FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Finding Neverland (Jan A. P. Kaczmarek)    FINDING NEVERLAND   (2004)
       Én, Pán Péter


      

       zene: Jan A. P. Kaczmarek
       vezényel: Nick Ingman
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Decca / Universal
       játékidő: 58:21




         Az eddigi Pán Péter-feldolgozások hellyel-közzel követték azt, amit J. M. Barrie megálmodott 1911-ben kiadott regényében. A "Szörnyek keringője" rendezője, Marc Forster szakított ezzel a hagyománnyal. Filmje nem magát a művet veszi alapul, hanem annak írójáról, és a nálunk is jól ismert mese keletkezési körülményeiről szól. Sikerült megnyernie a főszerepre Johnny Deppet, míg a mellékszerepekben Kate Winslet és Dustin Hoffman bukkant fel.
         Kicsit gondban vagyok a film értékelésével (meg azt sem értem, hogy az ostoba magyar címet ki találta ki, vagy hagyta jóvá). A soha fel nem növő fiú történetéért nem igazán rajongok, és az eddig készült élőszereplős, és animációs filmek közül egy sem tett rajongóvá. Emiatt nem ért meglepetésként, hogy azok a filmbeli apró jelek, célozgatások, melyeken - mintegy kikacsintásként értelmezve - az eredeti sztori kedvelői elismerően hümmögnének, engem nem hoztak különösebben lázba. Ennek ellenére azt biztosan írhatom, hogy a Pán Péterrel kapcsolatos filmek közül ez a legsikerültebb, mert ebben akadnak olyan szép pillanatok, amelyek miatt mindenféleképpen érdemes volt megnézni.

         A lengyel Jan A.P. Kaczmarek eddigi amerikai jelenlétét inkább csak kisebb filmeknél lehetett érzékelni. Ilyen volt például a "Bliss" ("Vágy" címen a tékákban), amely kiemelkedik a többi értékes szerzeménye közül is - mégha a filmet nem ismeri senki sem. A művész oroszlánkörmeit igazán a vallásos témájú, jobb-rosszabb ("The Third Miracle"; "Lost Souls") mozikon próbálgatta, és emelte azok nívóját. Ezúttal sem adta alább zenei színvonalban, jóllehet ez alkalommal egy "jámborabb" moziban működött közre, és nyerte el a "Finding Neverland" muzsikájáért a filmzenei Oscar-díjat 2005-ben.

         Rengeteg track (23 darab), amelyeknek közös jellemzőjük, hogy gyenge nincs köztük. A klasszikus zenében is jártas komponista már az első percekben felcsigázza az érdeklődést. Dalol a fiúkórus a nyitó szerzeményben, akik egy szárnyaló, neobarokknak ható motívumra énekelnek rá ("Where is Mr. Barrie?"). A téma megadja az alaphangot a belépéshez egy elvarázsolt világba, amelyhez hasonlóval a honfitárs Zbigniew Preisnernél találkozhatunk, a "The Secret Garden" filmzenelemezzel közelebbről megismerkedve. Eme kórus kicsit lassabban, de ugyanilyen elánnal felbukkan még a "The Spoon on the Nose"-ban is, és az angyalok karává alakul át a "Forgotten Overture"-ban.
         Mint megannyi más zenéjében, a szerző ezúttal is a zongorát helyezte a középpontba. Nem egy trackben bizonyítja be, hogy mesteri kifejezőerővel rendelkezik az érzelmek zenei átvitelében, azonban az egész soundtrack legszebb részei a "The Park on Piano", a "Neverland - Minor Piano Variation", valamint a "Neverland-Piano Variation in Blue" triumvirátusa. Noha csak a zongora magányos hangja szól mindegyikben, mindez mégis többet ér, mint néhány egyéb filmzenénél egy teljes szimfonikus zenekar. Hihetetlen, amit a mester ki bír hozni egyetlen hangszerből: az összesen mintegy negyedórát kitevő művekből időtlen klasszikusok is válhatnának, ha szélesebb körben meg lehetne ismertetni ezeket a közönséggel.

         A "Children Arrive"-ben ugyancsak brillírozik a komponista. Ujjai alatt szinte izzanak a billentyűk, ahogy a főtéma egy hangszerre egyszerűsített, ám felpörgetett verzióját adja elő. Ezen zongoraszólók gyönyörű dallamvilága gyógyír lehet a bánatra, ám ugyanakkor mélabús emóciók is átjárhatják szívünket. De nemcsak a zongora hatására lehet elérzékenyülni, hiszen az elégikus "The Park" is képes azonos érzelmeket kiváltani, amidőn a furulya belép a képbe, és együtt él a síró hegedűkkel.
         A kompozíciók néhány kivételével édes-búsan, háborítatlanul áramlanak. Az egyik ilyen különc példának okáért a "The Pirates": rakoncátlan pergődob szól benne a szimfonikusok lélegzetnyi szünetében, és emlékeztet, hogy mégiscsak egy mesevilágban vendégeskedünk. A lemez több dalában tetten érhető afféle olaszos hangulat is ("Dancing with the Bear"; "Another Bear"), ami tangóharmonika és mandolin burjánzó díszítőelemként történő felhasználásának köszönhető. A leghatásosabb ezek közül a négyperces, csodálatos "This is Neverland", amelyben a soundtrack szinte összes korábbi stíluseleme visszaköszön.
         Az eddig nem említettek sem éppen töltelékek. Legyen szó akár a filmbeli gyerekek boldog pillanatait aláfestő pihe-puha, csilingelős "The Kite"-ről, vagy a merengős "The Chess"-ről, a keringőre hasonlító "Impossible Opening"-ről, Jan A. P. Kaczmarek mindegyikkel eléri a kívánt hatást, hibátlanul navigálja a hallgatót Pán Péter és társai világában. Jó példa erre a "Why Does She Have To Die": elandalít békessége, és megríkat lágy tónusa.

         A kiadvány fehér alapszínű borító-leporellója a szemnek kellemes, igényes munka. A képek leginkább a fő-, és a többi szereplőt mutatják, a mesevilágra csak néhány fénylő csillag utal, és a címlap közepe. A cédé egyharmadán nagy kedvencem, a pompás FBI-figyelmeztetés terpeszkedik, aminek láttán biztos, hogy kigyulladnak a cédéírók, és begyulladnak a kalózok (hogy a meséhez hű legyek) - legalábbis ezt gondolhatták az illetékesek. Az senkit nem zavart, hogy nem túl igényes.
         Jan A. P. Kaczmareknek már rég megadatott a siker - ha valaki kételkedne ebben, az füleljen csak bele az "Unfaithful"-ba. A "Finding Neverland" egyfajta elvarázsolt nyugalmat, mindemellett végtelen szomorúságot áraszt magából, és ahogy hallgatjuk, érezhetjük, ahogy a szürke mindennapok falán egy apró rést üt.
         Egyvalami biztos: ha Pán Péter Sohaországa valóban létezne, lakói szívébe ez a lemez minden bizonnyal örökre belopná magát.


    Bíró Zsolt
    2005.06.19.




    Tracklista:

      1. Where Is Mr. Barrie? (3:32)
      2. The Park (1:07)
      3. Dancing With The Bear (2:03)
      4. The Kite (1:37)
      5. The Chess (1:07)
      6. Neverland - Blue (4:29)
      7. The Spoon On The Nose (1:28)
      8. The Pirates (2:11)
      9. The Marriage (2:40)
    10. Children Arrive (3:15)
    11. Drive To The Cottage (1:04)
    12. The Peter Pan Overture (1:17)
    13. Peter (2:20)
    14. The Park On The Piano (5:23)
    15. The Stairs (2:14)
    16. Impossible Opening (3:26)
    17. The Rehearsal (1:20)
    18. Neverland - Minor Piano Variation(3:39)
    19. The Play And The Flight (1:21)
    20. This Is Neverland (4:01)
    21. Why Does She Have To Die (2:05)
    22. Another Bear (3:11)
    23. Forgotten Overture (3:31)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Les Choristes

    The Chronicles of Narnia: The Lion,
    the Witch, and the Wardrobe


    Dreamer: Inspired by a True Story

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam