FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Evolution (John Powell)    EVOLUTION   (2001)
       Evolúció


      

       zene: John Powell
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 40:02




         John Powell azon kevés Remote Control-os közé tartozik, aki hamar kilépett mentora, Hans Zimmer védőszárnyai alól, s tantársaitól eltérően saját stílusjegyeket, zenei megoldásokat felvonultatva igen keresett zeneszerzővé vált. Én azonban érdemeinek, tehetségének elismerése ellenére valahogy mindig félve ismerkedem meg újabb és újabb művével, és bár vannak abszolút favoritjaim ("Shrek", "The Bourne Supremacy", "Face/Off", "X-Men: The Last Stand") tőle, szerzeményeinek többségével nem sikerült megbarátkoznom. Ennek oka legtöbbször abban rejlik, hogy vagy a számomra túl modernnek vélt hangszereléssel ír zenét, vagy annyira színes és sokrétű muzsikával áll elő, hogy egész egyszerűen elveszek bennük (legutóbb a "Horton Hears a Who!" és a "Hancock" esetében éreztem ezt), ugyanakkor a film alatt ezen szerzemények nemegyszer remekül helytállnak (jó példa erre a "Jégkorszak 2. - Az olvadás" aláfestése) - véleményem azonban nem a "háromharmóniás score"-ok melletti kiállásomat jelenti. Ugyanakkor jelen írásom tárgyát egy olyan korong képezi, amely nem sokban különbözik az imént példaként felhozott könnyed hangvételű, játékos művektől, mégis kedves darabnak tartom. Az ok nagyrészt abban rejlik, hogy tematikusnak tartom, és a filmet is kedvelem - bár tisztában vagyok azzal, hogy nem egy filmtörténeti alkotás.

         A többek között a "Szellemirtók"-at, az "Ikrek"-et és az "Ovizsaru"-t is jegyző Ivan Reitman "Evolúció"-ja (ami akár egy "X-akták"-paródia is lehetne) nem aratott fényes sikert, melynek következtében meglehetősen nehezen hozta vissza a ráfordított összeget. A misztikus sorozathoz való hasonlításomnak több apropója is van: a szép lassan elburjánzó idegen életforma, a nyomába eredő tudós (akit bár nem Muldernek, hanem Kane-nek hívnak, de David Duchovny személyesít meg), egy, az eleinte még az ellenkező térfélen álló vörös hajú hölgy, Allison Reed (Julianne Moore), valamint a mindent magának akaró kormány. A párhuzam ezzel véget is ér, a produkció pedig olyan csetlő-botló, kotnyeles társakkal egészül ki, akiket Orlando Jones és a Pite-filmekkel ismertté vált Sean William Scott alakítanak. Mindehhez pedig egy pofonegyszerű történet (az űrből lezuhanó meteoriton olyan életforma kerül bolygónkra, amely rekordsebességgel esik át az egyedfejlődésen) párosul, melyet írói igyekeztek minél több poénnal fűszerezni.

         Komponistánk ekkora már három nagysikerű rajz-, illetve gyurmafilm ("Z, a hangya", "Csibefutam", "Irány Eldorádó") aláfestésének elkészítésén volt túl, így nem számított nála újdonságnak a családi mozik által nemegyszer megkövetelt hirtelen hangulatváltású zenék elkészítése. Az "Evolúció" volt azonban ilyen téren az első olyan munkája, amelyen egyedül dolgozhatott (bár kiegészítő komponistákat ő is foglalkoztatott), nem pedig társzeneszerzőként.
         A film remekül eltalált, laza, főként gitár- és trombitajátékra épülő főtémája a "The Army Arrives"-ban csendül fel először egy röpke pillanatra, majd a két tudós bázisra történő érkezését nyomon követő "The Ira Kane?"-ben folytatódik immáron fegyelmezettebb, katonásabb formában. Sajnos azonban, ahogyan az az ilyen műfajnál lenni szokott, a játékidő és a tételek mennyisége itt is csaknem egyenesen arányos, ezért hallgatása során rengetegszer esik meg, hogy mire ráéreznénk a muzsikára, már egy másik track következik - az első nagyobb lélegzetvételű szerzemény a "The Forrest". Az album abszolút kedvencei nálam elsősorban a "Csibefutam"-ot idéző "Fruit Basket for Russell Woodman", a menetelősen felvezetődő "Animal Attack", valamint a különböző témákat egybegyűjtő akciótétel, a "The Mall Chase". Ide sorolhatnám még a "Selenium"-ot, illetőleg a kiadványt záró négyest, a "Fire Truck"-ot, a "The Amoeba Emerges"-t, a "To Go Where No Man Has Gone Before" és az "Our Heroes"-t is, melyek egytől egyig kiváló muzsikák.
         A korong többi része is hasonlóan aranyos darabokat tartalmaz, s a mű egészére érvényes, hogy jelentős hányada a zenekar rezeseire, ütőseire, vonósaira (akik gyakran húrpattogtatással kísérik zenésztársaikat), és gitárosaira épül, amelyek ilyen jellegű kombinációja mai napig a szerző ismertetőjegyének számít.

         A szerzemény a Varése Sarabande gondozásában jelent meg egy meglehetősen korrekt körítéssel - bár a belső képek még fekete-fehérek -, s elégséges információval arról, kik működtek közre a mű megszületésében. Aki csak most kezd ismerkedni John Powell munkásságával vagy kedveli a művész ilyen jellegű zenéit, de még nem hallotta az "Evolúció" aláfestését, feltétlenül szerezze be ezt a korongot, nem fog csalódni benne.


    Kulics László
    2008.08.03.




    Tracklista:

      1. The Meteor (0:52)
      2. Cells Divide (1:23)
      3. In the Hall by the Pool (1:42)
      4. The Army Arrives (1:07)
      5. The Ira Kane? (1:10)
      6. Fruit Basket for Russell Woodman (0:44)
      7. The Water Hazard (0:47)
      8. Burgled (1:15)
      9. The Forest (2:10)
    10. The Cave Waltz (1:01)
    11. Blue Fly (1:26)
    12. Cutie Pie (2:17)
    13. Animal Attack (1:09)
    14. Dino Valley (2:04)
    15. The Mall Chase (4:31)
    16. Monitors Out (2:39)
    17. Room for One More (1:28)
    18. Fire (0:41)
    19. Selenium (1:08)
    20. The Fire Truck (2:27)
    21. The Amoeba Emerges (2:12)
    22. To Go Where No Man Has Gone Before (3:27)
    23. Our Heroes (2:22)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hancock

    Ice Age: The Meltdown

    Robots

    Shrek

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam