FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Frenzy (Ron Goodwin)

    Filmek alatt hallott zenék



       FRENZY   (1972)
       Téboly


      

       zene: Ron Goodwin








         Előjáték: Alfred Hitchcock a Bernard Herrmannel történt szakítás óta nem talált új állandó zeneszerző-társat, ezért új filmje, a "Téboly" előtt is komoly keresésbe kezdett. Először Henry Mancinit választotta ki, aki csupán egyetlen főcímzenét írt meg a filmhez. A templomi orgona és a "Psycho"-t idéző hegedűjáték sokkal komorabb hangon nyitotta volna a filmet, Hitchcock azonban az első demo bemutatása után kirúgta a komponistát. Indoklása szerint: "Ha Herrmannt akarnám hallani, őt hívtam volna." A méltatlan búcsú után Mancini saját szólólemezén adta ki a "Téboly" visszautasított főtémáját.
         Első felvonás: Hitchcock újra keresésbe fog. Ezúttal Ron Goodwint választotta ki, aki a kor egyik legfoglalkoztatottabb brit zeneszerzője volt. A zeneszerző nagy kiugrási lehetőségnek tekintette a közös munkát, mivel - bár felkérésben sohasem volt hiánya - a közönség és a rendezők eleinte vígjátékok komponistájának könyvelték el, majd évekig csak háborús filmes megbízásokat kapott. Goodwin hosszas köszönőlevélben fejezte ki háláját Hitchcocknak, reménykedve abban, hogy az új score-ban drámai oldalát is megmutathatja. A filmhez írt főtémája (ami London-indulóként ismert) azonban keveset árul el erről a változásról. A háborús filmeken edződött szerző olyan hazafias témával nyitja a filmet, ami a madártávlatból fotózott Londonnal együtt a Brit Birodalom legjobb promóciós anyaga lehetne. A főcímzene azonban egy morbid humorú rendező csavaros ötletéhez asszisztál, mivel alig egy perccel az aláfestés befejeződése után már a Temzén lebegő vízihulla rántja vissza a nézőt a valóságba. Ez természetesen azt is jelenti, hogy rögtön búcsút inthetünk a hazafias főcímzenének.
         Második felvonás: A munka nem könnyű Hitchcockkal, a rendező mintha félne a zenétől. Herrmannel rendszeresen összetűzésbe került, mivel a komponista oda is írt zenét, ahová szerinte nem kellett volna (például a "Psycho" azóta történelmivé vált zuhanyjelenetéhez). 1966-ban a "Szakadt függöny" során a kulcsjelenethez több zeneszerző kompozícióját is visszautasította, végül a kelet-német Gromek ügynök meggyilkolása halotti csendben történik. A "Téboly" esetében Hitchcock szinte szándékosan háttérbe szorítja a zenét, és emiatt a film is szenved. Míg Goodwin kiváló motívumot ír egy szenzációs jelenethez, amelyben a gyilkos ráeszmél, hogy áldozatánál árulkodó nyomokat hagyott, ötletét azonban nem bonthatja tovább. A film következő tíz perce egy krumpliszsákokkal tömött teherautón játszódik, ahol Ron kompozícióját előbb a motor hangja nyomja el, majd a zűrzavarban a zenét lekeverték, így a jelenet hátralevő részében csak a guruló burgonyák hallhatóak. És ez csak egy példa, az új fiút számos hasonló lehetőségtől fosztották meg.
         Epilógus: Ron Goodwinnak sajnos nem sikerült az áttörés, sőt a "Téboly" után egy időre el is tűnt, idejét nagy részben részét televíziós és koncertmunkák között megosztva. Zenéje azóta is kiadatlan maradt, így csak a filmben élvezhető - talán mégis itt van a legjobb helyen.


    Hubai Gergely
    2006.03.25.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    An American Werewolf In London

    Blade

    The Man Who Knew Too Much

    Undead

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam