FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Fog (John Carpenter)    THE FOG   (1980)
       A köd


      

       zene: John Carpenter
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Silva Screen Records
       játékidő: 56:40





         Bár az egykori horrormágust, John Carpentert övező kultusz előtt többen értetlenül állnak, tagadhatatlan tény, miszerint a hetvenes évek második felében, illetve a nyolcvanas évek során készített filmjeinek túlnyomó többsége mára világszerte alapműként van számon tartva. Nevéhez olyan, a maga kategóriájában remekműnek számító alkotások fűződnek, mint a "13. rendőrőrs ostroma", a "Menekülés New Yorkból", a "Christine" vagy az akkoriban korszakalkotónak számító "Halloween - A rettegés éjszakája". A manapság megszokott vérfürdők helyett inkább az alaptörténet és a képsorok hatásossága révén emlékezetessé vált horrorjai közé sorolható "A köd" is, amely bár szintén kedvelt Carpenter-darab, mégsem könyvelhetett el olyan sikert, mint a "Halloween".
         A századik évfordulós ünnepségére készülő kedves kis tengerparti halászvároska, Antonio Bay lakosainak történetet bizonyára mindenki ismeri (ahogyan főszereplőjét, Jamie Lee Curtist is), azt azonban valószínűleg kevesebben tudják, hogy ez a kisköltségvetésű független alkotás milyen körülményesen született meg. A forgatási munkálatok, valamint az első vágás végeztével Carpenternek olyannyira nem tetszett a film, hogy nemcsak újravágta azt, hanem a Debra Hill-lel közösen készített forgatókönyvet is átírta, ennek megfelelően pedig új jeleneteket vett fel, s változtatott a zenén is. Mindent összevetve az első forgatókönyv megírásának kezdetétól a végső változat bedobozolásáig majd tizenegy hónap telt el, ami ilyen kaliberű produkciók esetében sok időnek számít. A film érdekességei közé tartozik még, hogy a karakterek egy része Carpenter barátairól, munkatársairól kapta nevét: például a Charles Cyphers által alakított Dan O'Bannon vagy a George Flower játszotta Tommy Wallace, aki nem más, mint a film vágója.

         Carpenter a rendezés, valamint a forgatókönyvírás mellett ezúttal is saját maga szerezte és játszotta fel a teljes egészében szintis score-t, melynek elkészítésében keverőként a "Menekülés New Yorkból"-nál és az "Elpusztíthatatlanok"-nál társzeneszerzőként közreműködő Alan Howarth, szintetizátor-programozóként pedig Dan Wyman segítette a rendező-zeneszerzőt. Az aláfestés 1984-ben jelent meg először bakeliten a Varése Sarabande gondozásában, egy évvel később aztán már CD-n is elérhetővé vált. A mozibemutató huszadik évfordulóján a Silva Screen Records úgy gondolta, ideje leporolni Carpenter szerzeményét, hogy egy bővített kiadás keretén belül újra piacra dobhassák azt.

         Zseniális ötlet volt a kiadó munkatársaitól, hogy első trackként az öreg matróz által mesélt történetet tegyék fel, ez ugyanis kiválóan megalapozza az album hangulatát, továbbá módunkban áll megismerni a film alaptörténetét is - ez a jelenet egyébként az utólag felvett részek egyike, létrejöttének oka pedig az volt, hogy a játékidő túl rövidnek bizonyult a mozis bemutatóhoz, ezért Carpenter kénytelen volt hozzátoldani néhány percet. Miután a tábortüzet körbeülő gyerekekhez hasonlóan minket is kellemesen megborzongat az érdes hangú öregúr, az ötperces "Theme from The Fog"-gal elénk tárul az egyik legfontosabb téma, jelen track azonban a film alatt rövidebb formában ("Main Theme - Reprise") csendül fel. A "Halloween"-éhez és más hasonló zenékhez hasonlóan "A köd" aláfestése sem nevezhető kimondottan bonyolultnak, egyszerű zenéje azonban a képsorokkal együtt, és azon kívül is egyaránt hatásos - pláne éjjel, üres lakásban hallgatva. Semmi különleges csörgés-zörgés vagy hirtelen felharsanó hangok nem találhatók benne, lassúságának köszönhetően viszont oly lassan és határozottan telepszik ránk, ahogyan azt a kisváros felé gomolygó ködfelhő, s az abban megbúvó kísértethajó legénysége teszi a vásznon: az elnyújtott magas, illetve mély hangok, valamint a lágy és komor dallamok között váltakozó lassú zongoraszólamok együttesen szolgáltatják ezt a misztikummal keveredő fojtó hangulatot. Az aláfestésben három fontosabb motívum különíthető el egymástól, melyeket szerzője a "Rocks at Drake's Bay"-ben foglal össze, amiben mindenféle különösebben észrevehető változtatások nélkül nemes egyszerűséggel egymás után pakolta őket. Az album leghatásosabb tételének a "The Fog"-ot tartom, ami azzal, hogy három percig ugyanazt az egy hangot ismételi, kiválóan idézi meg előttünk az először csak a távoli horizonton felbukkanó ködfelhőt, s annak vészjósló közeledését.

         Jelen kiadványról hosszabban nemcsak hogy fölösleges, de nem is igazán lehet mit írni, hiszen nem hallani benne olyan fordulatokat, változatosságot, ami ezt indokolná. Ennek ellenére John Carpenter a maga zenei egyszerűsége ellenére éppoly mesterien tud zenét írni, ahogyan filmet forgatni. Bár alkotásai közül elsősorban a "Halloween" és a "Menekülés New York"-ból aláfestései szoktak először felmerülni, részemről ezen zenéjét, valamint filmjét tartom a legjobbnak. Akik nem rettennek el a szerző műveitől, valamint a minimalista, de hatásos szintizenéktől, azoknak bátran ajánlom figyelmébe ezt az albumot, amely teljes mértékben magában foglalja a mára már ritkaságnak számító Varése-féle változat anyagát is. A kiadvány hangjának tisztaságával éppúgy nincs probléma, ahogyan a körítéssel: a széthajtogatható borító belsejében ugyanis a zene elkészítésében közreműködő személyek listáján túl és a szinopszis mellett Carpenter gondolatait is megtalálhatjuk a filmről, illetve annak zenéjéről.


    Kulics László
    2008.09.15.




    Tracklista:

      1. Prologue (narrated by John Houseman) (2:37)
      2. Theme from "The Fog" (5:10)
      3. Matthew Ghost Story (2:49)
      4. Walk to the Lighthouse (2:41)
      5. Rocks at Drake's Bay (2:25)
      6. The Fog (3:16)
      7. Antonio Bay (4:28)
      8. Tommy Tells of Ghost Ships (2:15)
      9. Reel 9 (11:01)
    10. Main Theme - Reprise (1:46)
    11. The Fog Rolls In (2:50)
    12. Blake In the Sanctuary (7:16)
    13. Finale (1:22)
    14. Radio Interview with Jamie Lee Curtis About
          "The Fog" (6:08)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Fog (2005)

    Halloween

    The Mist

    They Live

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam