-ki ma-ma-ma" számít, ami azt követően jutott a szerző eszébe, hogy látta azt a jelenetet, melyben a tábort rendbe tenni szándékozó fiatalok haláláért felelős Mrs. Voorhees tolmácsolásában hallhatjuk fia szavat: "Kill her, mommy!" Ebből a mondatból a k és az m betűket ragadta ki a szerző, aki a stúdióban nyomatékosabb kiejtéssel felvette, majd visszhang-effekttel látta el azokat. Ez az "Overlay of Evil / Main Title"-ben, a "Mrs. V Watches"-ben, a "Brenda in Lights"-ban, a "Not Tonight, I've Got a Headache"-ben és a "Mrs. V Comes Clean"-ben tűnik fel a Jasont szimbolizáló elemként, ami azért kulcsfontosságú, mert segíti az itt még jobbára csak a párbeszédekben említett karakter jelenlétét - a hokimaszkot viselő felnőtt Jason csak a második résztől kezdve gyilkol. Lényeges alappillére még a műnek a Bernard Herrmann Psycho-témájához hasonló, rendkívül zaklatott vonósmotívum, mellyel elsősorban a menekülős jeleneteket követi nyomon Manfredini a "Back Up to Annie Alone", az "Alice Runs to Cabin", illetőleg a "The Last Fight / The Chop to the End" révén.
         A vérfagyasztó tételek (amelyek közül a "Don't Smoke in Bed"-et emelném még ki, ez hallható ugyanis az egyik legötletesebb képsor, Kevin Bacon karakterének halála alatt) alapvető követelményei ennek a produkciónak, a folyamatos terror között azonban megbújik néhány kellemesebb momentum is. A sort a hamisítatlan country-hangulatot közvetítő, bendzsóra, húrpattogtatásra és dobokra íródott "Banjo Travelin'" nyitja, a záró képsorokig azonban újabb példát ilyesmire nem találunk. A film utolsó perceihez köthető tételek ("The Boat on the Water - Closing Theme 1 / Jason in the Lake", "Closing Theme") esetében Manfredini saját elképzeléseit ötvözte a "Sail Away Tiny Sparrow" countrydal hangjegyeivel, amelyet John R. Briggsszel karöltve készített a temp zeneként használt Dolly Parton-szám, a My Blue Tears hatására.

         A Péntek 13. score-ja meglehetősen hányatott utat járt be: Harry Manfredini muzsikájából csak a harmadik részt követően jelent meg egy bakelit, amelyen négy egyveleg kapott helyet a trilógiából. Ez az alig félórás anyag később CD-n is megjelent, a korrektebb változat azonban csak 2012 januárjától vált elérhetővé a La-La Land Recordsnak köszönhetően: a hatlemezes gyűjtemény keretén belül az eddig leforgatott tizenkét Jason-filmből (ezek közül az egyik a Rémálom az Elm utcában karakterével kombinált Freddy vs. Jason) az első hat muzsikája látott napvilágot. Az ezerháromszáz példányra korlátozott kiadvány nagyjából egy nap alatt elfogyott, így nyár vége felé a cég az első rész muzsikáját önállóan is megjelentette - ezzel párhuzamosan pedig azt is jelezte, hogy a folytatások kíséretei nem jutnak ugyanerre a sorsra.

    Kulics László
    2015.01.03.




    Tracklista:

      1. Overlay of Evil / Main Title (3:33)
      2. Banjo Travelin' (1:12)
      3. Alice Goes to the Lake (Parts 1 and 2) (0:36)
      4. Back Up to Annie Alone (1:34)
      5. Mrs. V Watches (1:09)
      6. Ralph in the Pantry (1:30)
      7. Don't Smoke in Bed (1:02)
      8. Not Tonight, I've Got a Headache (2:52)
      9. Brenda in Lights (4:33)
    10. The Bed Axe (1:58)
    11. Alice Runs to Cabin (5:04)
    12. Mrs. V Comes Clean (5:57)
    13. Alice Runs to Light (2:09)
    14. The Last Fight / The Chop to the End (1:26)
    15. The Boat on the Water - Closing Theme 1 / Jason in
          the Lake (2:26)
    16. Closing Theme (2:42)
    17. Sail Away Tiny Sparrow (4:11) *

    * zene és dalszöveg: Harry Manfredini, John R. Briggs





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Amityville Horror

    Freddy vs. Jason

    A Nightmare on Elm Street

    Halloween

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam