FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Freddy vs. Jason (Graeme Revell)    FREDDY VS. JASON   (2003)

     

      

       zene: Graeme Revell
       vezényel: Mario Klemens
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 42:38




         A legendák összecsapnak: két kultikussá vált horrorfigura kerül egymással szembe. A "Rémálom az Elm utcában"-ból Freddy Kruger (Robert Englund) valamint a "Péntek 13." szériából megismert hokimaszkos ürge, Jason Voorhees (Ken Kirzinger) néz farkasszemet egymással. A történet szerint Freddy a pokolra jutott. Egyetlen esélye van csupán ahhoz, hogy életben maradjon: el kell érnie, hogy ismét féljenek tőle az emberek. Ők viszont már régen megfeledkeztek róla. Nyugodtan hajtják fejüket álomra, immáron senki sem retteg a rémálmoktól. Freddynek akad egy remek ötlete, miszerint a maszk mögé rejtőző Jasont, a gyilkos ámokfutót küldi Springwoodba, így mindenki azt hiszi majd, hogy Freddy tért vissza. Mindenkiben felidéződnek a régmúlt események emlékképei és ismét rettegni kezdenek az emberek, mely hatására Freddy újult erővel térhet vissza régi mesterségéhez, a gyilkoláshoz. Azonban hiba csúszik a számításokba: Jason ugyanis túlságosan belejön az öldöklésbe, így a többször elpusztított, pengeujjú Freddy maga kénytelen útjába állni.

         Ehhez a találkozáshoz Graeme Revell szolgáltatja a talpalávalót. A horrorokhoz komponált zenékhez viszonyítva kellemes főtémája van. Az alapdallam lágy hangulatát fokozatosan vértezi fel a komorabb, keményebb vonósokkal, majd egy hirtelen megtorpanás után igazi modernkori horror hangulat lesz úrrá a nyitó tételen. A következő szám hallgatása közben kicsit megnyugodhatunk, fellélegezhetünk. Semmi rémisztgetés, semmi utalás arra, hogy a közeljövőben áldozatok tömkelegével találkozunk majd. Kis feszültség ugyan van benne, de simán akciózenébe is illene. A "Girl With No Eyes" ismét belénk vágja az ideget. Szépen bánik a hangokkal, hangszerekkel Revell. Kifejezetten hatásvadász zenét hallhatunk: végig sejteti, hogy valami nincs rendben. Váltakoznak a hangszínek: mély vonósok, magas zongoradallam és fuvola váltogatja egymást. Egy röpke időre felcsendül a főtéma is, majd az egész szám ama gyermekdalba torkollik, melyet már jól ismerünk a "Rémálom"-sorozatból.
         A "Gibb Meets Freddy"-ben felcsendül egy dallam, mely nagyon el lett találva. A gyors, mély vonások úgy hangzanak, mintha a zenekar vonós szekciója remegne a félelemtől. Legnagyobb örömömre ez a rész a későbbiekben is visszaköszön. A szám végén pedig egy rövid ideig feltűnik az igazi, rendkívül hangzatos üldözéses zene, mely természetesen a szokásos horror elemekkel vezetődik fel. Teljesen korrektül kivitelezett zene, melyen látszik, hogy Revellnek nem ez az első ilyen jellegű zenéje. Mindenképpen egy kiforrott horror zenéről beszélhetünk. Bár nem olyan stílusú, mint amilyet mondjuk Christopher Youngtól megszokhattunk. A "Will's Story" komor, mély ütősökkel kezdődik, amihez némi gitár keveredik, melynek dallama Revell korábbi zenéjéből a "The Negotiator"-ből ismerős. Az előző szám akciórésze ide is átvezetődik. A "French Kiss" kellemes zongorajátékkal indít, melyet természetesen a vészjóslóan kooperáló vonósok támasztanak alá.
         A "Jason's Surprise Attack" az eredeti Jason főtémával kezdődik. Meglehetősen kakofón ez a szám. Attól, hogy Revell teljesen új zenét komponált, egy-két utalást, a jellemző dallamokat - a Rémálom sorozat gyermekdala, a Péntek 13.-ból pedig Jason témája - beleszőtte a zenéjébe, s ezáltal úgymond tiszteleg Harry Manfredini és Charles Bernstein előtt. Ilyennek kell lennie két filmet összeboronáló alkotás zenéjének. A Stoner Creaute kicsit kilóg az összképből. Ez a nem egészen egy perces "időkitöltés" végig gitárpengetős zene. Nos, ebből szerintem ennyi pont elég is, bár ha nem került volna fel az albumra, nem bánkódnék utána. Eme kis kitérő után ismét visszaköszön az eddig megismert hangulat, zenei stílus. A "Freddy's Dream World" nem kifejezetten andalító, a mezőn virágot szedő alakokhoz illő zene. Ugyanolyan sötét és kemény, mint Freddy.
         Az "In The Library"-ben a "French Kiss"-ből megismert zongoradallammal vezet minket a komponista. A kezdeti "könnyedség" nem tart sokáig, mivel a szám második felében ismét a feszültségkeltésé a főszerep. A Freddy Gets Young Jason alaphangulatát a legkülönbözőbb ütős hangszerek finom "kocogtatása" és szinti effektek szolgáltatják, mely alatt szinte nyávognak a vonósok. Ezen az alapdallamon olykor felülemelkedik egy kis akció, egy kis főtéma. A Wake Up Lori non-stop akciózene. Egy korábbi Revell mű itt is hallható a háttérben, ami nem más, mint a Tomb Raider egyik részlete (a Home Invasion című számból). A "Freddy In The Real World" egy remek kis rockzene a keményebbik fajtából. De ez ismét csak arra volt jó, hogy megbontsa az egységet, mint ahogyan azt a "Stoner Creature" tette röviddel ezelőtt.
         A "Fight On The Dock" a végső összecsapás zenéje. Idegtépő akciózenével kezd Revell. Lassú, határozott vonósok és zongorajáték keveredik, melyet felvált egy kis "vonós verseny", ami után a főtéma következik, magasztos és keserű előadásmódban. A "Freddy Expires" elmúlást sugalló kezdete után hirtelen észbe kap a zenekar és az előbbi "harci zenének" megfelelően ismét fokozni kezdi a hangulatot és az adrenalin szintet. Az "It Is Ever Over?"-ben a főbb dallamokkal méltón zárul az album. A végén egy kis sejtetés és tempónövelés után leáll a lejátszó és visszatérhetünk a dolgos hétköznapokba: a rémálomnak immáron vége. Vagy mégsem?

         Ez a közel háromnegyed órányi zene - ezt a szót egyesek lehet, hogy vitatni fogják eme lemez esetében - kellemes kikapcsolódást nyújt azoknak, akik kedvelik a horrorzenéket. Szerintem Revell kellően eleget tett ennek a megmérettetésnek, és remek zenét komponált. A hallgató egy pillanatig sem fog unatkozni, pláne ha esetleg este kezdi el hallgatni, a sötét szobában...
         A Varése megint csak az elégségest érdemjegyet érdemli meg a kiadvány tálalásával kapcsolatban. Minimális információ a zenéről, pár fekete-fehér kép a borítóban, egy tracklista. Legalább a cd képe - ami megegyezik a borító képével - nem annyira szitás, mint a váltás utáni első kiadások esetében. A "Freddy vs. Jason"-ből egyébként kiadtak egy soundtrack változatot is, aminek borítója sokkalta igényesebb, csak hát ott a lemez tartalmával vannak gondok, ugyanis nem sok köze van a filmhez.


    Kulics László
    2004.08.29.




    Tracklista:

      1. The Legend (2:39)
      2. The House on Elm Street (1:06)
      3. Girl with No Eyes (3:08)
      4. The Psych Ward (0:40)
      5. Gibb Meets Freddy (2:58)
      6. Will's Story (2:33)
      7. French Kiss (1:56)
      8. The Control Room (1:46)
      9. Jason's Surprise Attack (2:49)
    10. Jason's First Dream (0:56)
    11. Stoner Creature (0:54)
    12. Freddy's Dream World (1:10)
    13. Jason Unmasked (3:46)
    14. In the Library (2:40)
    15. Freddy Gets Young Jason (3:28)
    16. Wake Up Lori (1:48)
    17. Freddy in the Real World (0:57)
    18. Fight on the Dock (2:33)
    19. Freddy Expires (2:36)
    20. Is It Ever Over? (1:28)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Below

    The Crow

    Elektra

    Sin City

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam