FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Fracture (Mychael Danna, Jeff Danna)    FRACTURE   (2007)
       Törés


      

       zene: Mychael Danna, Jeff Danna
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Silva Screen Records
       játékidő: 43:58




         Még ha a világ egyik legkeresettebb színésze is, Sir Anthony Hopkins számára akkor sem könnyű feladat kiválasztani egy-egy újabb szerepet, mert akarva-akaratlanul is mindenki Hannibal Lecter őrült tekintetével azonosít tőle minden olyan félelmetes pillantást, melyhez egy alig észrevehető, lenéző mosoly kétségtelenül az átlagembereken felülemelkedett gonoszt láttatja. Mondhatjuk tehát, hogy nehéz helyzetben volt, amikor Gregory Hoblit rendező ("Letaszítva", "Legbelső félelem") új filmjének főszerepét elvállalta, hiszen a megcsalt férj mérnöki pontossággal kitervelt bosszúja egy újabb "okos gyilkos"-kategóriának számíthat. Ha valaki nem hivatásszerűen néz filmeket, az talán kevésbé ijed meg egy egyszerűbb bűnügyi történet és Hannibal találkozásától, ráadásul Hopkins színészi tudásában bízva nem is kellett feltétlenül tartanunk attól, hogy nem tud kibújni ebből a skatulyából.
         Más kérdés persze, hogy egy ehhez hasonló film egyáltalán számít-e ennyit az elismert művész filmográfiájában. A "Törés" ugyanis nem több egy vasárnap délutáni nyomozós sorozat bármely epizódjának egészestéssé duzzasztásánál, mely produkciót elsősorban Hopkins és a fiatal sztárügyészt alakító Ryan Gossling emelnek ki a tévéfilmek dzsungeléből. A hangulatos fényképezést leszámítva különösebben semmi olyan filmes megoldás nem indokolja, hogy évekig emlékezzünk majd rá, tekintettel főleg arra, hogy manapság egyre nagyobb reneszánszát éli a televíziózás, és már-már mozifilm nagyságú pénzeket költenek különféle sorozatok elkészítésére, amitől a színvonal is látványosan emelkedett. Hoblit filmje pontosan annyi szórakozást nyújt, mint ha egy olyan sorozat egy részét néznénk végig, mely a perről perre győzelmet arató sikeres jogász kalandjait mesélné el nekünk évadonként húsz epizódban.

         A filmzenerajongók szemszögéből vizsgálva sem lehet határozottan kijelenteni, hogy egy újabb kiemelkedő klasszikussal van dolgunk, de a Danna-fivérek magas színvonalú műveit figyelembe véve sejthető volt még a zene megismerése előtt, hogy nagyot csalódni nem fogunk. Terry Gilliam "Tideland"-jének felvétele során került szóba először, hogy a készülő filmhez szintén ők készítenék majd az aláfestést, de végül a konkrét lépéseket a New Line stúdió főnöke, Paul Broucek tette meg, amikor Mychaellel együtt dolgoztak "A születés" című filmnél. A testvérek elvállalták a projektet, és saját bevallásuk szerint az első pillanattól fogva tudták, hogy milyen jellegű muzsikára van a filmhez szükség. Az alapvető két fő témát az egymással szembenálló szereplőkhöz komponálták, így a Hopkins játszotta Ted Crawford zenei kifejezése egyszerre rideg és elegáns, míg az ügyész Beachumé (Gossling) jóval mozgalmasabb, és bár a laza dobalap révén remekül érzékelteti a karakter türelmetlenségét, beképzeltségét, az arra épülő harmóniákban ott van a sikert hirtelen váltó bukás és bizonytalanság is. Tekintve, hogy a film inkább dialógusokra és sok fejtöréssel járó nyomozásra épül, a kevés akció miatt a tételek háttérbe szorulnak, ami törvényszerű az ilyen jellegű produkciók esetében. Mégsem lehet azt mondani, hogy unalmas vagy túlságosan szőnyegszerű aláfestésről lenne szó, hiszen a főleg zongorára és vonósokra komponált csendesebb témák mellett az igazán feszült pillanatokat igen erőteljes megszólalással kíséri a nyolcvanfős Hollywood Studio Symphony.

         Crawford témája nyitja a filmet és az albumot is: a "The Rube" az a mechanikus szerkezet, melynek üveggolyókat terelő működését egészen közeli képsorokban ismerhetjük meg, háttérben a mérnök hideg tekintetével. Vészjósló magabiztosságot áraszt a zongorán előadott téma, a vonósok úgy követik a melódiát, hogy szemernyi kétségünk se legyen a gyilkosság bekövetkezte felől. A "Mrs. Smith" hasonló megszólalásban, de melankolikusabb töltettel mutatja be az áldozatot, a "You're Home Early" pedig feszült és sok disszonáns hanggal fejezi ki a gyilkosságot magát. Ez a három tétel egyben tekinthető a Crawford-témának, s később az egyre növekvő konfliktushelyzetben tér majd hangsúlyosan vissza, akkor is inkább a zenei káoszt előtérbe helyező "Suicide" és "A Certain Kind of Strength" során.
         A másik oldalon jóval barátságosabb megoldásokkal találkozhatunk. Az ügyész munkáját kifejező "Beachum" nagyon hangulatos, amolyan nyomozós aláfestés szép harmóniákkal és dinamikus kísérettel, valamint az olykor varázslatosan felcsendülő vibrafonnal. Ezt a mozgalmasságot követi az "I Don't Know Her Last Name" és az "I Haven't Decided Yet" is, a romantikus és drámai mellékszálat pedig a "Call Me Later" szomorkás szépsége erősíti. Az album legdinamikusabb tétele kétségtelenül az "I Decide When It Gets Pulled", ami a kómában fekvő asszony megmentése alatt dübörög, a film egyik legfeszesebb tempójú jelenetsorában. Itt érezni igazán a különböző műfajok találkozását, hiszen az akció és thriller erős rézfúvós felcsattanásokkal és döbbenetes erejű timpanijátékkal, a dráma pedig a vonósharmóniák és a zongorafutamok révén válik erőteljessé. A záró tételek a bűnügy megoldásának visszafogott zenei megfelelői, az "I Got the Bullet"-ben keveredik a két főszereplő különböző hangulatú témája, a "New Trial" pedig a vesztes helyzetbe került gyilkos, illetve az áldozat tehetetlenségének drámája.

         A "Törés" score-ja esetében is bebizonyosodik a két komponista igazi ereje: a dráma és thriller csendesebb zenekari keveredése Mychael, a nagyon finoman és ízlésesen alákevert elektronikus segéderők pedig (basszusok és dobkíséretek formájában, néhol sejtelmes effektszőnyegekkel) Jeff tehetségének köszönhetőek. Ami eleinte nehézséget jelenthetett a filmtől különálló meghallgatásában, az az, hogy csak internetes megjelenéssel találkozhattunk, szerencsére azonban a Silva Screen kiadta rendes CD formájában, így bárki számára elérhető úgy a közel háromnegyedórás muzsika, hogy nem magának kell üres nyersanyagra kiírni. Az efféle bűnügyi thrillerek zenei törvényszerűségeit betartva remek hallgatnivalóval van dolgunk, de csak szigorúan a kevésbé fajsúlyos produkciók sorát gyarapítva, sokkal inkább kikapcsolódásul, mintsem határozott és maradandó zenei értékként számontartva.


    Tihanyi Attila
    2007.08.27.




    Tracklista:

      1. The Rube (3:27)
      2. Mrs. Smith (3:39)
      3. You're Home Early (3:22)
      4. Beachum (1:51)
      5. Objection (1:12)
      6. Call Me Later (3:24)
      7. I Didn't Know Her Last Name (2:53)
      8. Bedside Vigil (2:04)
      9. This Is Where to Find Me (1:12)
    10. I Haven't Decided Yet (1:29)
    11. Suicide (2:24)
    12. I Decide When It Gets Pulled (6:54)
    13. A Certain Kind of Strength (3:15)
    14. I Got the Bullet (2:52)
    15. New Trial (4:00)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    8 MM

    Basic Instinct 2

    Gothika

    The Silence of the Lambs

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam