FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Finding Nemo (Thomas Newman)    FINDING NEMO   (2003)
       Némó nyomában


      

       zene: Thomas Newman
       vezényel: Thomas Newman
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 60:20




         Rögtön azzal kell kezdenem az írást, hogy az utóbbi évek általam leginkább favorizált két animációs filmje közül a "Némó nyomában" az egyik, így valószínűleg sokkal elfogultabbnak tűnhet majd minden gondolatom a film, illetve annak kísérőzenéje kapcsán. A történetben szereplő összes, kiváló emberi stílusjegyeket magán hordozó állatka közül számomra Dory (magyar fordításban Szenilla), a memóriazavarral küszködő kék halleány, illetve a halfogyasztást magától megtagadó cápa az elmúlt évek legbájosabb figurái, és az egész film olyan káprázatos környezetbe, aprólékos munkával kidolgozott helyszínekre helyezi az egyébként egyszerű, kedves mesét, hogy bármilyen kőszívet képes pillanatok alatt meglágyítani. Nincs határa pillanatnyilag az animációs ötleteknek, az emberi szem képtelen olyan pontossággal felfogni a milliónyi színárnyalatot, hogy első vagy második nézésre teljesen befogadja az egyes, hónapokon át finomított jeleneteket. Ezt pedig az igazi elkötelezett rajzolómesterek igyekeznek maximálisan kihasználni, és például a "Némó nyomában" esetében is olyan produkciót létrehozni, mely akár többször megismételt megtekintés során is képes lekötni gyermek és felnőtt figyelmét egyaránt.

         Nem is hiszem, hogy bővebben kellene ismertetnem magát a rajzfilmet, akit ugyanis érdekelnek a hasonló alkotások, gondolom már jópárszor megnézte, aki pedig viszolyogva tekint mindenre, ami nem kézzelfogható, az bele sem kezdett ezen cikk olvasásába. Sokkal inkább érdekes most számunkra a film kísérőzenéje, melyet a Pixar rajzfilmstúdió korábbi produkcióival ellentétben nem a rekedtes hangú önjelölt country-énekes, Randy Newman követett el, hanem annak kivételes tehetségű unokaöccse, Thomas. Már a film megjelenését megelőzően igen komoly érdeklődést váltott ki a filmzenerajongók körében ez a hír, egyszersmind némi aggódást is, hiszen a legfiatalabb Newman elsősorban a drámák körében fejlesztette ki sajátos zenei felfogását, és olyan zenékkel szerzett magának feltétlen híveket, mint az "Amerikai szépség", az "A remény rabjai", a "Halálsoron", vagy a "Ha eljön Joe Black". Hogy lehet képes tehát egy drámai zeneszerző arra, hogy megfelelő zenét komponáljon egy vidám meséhez?

         A válasz utólag tekintve igen egyszerű: úgy, hogy azt csinálja, amihez igazán ért. Keserédes melankóliát giccs és sztereotíp heuréka-hangulattól mentesen, vidám játékosságot Csengettyű úr-módra, elvarázsoló szépséget tompa hangú zongorával, gitárokkal (Bill Bernstein szokásos segédletével), vibrafonokkal és mindenféle tisztán csillogó húros és pengetős hangszerrel, ütős eszközökkel. Ahol kell, ott kivillantja méregfogát: dübörögnek a mély vonósok, rekedt hangon kiáltoznak a rézfúvósok. A veszély pillanatai fájdalmasak, de csak rövid ideig tartó szenvedés ez csupán, s a főszerep marad a jól ismert tökéletességé. Thomas Newman teljes zenei tárházát összefoglalta ebbe a harminckilenc tételbe, és mindent megmutat, amit a zenéről gondol. Végighallgatva a szűk egyórányi albumot pontosan olyan érzésünk lehet, mint egy szemlélődőnek, aki egy hatalmas akváriumot vizsgál, tele ezernyi csodás színű és formájú hallal, furcsa alakú növényekkel, csiszolt élű kövecskékkel, barlang-szerű vájatokkal. Pontosan azt adja nekünk hangszereken keresztül, amit Andrew Stanton és Lee Unkrich, a két rendező vászonra álmodott. Számos helyen bele lehet kötni a "Finding Nemo" zenéjének tökéletességébe, többek között a nagyon rövid tételek kapcsán, vagy hogy az eddig megszokott Disney-filmek zenéihez képest Newman jelentősen eltérő módon fejezi ki magát. Nos, a rövid tételeket illetően az a véleményem, hogy miképp maga a film is állandó mozgásban van, az események rövid időközönként váltják egymást, nincsenek hosszan kibontott jelenetek, így a zenétől sem lehet elvárni, hogy sokáig ugyanazokat a motívumokat halljuk. A korábbi filmekhez való hasonlítgatás pedig pusztán azért bajos, mert a "Némó nyomában" véleményem szerint egyetlen korábbi Disney-, vagy Pixar-produkcióhoz sem viszonyítható, ráadásul az eltérés pozitívumát csak növeli Thomas Newman Disney-kliséktől jócskán elkülönülő zenéje.

         Tételenkénti elemzésének körülbelül annyi értelme lenne, mint egyesével jellemezni egy nagyobb akvárium összes halacskáját: egyrészt fennáll a veszélye, hogy az egész értéke elvész a részletekben kutakodás során, másrészt Newman zenei megoldásainak bő elemzéséhez kevés lenne pár bekezdés - arról nem is beszélve, hogy lényegében elég nehéz újat mondani a zenéjéről abban az esetben, ha valaki ismer már legalább három híresebb Newman-albumot. Igazi főtémája is csak névlegesen van, a "Nemo Egg" (mely a "Main Title" alcímet viseli) zongorás motívuma csak párszor köszön vissza újra, a "Stay Awake"-ben fuvolával eljátszva; a "The Little Clownfish From The Reef"-ben lényegesen ünnepélyesebb formában; illetve a legvégén, igaz, akkor hátborzongató szépséggel zárja le a történetet. Kiemelkedő pontokat sem könnyű találni, hiszen nagyjából egyenrangú hatású az összes tétel, maximum összehasonlítgatásokba lehet bocsátkozni a szerző korábbi műveivel. Mégis, a "Short-Term Dory" fürge vonósjátéka egyike Newman zseniális zenei meglátásainak. Rég hallottam már ehhez hasonló lendületű muzsikát, ami ilyen élethűen visszaadta volna egy apró termetű hal kiszámíthatatlan mozgását. Ez később kicsivel bővebb formában az "All The Drains Lead To The Ocean" című tételben is visszaköszön. A rajzolt vérszomj pazar kifejezése a "Why Trust a Shark?", még a King-adaptációk során előforduló vészjósló tételeken is túltesz, a rajzfilm gyermekrajongói pedig valószínűleg napokig rosszul aludnának, ha végig kéne hallgatniuk. Hasonló káoszt hoz a "The Drivers", lendületes akciót a "Friends Not Food", vagy vérbeli rajzfilmes üldözést a "Jellyfish Forest".

         A harminckilenc tétel olykor igen mókás pillanatokat is tartalmaz, ilyen a "Fish-O-Rama" részeges klarinétjátéka, a sydney-i akvárium lakóinak törzsi mottója a "Mt. Wannahockaloogie" elején, a bűnügyi akciófilmek jazzes zenéivel azonosuló "Foolproof", a "School Of Fish" elején hallható akvárium-effekt, vagy Dory csacska éneke a "Time To Let Go" elején, Ellen DeGeneres előadásában. A teknősök abszolút lazaságát, egyszersmind tekintélyét egyszerre adja vissza a "The Turtle Lope", a pelikánok együgyűségét pedig jópofán kattogó ritmikai eszközökkel tarkítja a "Pelicans" esetében. Az album vége felé, ahogy az események is a végkifejlet felé közelítenek, erősödnek a zenekari megnyilvánulások ("Fish In My Hair", "Fishing Grounds", "Swim Down"), a méltó lezárást pedig az utolsó "Frondse Like These" adja meg, melyet a rajzfilm rajongói, illetve a filmzenék (azon belül elsősorban Thomas Newman zenéinek) szerelmesei szerintem egyaránt borsódzó háttal hallgatnak végig. A végére maradt egy Bobby Darin-klasszikus feldolgozása, a "Beyond The Sea", Robbie Williams előadásában - érdekes módon egy olyan betétdal, melynek jelenléte egyáltalán nem zavaró, bár ez betudható talán annak, hogy szerencsésen nem az album elején hangzik el, a végére pedig már kellőképpen elvarázsolódtunk Newman zenéjétől ahhoz, hogy bármi is képes legyen kizökkenteni minket ebből.

         Amint ez ebből a pár bekezdésből is kiderült, Thomas Newman "Finding Nemo"-ját csak azoknak tudom ajánlani, akik valódi szerelmesei magának a rajzfilmnek, és képesek a csapongó tételek fölött elnézve azonosulni a zene egészével. Garantálhatom, hogy minden pillanat szemünk elé idézi majd a rajzfilm jeleneteit, szereplőit, és ez kizárólag a komponista érdeme; ezenfelül a Pixaré, hogy ezegyszer megkímélt bennünket Randy Newman bohémságaitól. Egy-két hazai lemezboltnak hála, hónapok óta háromszámjegyű összegért kínálják megvételre a CD-t, méltánytalanul alacsony áron egyéb zenei anyagokhoz képest, de ez minket cseppet se érdekeljen, kiváló zenei kalandban lehet részünk, ha meghallgatjuk. Egyszer, kétszer, sokszor.


    Tihanyi Attila
    2005.09.14.




    Tracklista:

      1. Wow (2:31)
      2. Barracuda (1:29)
      3. Nemo Egg (Main Title) (1:16)
      4. First Day (1:15)
      5. Field Trip (:57)
      6. Mr. Ray, Scientist (1:28)
      7. The Divers (1:56)
      8. Lost (1:03)
      9. Short-Term Dory (:43)
    10. Why Trust a Shark? (1:17)
    11. Friends Not Food (1:51)
    12. Fish-O-Rama (:29)
    13. Gill (1:40)
    14. Mt. Wannahockaloogie (1:20)
    15. Foolproof (:32)
    16. Squishy (1:32)
    17. Jellyfish Forest (1:32)
    18. Stay Awake (1:47)
    19. School of Fish (1:03)
    20. Filter Attempt (2:05)
    21. The Turtle Lope (2:04)
    22. Curl Away my Son (1:28)
    23. News Travels (1:13)
    24. The Little Clownfish from the Reef (1:15)
    25. Darla Filth Offramp (2:22)
    26. Lost in Fog (1:05)
    27. Scum Angel (1:22)
    28. Haiku (1:41)
    29. Time to Let Go (2:22)
    30. Sydney Harbour (:28)
    31. Pelicans (1:12)
    32. Drill (:50)
    33. Fish in My Hair! (1:29)
    34. All Drains Lead to the Ocean (1:36)
    35. ...P. Sherman, 42 Wallaby Way, Sydney... (:39)
    36. Fishing Grounds (1:41)
    37. Swim Down (1:46)
    38. Finding Nemo (1:19)
    39. Fronds Like These (1:57)
    40. Beyond The Sea - Robbie Williams (4:26)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Incredibles

    Lemony Snicket's
    A Series of Unfortunate Events


    The Lion King

    The Prince of Egypt

    További kritikáink
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam