FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Forbidden Planet (Louis Barron, Bebe Barron)    FORBIDDEN PLANET   (1956)
       Tiltott bolygó


      

       zene: Louis Barron, Bebe Barron
       kiadás éve: 1989
       kiadó: Small Planet
       játékidő: 38:21





         Az elektronikus zene hajnalán (egészen pontosan 1919-ben) az orosz Léon Theremin forradalmasította a zenét új találmányával, a fantáziadúsan csak róla elnevezett thereminnel. A fémantennák körüli hadonászás eredetileg inkább zavaró zajra, akusztikailag felerősített szúnyogtámadásra hasonlított, de képzett művészek kezében páratlan eredmények születtek általa. Rózsa Miklós "Bűvölet"-filmzenéjében a theremin az álomképek tökéletes partnere volt, míg Bernard Herrmann sci-fijeiben a földönkívüliek megérkezését kísérte az ezt felhasználó ijesztő zene. A hangszer integrálásához azonban igazi zenei képzettség kellett, így míg Rózsa és Herrmann hozzájárulása az elektronikus zenéhez jelentősek, Léon Theremin felvételei és begyakorlásai nem kerültek kiadásra. Egy másik mérföldkőről ez sajnálatosan nem mondható el...
         A "Tiltott bolygó" című 1956-os sci-fiben egy csoport földi tudós (köztük Leslie Nielsen) érkezik az Altair IV bolygóra, hogy egy húsz évvel korábban eltűnt expedícióról szerezzenek információkat. A történet karakterei Shakespeare "A vihar" című drámáján alapultak, csak a történetbe posztapokaliptikus bolygó és óriásrobotok lettek becsempészve - Robby, a robot azonban nem keverendő össze a mi Mikrobinkkal. A különleges vizuális effektek és a formabontó látványvilág mellett a film sikerének titka az addig páratlannak számító módon készült zene volt, mely kizárólag manipulált elektronikus hangokból állt. A mérföldkőnek számító kezdeményezés méltán kerülhetne be a filmzenetörténet múzeumába, lemezen viszont semmi helye nincs.

         A film "zenei anyagát" (és a zenét itt most a szó legtágabb értelmében értem) Louis és Bebe Barron állították össze. A házaspár 1948-ban kezdett el elektronikus zenével foglalkozni, mikor a férj unokatestvére egy hangfelvevőt adott nekik nászajándékba. Az első elektronikus darabok a "Heavenly Menagerie" című kazettára készültek el - a munkamódszer lényegében mágnesekkel és az elektromos áramot változtató modulátorokkal működött. A módszer nem volt veszélytelen, lényegében minden kész munka után kiégett egy modulátor. Mivel az egész improvizációra épült, és semmit sem lehetett pontosan megismételni, Barronék minden létező hangot felvettek, amiket aztán mai szemmel nézve igen primitív módon manipuláltak: két szalagot összemásoltak vagy ollóval vágták ki a felesleges részeket.
         A Barron házaspár hamarosan a New York-i avantgárd zenei körök fontos szereplői lettek, a várost mégis otthagyták, amikor tudatosult bennük, hogy pár vacsorameghíváson és gratuláló táviraton kívül a New York-iak nem áldoznak többet kísérleteikre. A tehetség pénzre váltása érdekében utaztak Hollywoodba, ahol először hagyományos zenét szereztek pár B-kategóriás filmhez. A "Tiltott bolygó"-hoz is eredetileg csak hangeffekteket kellett volna szolgáltatniuk, de a rendezőnek annyira megtetszettek a demók, hogy Harry Parch zeneszerzőt ki is rakta a projektből. A több mint egyórányi zene végül New Yorkban készült el. A bemutatón a különleges megoldás még a laikusok körében is sikeres volt, B-mozitól szokatlan módon a film eredeti hanganyagát (effektekkel és dialógussal) lemezen is kiadták.
         A Barron házaspár komoly felzúdulást keltett a zenei körökben is. Bár mindketten tanultak zenét, nem voltak szakszervezeti tagok, ezért hivatalosan nem is írhatták volna meg a produkció score-ját. A probléma megoldása érdekében a film főcíméből kivették a "zeneszerző" feliratot, helyette Barronék lettek az "elektronikus tonalitásokért" felelős szakemberek. Az album borítója megjegyzi, hogy a házaspárt emiatt az átírás miatt nem jelölhették Oscar-díjra sem, bár azt azért megnéztem volna, hogy üti ki a "Tiltott bolygó" aláfestése a "80 nap alatt a Föld körül" Victor Young szerezte score-ját ebben a nemes küzdelemben.

         Mivel én magam nehezen fogom meg a zenét, inkább bemutatok pár magvas gondolatot a szerzőktől, akik a score-t első körben kvázi földigilisztákhoz hasonlítják, majd az utolsó mondatban rémisztő képet festenek az ötvenes évek átlag mozilátogató amerikaijáról:
         "Úgy tervezzük meg és konstruáljuk az elektromos áramköröket, hogy pontosan úgy funkcionáljanak, ahogy az alacsonyabbrendű létformák életműködése. A "Tiltott bolygó" aláfestésének írása során - mint minden művünkben - egyéni kibernetikus áramköröket alkottunk különféle témákhoz és leitmotívumokhoz, ahelyett hogy átlagos hanggenerátorokat használtunk volna. Tulajdonképpen minden áramkörnek önálló mintája és "hangja" is van. Örömmel hallottuk a nézőktől, hogy a "Tiltott bolygó" tonalitásai leginkább álmaik kísérőzenéjéhez hasonlítottak."

         A film zenei anyaga 1989-ben kelt új életre, amikor immár dialógusok nélkül is megjelent az elektronikus kísérletezés egy része CD-n. Ennél a kiadásnál lehet igazán elgondolkozni, hogy mire is való egy filmzenei album. Amennyiben a válasz enyészetre váró anyagok megmentése és a polcon való tárolása, akkor a lemez kiváló vétel. Ha azonban valaki igényes elektronikus zenét keres, amit néhanapján elejétől a végéig meg lehet hallgatni, annak a "Tiltott bolygó" albuma komoly csalódást fog okozni. A lemez mára csak az idejétmúlt alien-effektek tárházának tekinthető, célközönsége pedig az a szűk csoport, amelynek tagjai gyakran dobálóznak az "ambient sound design" kifejezéssel, és David Lynch "Radírfej"-soundtrackjét hallgatják vezetés közben. Akik úgy érzik, hogy a kattogó bojler vagy az adásszünetre bekapcsolva hagyott tévé is izgalmas zenei élmény, azok minden bizonnyal több pozitívumot találnak a lemezen, mint én. Egy plusz pont azért jár a pionír-tevékenységért.


    Hubai Gergely
    2007.05.29.




    Tracklista:

      1. Main Titles (Overture) (2:20)
      2. Deceleration (0:50)
      3. Once Around Altair (1:09)
      4. The Landing (0:40)
      5. Flurry of Dust-A Robot Approaches (1:09)
      6. A Shangri - La in the Desert - Garden With a... (1:32)
      7. Graveyard - A Night With Two Moons (1:15)
      8. "Robby, Make Me a Gown." (1:16)
      9. An Invisible Monster Approaches (0:46)
    10. Robby Arranges Flowers, Zaps Monkey (1:17)
    11. Love at the Swimming Hole (3:11)
    12. Morbius' Study (0:37)
    13. Ancient Krell Music (1:47)
    14. The Mind Booster - Creation of Matter (0:56)
    15. Krell Shuttle Ride and Power Station (2:31)
    16. Giant Footprints in the Sand (0:45)
    17. "Nothing Like This Claw Found in Nature!" (1:23)
    18. Robby, the Cook, and 60 Gallons of Booze (0:56)
    19. Battle With the Invisible Monster (2:50)
    20. "Come Back to Earth With Me" (1:17)
    21. The Monster Pursues - Morbius Is Overcome (5:45)
    22. The Homecoming (1:56)
    23. Overture (Reprise) (2:13)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Boogeyman

    Drawing Restraint 9

    Eraserhead

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam