FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Forrest Gump (Alan Silvestri)    FORREST GUMP   (1994)
       


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Epic / Sony Records
       játékidő: 39:15




         A napjainkban is tevékenykedő, legendásnak számító rendező-zeneszerző párosok között találjuk Robert Zemeckist és Alan Silvestrit, kiknek útjai az 1984-es A smaragd románca kapcsán keresztezték egymást, s e munka művészileg olyan meghatározó volt a filmszakmában ekkor még viszonylag kezdőnek számító alkotók számára, hogy direktorként Zemeckis azóta senki mással nem hajlandó együtt dolgozni. Az elmúlt több mint harminc év során számtalan alkotás került ki a kezeik közül, a film és a zene együttes, elsöprő sikerét pedig olyan projektekkel tudták elérni, mint a Vissza a jövőbe, vagy a Silvestri eddigi egyetlen Oscar-jelölését meghozó Forrest Gump.
         A hat Oscar- és három Golden Globe-díjjal jutalmazott mű címszereplőjét Tom Hanks formálhatta meg, akinek mai napig ez számít az egyik legismertebb karakterének. A Winston Groom regényén alapuló produkció a gyenge szellemi képességekkel rendelkező Forresten keresztül mutatja be a huszadik század második felének Amerikájában lejátszódott fontosabb eseményeket úgy, hogy hősünk valamilyen úton-módon mindenbe belecsöppen (válogatott pingpongozóként, vietnami katonaként, ultramaratoni futóként, rákászként, vagy éppen futballsztárként), miközben az ő szeme előtt csupán egyetlen cél lebeg: az, hogy meghódítsa gyermekkori szerelmét, Jennyt (Robin Wright). A Groom által az Avagy egy együgyű fickó feljegyzései alcímmel is ellátott kötet adaptációjában Hanks és Wright mellett olyan színészek működtek még közre, mint Sally Field (Mrs. Doubtfire - Apa csak egy van), Gary Sinise (Apollo 13) vagy Mykelti Williamson (Con Air - A fegyencjárat).

         Az aláfestés elkészítésének munkálatai a nyitójelenet muzsikájának papírra vetésével vették kezdetüket. Zemeckis azonban ekkor még igencsak kezdeti fázisában tudta megmutatni a képsorokat barátjának: a kulcsfontosságú szerepet betöltő tollnak hűlt helye volt, ezért a rendező elmutogatta, hogyan fog szállni a pihe és miként landol majd Gump lábán. "Nézd ezt a fehér tollat, Al, ez fog szállni a szélben, innen ide, aztán látod itt ezt a fickót? Rászáll a vállára, és amikor a fickó elindul, a pihe odébb repül, egészen Tom lábára. Nem tudom, de valahogy ennek a kis zenének összegeznie kellene az egész filmet" - kommentálta mutogatását Zemeckis. Silvestri hazament, leült a zongora mögé, és nagyjából negyedóra alatt megkomponálta a "tollpihe-témát", melynek demójához néhány vonóst is felhasznált, ezt követően pedig elküldte Zemeckisnek, aki stábjának csak annyit mondott: "Tegyétek be a filmbe!" Így született meg az "I'm Forrest... Forrest Gump"-ra keresztelt track, mellyel kapcsolatban Silvestri először úgy érezte, hogy a vezérmotívum tekintetében sínen van, ám bevallása szerint akárhányszor nézte újra a filmet, mindig azt érezte, hogy ennek folyamatos visszahozása nem lenne helyénvaló, így végül a nyitány mellett mindössze a záró képsorokat alátámasztó "I'll Be Right Here"-ben kapott helyet. A tesztvetítés során azonban Silvestritől még csak az "I'm Forrest... Forrest Gump" volt hallható, a további, hasonlóan értékes és gyönyörű motívumok ugyanis később kerültek a produkció alá.
         "Az első gondolatom Forrest ártatlanságának visszaadása volt. Volt benne valami rendkívüli tisztaság. Szembesül a betegség és a háború borzalmaival, a halállal, és mégis végig érződik belőle a romlatlanság" - jellemezte a karaktert a szerző, akitől a nyitány mellett e score másik legismertebb darabjának az akár futás-motívumnak is nevezhető megoldás számít. Ez a diadalittasság és eltökéltség oldaláról egyaránt táplált dallam először a "Run Forrest Run"-ban bukkan fel, később pedig a "The Crimson Gump", a "That's My Boat", valamint a "The Crusade" tételekben bukkan fel. A hibátlanul megalkotott, lendületes motívum zökkenti ki néhány perc erejéig a hallgatót abból a drámai hangulatból, amely a score egészére jellemző. Bár magának a filmnek a hangvétele is kellően megindító, a score még ennél is jóval mélyebb, drámaibb alkotást feltételez. Ennek oka az, hogy Silvestrire leginkább az érzelmesebb jeleneteknél volt szükség, más esetekben ugyanis Zemeckis olyan, az érintett évtizedek szimbólumainak számító amerikai előadókra, illetve formációkra támaszkodott, mint Elvis Presley, Aretha Franklin, a The Doors, a The Youngblood, a The Beach Boys, Bob Dylan vagy Simon & Garfunkel. "Olyan anyagot szerettünk volna, amely hűen tükrözi a korszakot, ugyanakkor a figyelmet sem akartuk elterelni arról, hogy közben mi zajlik a filmben" - mesélte a zenei producer, Joel Still. A dalokból a Columbia és a Sony kollaborációjának köszönhetően egy duplalemezes album is született, amely a rendkívül előkelő második helyezést érte el 1994 augusztusában a Billboard kétszázas listáján.
         Miután kiderült, hogy a tollpihe-motívum csak keretként lesz jelen a produkcióban, Silvestri új utakat keresett, aminek eredményeként megszületett Forrest második témája, amely első ízben a "You're No Diffrent"-ben mutatkozik meg. Ehhez hasonlóan, főként zongorára, hárfára, valamint tubára támaszkodik a Jenny iránti örök és feltétel nélküli érzelmeket sugalló szerelmi téma is, amely először a két szereplő kisiskolásként történő találkozását nyomon követő "You Can Sit Here"-ben mutatkozik meg. E duó szolgáltatja a score gerincét, s minthogy témacentrikus darabról van szó, jó néhányszor vissza is köszönnek, a szerző azonban folyamatosan variált a hangszereléssel és az előadásmóddal, így bár szembetűnnek, mégsem válnak elcsépeltté, unalmassá. Mindezek mellett a drámai eseményeket alátámasztó dallamsorok is igen jellegzetesre sikerültek: míg például az "I Ran and Ran"-ban lassú, bús zenekari játékot (élén a vadászkürttel) hallhatunk kimért üstdob kíséretében, addig a "Jenny's Grave"-ből a társ elvesztésével járó fájdalom, valamint a gyermekben való továbbélés érzése rendkívül igényes elegyének lehetünk fültanúi. S ha már "Jenny's Grave": a "Where Heaven Ends"-"Jenny's Grave"-" I'll Be Right Here" trió a legcsodálatosabb zárás, amellyel Silvestri-munka valaha rendelkezett.

         A közel százötven perces alkotáshoz alig több mint félórányi score köthető, Alan Silvestri azonban ezt a kis időt egy hibátlan, maradandó és időtálló muzsikával kompenzálta. E dallamoknak köszönhetően a megannyi kritikusi és rajongói elismerés mellett a szerző egy BMI-szoborral is gazdagodott, ugyanakkor a Golden Globe- és az Oscar-díjakról lecsúszott, az ítészek ugyanis mindkét esetben Az oroszlánkirálynak, illetve Hans Zimmernek ítélték oda a legjobb eredeti filmzenéért. Tény és való, hogy mindkét esetben kellően erős mezőnyről beszélhettünk, így szinte minden jelölt esetében elmondhatnánk, hogy jó lett volna, ha ő kapja a díjat. Silvestri műve a score-albumon kívül a betétdalos változaton is helyet kapott az ízelítőül szolgáló "Forrest Gump Suite"-nek köszönhetően (ami a gyakorlatban az "I'm Forrest... Forrest Gump" és a "Suite from Forrest Gump" összeolvadását takarja), a 2007-ben Madridban megrendezett Soncinemadon pedig a szerzőnek lehetősége nyílott újból életre keltenie dallamait a tízperces Forrest Gump-koncertegyveleg erejéig.


    Kulics László
    2016.05.01.




    Tracklista:

      1. "I'm Forrest... Forrest Gump" (2:41)
      2. "You're No Diffrent" (1:00)
      3. "You Can Sit Here" (2:26)
      4. "Run Forrest Run" (2:14)
      5. "Pray With Me" (0:58)
      6. The Crimson Gump (1:08)
      7. "They're Sending Me to Vietnam" (2:23)
      8. "I Ran and Ran" (1:43)
      9. "I Had a Destiny" (1:19)
    10. Washington Reunion (0:45)
    11. Jesus on the Main Line (2:00) *
    12. "That's My Boat" (1:16)
    13. "I Never Thanked You" (0:47)
    14. Jenny Returns (2:43)
    15. The Crusade (2:01)
    16. Forrest Meets Forrest (1:41)
    17. The Wedding Guest (1:48)
    18. Where Heaven Ends (1:33)
    19. Jenny's Grave (1:26)
    20. "I'll Be Right Here" (0:49)
    21. Suite from Forrest Gump (6:34)

    * tradicionális zene, szóló: Donny Gerrard





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Back to the Future

    Birdy

    Música de Cine 2: Alan Silvestri

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Robert Zemeckis és Alan Silvestri


    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam