FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Factotum (Kristin Asbjornsen)    FACTOTUM   (2005)
       Tótumfaktum


      

       zene: Kristin Asbjornsen
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 50:50





         tótumfaktum lat el., biz 1. mindenes; vkinek a jobbkeze 2. mindennek a mozgatója, aki mindent megtehet


         A tizenkét éve elhunyt Charles Bukowski írót/költőt szokás Hunter S. Thompsonhoz, a "Félelem és reszketés Las Vegasban" papírra vetőjéhez hasonlítani, csak míg utóbbi a drogokból merített erőt és ihletet, addig német származású kollégája inkább az alkohol okozta delíriumba menekült problémái elől. Magyarországon is megjelent az a kötete, aminek címadó - önéletrajzi elemeket is bőven tartalmazó - novellájából készült a "Tótumfaktum". A szerző film-, és regénybeli alteregóját, Henry Chinaskit (Matt Dillon) egyik munkahelyről a másik után rúgják ki, alkoholizmusa miatt sehol sem sikerül hosszabb időt eltöltenie, igaz, különösebben ezt nem is bánja, így pusztán minimális erőbevetéssel kezdi keresni a következőt.
         Filmünk (amit egy könnyített "Las Vegas, végállomás"-hoz lehetne távolról hasonlítani, ha mérni már nem is) az a fajta, melynek végére a szereplők élete nem változik meg egycsapásra, ők maguk sem gondolkoznak el egyszerű létükön, és még csak történni sem történik velük semmi különös, sorsuk a maga egyszerűségében mégis érdekes marad - mégha nem is érdekfeszítő. Főleg Chinaski munkahelykereséseiből születnek derűs pillanatok, bár azért hasfalrepesztő poénokra senki se számítson, legfeljebb fanyar humorra.

         Igencsak tudom értékelni, ha olyan előadók tesznek hosszabb-rövidebb kitérőt a mozgóképek felé, akik a maguk műfajától némileg eltávolodva is képesek friss szellőként megmozgatni az időnként jogosan eltunyultnak nevezhető filmzenevilágot. Gondolok itt például Aimée Mannra, akinek szenzációs dalait a "Magnoliá"-ban élvezhettük, David Holmesra, aki felerészt a "Code 46" hangulatáért felelt, és akkor Lisa Gerrardot már nem is említem, aki nemcsak Hans Zimmer "Gladiátor"-át dobta fel zeneileg, hanem egyéb produkciókban ( például "A bálnalovas", "A bennfentes") is letett sok mindent az asztalra. A sort lehetne folytatni még több névvel is, de felesleges, inkább nézzük a legújabb próbálkozót.

         A "Tótumfaktum" zenéjének stílusát leginkább Aimee Mann munkájához lehetne hasonlítani, bár ez annál elvontabb. Kristin Asbjornsennek, a norvég énekesnőnek ez az első filmzenéje. Elmondása szerint őszintén meg is lepődött, amikor Bent Hamer rendező felkereste, hogy művének aláfestését elkészítse, ráadásul Charles Bukowski művészetét is alig ismerte. Ennek ellenére gondolkodás nélkül elvállalta a feladatot, mert rajongója volt a direktor munkáinak, melyek közül a "Dalok a konyhából"-t hazánkban is vetítették. Ahhoz, hogy hendikepjét megszüntesse, Kristin első feladata az volt, hogy utánaolvasson Bukowski munkáinak, és így talált rá azokra a verseire is, melyek olyannyira megihlették, hogy ezeket használta fel a betétdalok szövegeként.

         Betétdalokat említettem, de jelen esetben kimondottan a filmhez íródott felvételekről van szó, melyek ezáltal sokkalta jobban passzolnak hozzá, mint egy már régebben meglévő szám, mivel szinte szerves részévé válnak az alkotásnak. Ilyen a "Slow Day" című bánatos ballada, mely címében, szövegében, hangulatában is telitalálat (s egyébként megtalálható kicsivel dúsabb hangszerelésben is, "Slow Day II" néven, belassult verziója pedig a "Slow Day Fragments"-re hallgat) a maga fásult komotósságában is jól kifejezi azt a lelki sivárságot és közönyt, amivel a "Tótumfaktum"-ban szembesülhetünk. A lehangoló "I Wish to Weep" is egy érdekesség, mégis a legjobb dal az a capella indító, majd egy férfi és egy nő frenetikus duettévé fejlődő "If You're Going to Try". A női hang tulajdonosa maga az izgalmasan rekedt hangú Kristin, aki több dalban is énekel (bár ez a björkös "Dreamland II"-ban inkább csak halkan sikongató vokál), míg zenekara, a különleges folkpop-zenét játszó, és mellesleg már több nagylemezt is kiadott Dadafon kíséri gitáron, vibrafonon, basszusgitáron és sok egyéb hangszeren.

         A score-részleg a vokális kompozíciók közt van elszórva, de most ez egy olyan eset, amikor mindez kismértékben sem lesz zavaró, ráadásul a "Slow Day" instrumentális variánsai is helyet kapnak benne ("On the Bus", "Beside You"), imígyen összekötve az énekes és az ének nélküli felvételeket. A szerzeményeket összekapcsolja még a vibrafon egyedi hangja is, ami nemritkán egy komor mese zenei hangulát idézi fel.
         A gyakorlatilag folyamatos apátiából pár track segít kikeveredni: a nagybőgőhúr-tépő "Pickles", az indiai hangzású "Remembering", vagy a modern countrys "Horse Rave Groove", ám ezek csak ideiglenes menedéket nyújtanak, mert mindegyik után olyan szerzeményekkel süppedhetünk vissza a reménytelenségbe, mint a cseppet idegesítő vokálú "Still Awake", az elektromos gitárra épülő "Quirky Waltz", a pergődobos "Ice Plant Overture", netán a szólózongorás "Reunion". Az biztos, hogy táncolni egyikre sem lehet: szinte kivétel nélkül lassú, ráérősen ballagó szerzemények kerültek a lemezre.
         A film 2005-ös, a soundtrackje viszont idei, csak az elcsúszott amerikai bemutató után jelentette meg a Milan Records (a francia piacra némileg eltérő dizájnnal). A borítóról nem ordít a kreativitás, de azért a hiánya sem, megfelelő minőségűnek mondható, információkban dúskáló, és még a dalok szövegeit is tartalmazza.

         Kristin Asbjornsen annyira nem tért el zenekara stílusától, helyenként inkább minimalizálta azt, de egyrészt a Dadafon neve senkinek sem csenghet ismerősnek, másrészt az eredmény így is elég speciális lett. Nem az a fajta muzsika ez, aminek felcsendülése után rögtön felhőtlen öröm telepszik hallgatója arcára, azonban az élet maga sem annyira napos, hogy mindig csak vidám zenéket hallgassunk. Borongós őszi estékre, amikor esetleg a hangulat nem törvényszerűen hág tetőfokára, a "Tótumfaktum" aláfestése ideális hallgatnivaló.


    Bíró Zsolt
    2006.09.24.




    Tracklista:

      1. On the Bus (1:20)
      2. Reunion (2:50)
      3. I Wish to Weep (2:32)
      4. Farewell I (1:46)
      5. Slow Day (3:41)
      6. Ice Plant Overture (1:24)
      7. Pickles (2:40)
      8. Still Awake (2:11)
      9. Quirky Waltz (1:29)
    10. Dreamland II (4:18)
    11. Slow Day Fragments (2:12)
    12. My Garden (2:02)
    13. In the Kitchen (2:31)
    14. Beside You (1:43)
    15. Drunk Driving (1:54)
    16. Remembering (1:44)
    17. Shoes (1:40)
    18. If You're Going to Try (3:41)
    19. Horse Race Groove (1:32)
    20. Farewell II (1:49)
    21. Slow Day II (5:35)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Code 46

    Spider

    Whale Rider

    Young Adam
    [Lead Us Not Into Temptation]


    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam