FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Fantastic Mr. Fox (Alexandre Desplat)    FANTASTIC MR. FOX   (2009)
       A fantasztikus Róka úr


      

       zene: Alexandre Desplat
       vezényel: Alexandre Desplat
       kiadás éve: 2010
       kiadó: Abkco Records
       játékidő: 47:19




         A különc rendezőnek titulálható, kétszeres Oscar-jelölt Wes Anderson filmjeihez nagy nyitottságra van szükség, hiszen a humornak azt a változatát képviselik, melyek megértéséhez ugyan bölcsészdiploma nem kell, de a fineszes, kikacsintós, elvont poénokra fogékonynak kell lenni. Igazából Anderson filmjeiben többnyire nem egy-egy jelenet vagy geg az, ami miatt nevetni lehet, sokkal inkább a mozi hangulata, a karakterek, illetve a történet maga a humor forrása. Ezt bizonyítják a direktor eddigi legsikeresebb alkotásai, vagyis a "Tenenbaum, a háziátok", az "Okostojás" vagy az "Édes vízi élet". Az egyedi szituációkból és az ezekbe csöppenő különleges, néha groteszk karakterekből kialakuló, mással össze nem téveszthető stílus az, amit úgy nevezhetünk, hogy Wes Anderson-os vígjáték.
         Az USA egyik legismertebb XX. századi írója, Roald Dahl regényét, "A fantasztikus Róka úr"-at csak kevés rendező tudta volna ennyire zseniálisan adaptálni. A bábtechnikával rögzített mese finoman fogalmazva is szellemes, intelligens, humorral bőven átitatott lett. "A fantasztikus Róka úr" az elejétől a végéig szórakoztató egy hatéves gyerek és egy humorra fogékony felnőtt számára is (igaz, más és más miatt). Ebben a filmben nincs olyan, ami csak a felnőttnek vagy csak a gyereknek szólna, itt mindkét generáció mosolyog ugyanazon a jeleneten, de míg a gyerek a szőrös kis báb csetlésén-botlásán, addig a felnőtt a ravasz történeten, illetve az abszurd humort teljesen kimerítő karaktereken, párbeszédeken. Engem a Rókus névre keresztelt kisróka első feltűnése után tett rajongójává a film, hiszen egy köpködő, kisebbségi komplexusos, kisgatyában flangáló rókakölyök igazi kuriózum egy bábfilm esetében. A "Family Guy" Stewie Griffinjével párhuzamba állítható karakter simán ellopja a show-t a többi figura elől. A közreműködő színészek névsora is igen impozáns lett, hiszen a rendező filmjeinek három állandó szereplője, vagyis Owen Wilson, Bill Murray és Jason Schwartzman mellett az eredeti verzióban hallhatjuk még például a címszereplőt megszólaltató George Clooneyt, és a feleségének hangot kölcsönző Meryl Streepet is.

         A direktor korábban Mark Mothersbaugh-tól rendelt aláfestést, aki az abszurd humorhoz tökéletesen illő muzsikákat komponált Anderson filmjeihez. "A fantasztikus Róka úr"-hoz azonban valamiért nem az addigi komponistájához fordult, hanem Alexandre Desplat-hoz. Ha a zeneszerzőváltás nem is érthető, de az új kiválasztása már igen, hiszen a francia komponistától már hallhattunk olyasféle alkotást korábban, mint amilyenek Mothersbaugh-hoz köthetők. Desplat igazi stíluskavalkádot alkalmazott, s talán leggazdagabb zenéjét írta meg ehhez a különc meséhez. Azonban hiába járjuk be a zenei palettán a barokktól a minimalista kifejezésmódig szinte mindazt, amit csak lehet, mégis minden track szoros kapcsolatban áll egymással, pedig még csak azt se lehet mondani, hogy ezt az egységes hangulatot mindössze egy-két témának köszönhetnénk. A score egysége voltaképpen a hangszerelésnek köszönhető, ami tulajdonképpen a legnagyobb erénye is a műnek. Van ugyan egy elég szép létszámú szimfonikus zenekar, de sohasem játszik egyszerre az összes zenész. Emellett számos, ritkábban hallható instrumentum is szerepel a score-ban, például cimbalom, bendzsó, xilofon, mandolin, vibrafon és különböző pengetős hangszerek. A szerző és a rendező közös elképzelése volt, hogy a báboknak megfelelő instrumentumokat használjon a komponista, így kerültek ezek a játékos hangszerek a score-ba.

         Az aláfestés több helyen emlékeztet Ennio Morricone westernzenéinek stílusára, de Desplat mindig hozzáad valami olyan pluszt, amitől teljesen egyediek, és az olasz mester műveitől eltérőek lesznek a score ezen részletei. Néha egy susogó gyerekkórus, néha normál módon éneklő kórus dobja fel a westernhangulatot, olykor pedig a stílustól idegen, játékos ütő vagy fúvós hangszerek hangjai. Igazából a film maga nem követeli meg ezt a zenei hangulatot, hiszen nem sok köze van a western műfajához, de a tyúk- és almaborlopás miatt üldözött ravasz tolvajok történetéhez mégiscsak tökéletesen illik. Az albumon ezzel először a "Shoot Out" esetében találkozunk, itt a gyerekkórussal színesítette a stílust a szerző. A "Plan B"-ben szintén a western az uralkodó, amit itt a tempó alapos felpörgetésével tett egyedivé a komponista, ugyanezt alkalmazta az album egyik legjobb tétele, a "Rat Fight" esetében is. A "Looking for Cider" pedig a vadnyugati pisztolypárbajok hangulatát idézi meg, ebben barokkos megoldásokat is felfedezhetünk még.
         Mivel a score rengeteg témát tartalmaz, így mindegyik külön bemutatását meg sem kísérlem, a legjellemzőbbeket viszont érdemes sorra venni. Az albumot indító "Moving in" rejti az egyik gyakran visszatérő motívumot, ezt halhatjuk később a "Whack-Bat Majorette Ensemble" esetében is, ahol már egy komoly karneváli indulóvá hangszerelte a dallamot a szerző. A második trackben ("Mr. Fox in the Fields Medley") a két legfontosabb témát vázolja fel Desplat, itt hallhatjuk először a filmhez talán leginkább köthető pengetős motívumot, melyet erőteljesebb csellókísérettel kiegészülve a "Mr. Fox's Promenade" és a "Mr. and Mrs. Fox" esetében is megtalálhatunk. A második tétel végén pedig felcsendül a score folyamán legtöbbet alkalmazott dallam is, amit talán főtémának szánt a komponista, mivel rengeteg variációban tűnik fel a score-ban. Ezt halljuk később kórus tolmácsolásában a "Shoot Out"-ban, vagy szólóének formájában a "Boggis Bunce and Bean (Reprise)" esetében, de a vidám és pörgős "Finale" is ezt tartalmazza. Illetve szintén ebből alakul ki az album talán legjobb tétele, a filmben is megható "Death of Rat".

         A "Trains" négy variációban is elkészült, szerencsére a kiadvány mindegyiket tartalmazza. Ennek érdekessége, hogy hallhatjuk, miként ölthet megjelenési formát a különböző hangkeverési megoldások következtében egy téma. A második variációban szinte monóban hallható, a harmadikban olyan, mintha egy óriási teremben hallanánk a zenét tompa zajok kereszttüzében, a negyedik verzióban pedig visszhangos megoldást alkalmazott a szerző. A már említett Rókus is külön dallamot kapott ("Kristofferson"), bár ez sajnos nem lett annyira egyedi, mint a többi téma. Még egy jellegzetes motívum van, amiről meg kell emlékezni, ez pedig a farkas képzeletbeli, majd valós megjelenése alá komponált "Canis Lupus", mely tulajdonképpen nem más, mint a főtéma végletekig átváltoztatott gyermek szoprános variációja.

         A score sok elismerést kapott, többek között Oscar-jelölt is volt. Ezt egyébként akkor én is furcsállottam, viszont a mozi megtekintése után teljesen megérdemelt jelölésnek tartom, hiszen Desplat zenéje tökéletesen működik a film alatt, ráadásul sokat hozzá is tesz a látottakhoz. A score több kiadvány formájában jelent meg. Az első variáció még betétdalokkal keverve tartalmazta Desplat kompozícióinak rövid részleteit (ez a CD azonban a score értékelését kifejezetten hátrányosan érintheti), majd később egy külön album formájában jött ki az eredetileg rögzített zenei anyag, ami viszont nem egyezett meg a filmre kevert és vágott változattal. Ugyanakkor igazából senki nem veszít azzal, ha a később megjelent kiadványt hallgatja, hiszen ez gazdagabb és jobban kifejezi a szerző elképzelését.


    Gregus Péter
    2011.08.09.




    Tracklista:

      1. Moving in (1:07)
      2. Mr. Fox in the Fields Medley (3:01)
      3. Trains (1:54)
      4. Side Car Escape (1:10)
      5. Shoot Out (2:25)
      6. Kristofferson (1:35)
      7. Plan B (1:42)
      8. Trains 2 (1:54)
      9. Looking for Cider (2:34)
    10. Death of Rat (1:11)
    11. Whack-Bat Majorette Ensemble (3:35)
    12. Canis Lupus (1:16)
    13. Trains 3 (1:55)
    14. Rat Fight (3:53)
    15. Dig! (1:24)
    16. Mr. Fox's Promenade (1:22)
    17. Three Farmers (2:23)
    18. Kristofferson 2 (1:39)
    19. Boggis Bunce and Bean (Reprise) (1:19)
    20. Trains 4 (1:54)
    21. Mr. and Mrs. Fox (1:06)
    22. Canis Lupus 2 (1:16)
    23. Finale (1:09)
    24. Choir Boys Farewell (To the Puppets) (4:35)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Largo Winch

    L'Enquéte Corse

    Robots

    Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam