FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection  The Boss Baby
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Eye for an Eye (James Newton Howard)    EYE FOR AN EYE  (1996)
       Szemet szemért


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Artie Kane
       kiadás éve: 2014
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 57:14




         Erika Holzer író számos munkája között bújik meg az 1993-as Eye for an Eye című kötet, mely nem sokkal megjelenése után filmes adaptációként is igyekezett teret hódítani. A moziváltozatot az Éjféli cowboyt és a Maraton életre-halálrát jegyző veterán direktor, John Schlessinger vitte vászonra, a Szemet szemért azonban a vártnál laposabban teljesített: épphogy sikerült behoznia a gyártási költségeket. A Sally Field, Kiefer Sutherland és Ed Harris főszereplésével leforgatott projekt gyorsan feledésbe merült a James Newton Howard által készített kísérettel egyetemben, s utóbbi vélhetőleg a jövőben is így maradt volna akkor, ha a La-La Land Records nem állapodott volna meg a Paramount Picturesszel. "Meglepődtem, amikor megtudtam, hogy van olyan James Newton Howard-zene a kilencvenes évek második feléből (amikor a komponista meglehetősen termékenynek számított), amely sosem került kiadásra. A Szemet szemértről sosem hallottam, ami azonban leginkább meglepett - Sutherland jellegzetes alakítása mellett -, hogy zenéje egyszerre hatásos és szolid" - nyilatkozta a CD egyik producere, Dan Goldwasser.

         Howard sem ez előtt, sem ezt követően nem dolgozott együtt Schlessingerrel, aminek oka abban rejlik, hogy a rendező nagyon ritkán munkálkodik többször ugyanazzal a komponistával, meglátása szerint ugyanis ebben az iparágban nem a hosszú távú kollaboráció a fontos, hanem az, hogy minden film esetében a műfaj legjobbjával működjön együtt. Ennek eredményeként dolgozott már John Barryvel A sáska napja, Elmer Bernsteinnel a Mulató a sztrádán, Michael Small-lal a Maraton életre-halálra, Richard Rodney Bennett-tel a Jenkik, Hans Zimmerrel a Csendes terror kapcsán, és még sorolhatnánk. A Szemet szemért egy érzelmi szempontból igen erős szálon (a lányát elveszítő anya elkeseredettségéből táplálkozó bosszúvágy) futó thriller, melyhez hasonlókon Howard korábban A szökevény, az Egy igaz ügy, valamint az Összeomlás révén dolgozhatott.
         A La-La Land korongja nemcsak egy ez idáig periférián tartott, remek zenét mutat be, hanem azt is jól példázza, mennyire fontos egy ilyen jellegű mozi esetében az, hogy score-jának tételei kronologikus sorrendben helyezkedjenek el. A történet a McCaan házaspárról szól, akiknek lányát, Julie-t megerőszakolják, majd megölik. Az esettel a Sutherland által megformált Doobot vádolják, a tárgyalás végén azonban szabadon engedik, mire az anya (akit Field alakít) bosszút esküszik, és mindent igyekszik elkövetni annak érdekében, hogy tervét véghezvigye. Bár a történet meglehetősen klisés - hiszen abból az elképzelésből táplálkozik, mely szerint egy feldühített szülő képes arra, hogy saját kezébe vegye az igazságszolgáltatást -, előnye, hogy néhány bűnvádi eljárással kapcsolatos jogi hézagra mutat rá. Mindezt pedig remekül visszaadja művével Howard, aki egy olyan tematikus muzsikával követi nyomon az eseményeket, amely nem harsány, érzelemgazdagsága révén azonban pillanatok alatt képes túlnőni az adott jeleneten.

         A korong a "Main Title"-lel indít, ahol megismerhetjük McCaanék témáját, az elsősorban zongorára és klarinétra íródott dallamsort, melynek hallatán készítője egyből beazonosítható. Szintén kellemes hallgatnivalót tartogat számunkra a "Birthday Preparations", melyet egy erős váltás, a Julie halálához készült "Rape and Murder" követ. A gyilkosság után a nyitányban még felhőtlenséget, kiegyensúlyozottságot sugalló melódiák komorabb motívumokkal vegyülve már a fájdalmat közvetítik az "Overnight at Dolly's / Where's Julie?"-ban, a "Julie's Pillow"-ban, valamint a "Dirty Pillow / We Got Him"-ben, a nem várt végkimenetelű tárgyalást kísérő "Courtroom / Case Dismissed / Still in Bed" után pedig Howard már nemcsak a megtört anyát jeleníti meg, hanem az elszántat is, aki szembeszáll az elkövetővel, aki szintén nem hagyja magát. A thrillerek esetében bevett receptnek számító fagyos, sejtelmes elemek mellett a komponista egy kis ritmikus szekciót, szintis elemet és elektromos gitárt is belecsempészett művébe, melyhez hasonlót ezt megelőzően többek között A szökevényben hallhattunk tőle. Ilyenre építkezik a "Following Doob / Marking Territory", a "Training Montage / Backyard / Karen Is Followed", a "Trashing Apartment", valamint az "End Credits" is.
         E CD már az első hallgatás során magával ragadott atmoszférájának, a nyitányban hallható főtémának, annak szívbemarkoló variációinak, illetőleg az imént felsorolt négy tételnek köszönhetően, nem utolsósorban pedig nagyban hozzájárult a 2014-es év lemezmegjelenéseinek pozitív megítéléséhez. S tette mindezt úgy, hogy Howard munkásságának egészét tekintve e muzsika akár amolyan ujjgyakorlatnak is nevezhető, hiszen akkoriban számtalan ehhez hasonló mű került ki a szerző kezei közül, Howard egyik fő varázsa azonban számomra abban rejlik, hogy a kilencvenes évek során mindig képes volt szerzeményeibe belecsempészni egy olyan kis adalékot, amitől unalomkeltés nélkül tudta hozni ezt a stílust – s ez manapság nagyon hiányzik nekem.

         2014-ben számtalan olyan, eddig ki nem adott muzsika látott napvilágot, melyre régóta vártak a rajongók. Ide sorolható többek között David Arnold Shaftje, John Debney Liar című számítógépes játékhoz készült darabja vagy Ira Newborn Csupasz pisztoly-trilógiához íródott műve is, ám ezek mellett idén volt néhány olyan meglepetés is, mint a Szemet szemért aláfestése, amely a film viszonylagos ismeretlensége okán merült eddig feledésbe, ami sajnos bevett szokás Hollywoodban akkor, ha egy mozi nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. E kíséret egyszerre foglalja magában James Newton Howard tehetségét, valamint a kilencvenes évek thrillerjei hangulatának egyik jellegzetes vonalát, mindezek tetejében pedig egy igényes, nem tolakodó előadásmóddal bíró, hatásos thrillermuzsika.


         Az ehhez kapcsolódó zenei összeállításunk a Klasszik Rádió december 28-án, 17:00-kor kezdődő Cinemusic műsorában hallható majd (illetve a január 03-i ismétlésben) 18:30 és 19:00 között.

    Kulics László
    2014.12.28.




    Tracklista:

      1. Main Title (1:51)
      2. Birthday Preparations (1:00)
      3. Rape and Murder (3:03)
      4. Overnight at Dolly's / Where's Julie? (3:00)
      5. Julie's Pillow (1:01)
      6. Tar Pits / Private Meeting (2:29) *
      7. Dirty Pillow / We Got Him (2:49)
      8. Courtroom / Case Dismissed / Still in Bed (3:47)
      9. Following Doob / Marking Territory (2:53)
    10. Denillo Warns Doob (1:26) *
    11. Video Sting / Playground (2:21)
    12. After School / Tucked In / Can You Help Me? (3:21)
    13. We Can Help You (0:42) *
    14. Training Montage / Backyard / Karen Is Followed (2:43)
    15. Are You Still Mad? / Phone Tap (3:08) *
    16. Karen Leaves Angel's / Crime Scene / Doob Is Released (2:27)
    17. Trashing Apartment (3:53)
    18. Setup / It's Very Personal (4:03)
    19. Mack Arrives Home (1:17)
    20. End Credits (4:11)
    21. Trashing Apartment (alternate) (3:52)
    22. Mack Arrives Home (alternate) (1:57)

    * nem hallható a filmben





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Perfect Murder

    Just Cause

    Murder at 1600

    Unbreakable

    További kritikáink
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series
  • London Has Fallen

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam