FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Evilenko (Angelo Badalamenti)    EVILENKO   (2004)

     

      

       zene: Angelo Badalamenti
       vokál: Dolores O'Riordan
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Minus Habens Records
       játékidő: 46:37




         Ön megbízna ebben az emberben? - vetődhet fel a kérdés mindenkiben Malcolm McDowell ("Mechanikus narancs") vérvörös portréját nézegetve. És valóban: az ellentmondásos karakterek alakításában jeleskedő színművész Andrej Romanovics Csikatilo szerepét játssza el ezúttal. Az igaz történet alapján készült film kedvéért a találó "Evilenko" névvel felruházott háromdiplomás tanár a Szovjetunióban tartotta rettegésben a családokat. A "rosztovi rém" néven is ismert férfi ugyanis közel 60 nőt és gyermeket gyilkolt és evett meg alig több, mint egy évtized alatt. A hajtóvadászat hosszú éveken át tartott, és eljárási hibáktól hemzsegett -míg végül egy kitartó nyomozó elfogta a kegyetlen kannibált.

         Isten hozott Angelo Badalamenti szürreális világában, kedves Hallgató! Ha szeretted a Twin Peaks hangulatát, ez a Te lemezed!
         Volt egykor egy The Cranberries nevezetű együttes. Több lemezt is megértek, ám ennek ellenére egyszámos ("Zombie") zenekarként voltak elkönyvelve. Az ő énekesnőjük volt Dolores O'Riordan, aki korábban Brad Pitt és Harrison Ford közös filmjének ("Az ördög maga") stáblistája alatt dalolta el James Horner dalát. Most ő vokálozik itt az első számban, az "Angels Go to Heaven"-ben. Hangja ezúttal a kapocsnak nevezhető Björk és Emiliana Torrini között. Amire ráénekel, az pedig olyan, mintha a Twin Peaks valamely epizódjának felidézése lenne. Angelo Badalamenti ugyanis egyszerűen nem akar előadásmódot váltani az ilyen "elmeboncolgatós" témákat feszegető filmek muzsikáiban. Nem mintha nem menne neki más stílus: utóbbi score-jai közt szerepelt teljesen modern ("Secretary"), elektronikus effektekkel megtámogatott ("The Beach"), és csodaszép ballada ("The Straight Story") egyaránt. Amikor viszont az emberi lélek jóindulatú érzelmektől megszabadított sötét mocsarába kell lemerülnie ("Mulholland Drive"), mindig előszedi kicsit B-film hangzású szintetizátorát, és kitartóan nyomja le, majd tartja ki a billentyűket. Unalmas? Lehet. De kivétel is akad. Egy francia filmhez ("L'Adversaire") is ilyet szerzett, az mégis rendkívül szép. Az efféle Badalamenti-dallamok még mindig kevésbé altatóak, mint Philip Glass folyamatosan ismételgetett, önmagukba visszaforduló hangképei (az "Hours" képezi a kivételt).
         Ugorjunk a kettes trackre: "Evilenko's Dark Fairy Tale". Hmmm...valóban vérfagyasztó mese: a szörnyeteg regél egy kislánynak, aki a közepén hallható sikolyból ítélve nagyon rosszul jár. Célszerű a visítás előtt letekerni a hangerőt, ne nézzünk kicsivel később becsöngető rendőrökkel farkasszemet az éber szomszédok jóvoltából. A zene minimál, két hang váltakozik, alattuk Evilenko beszél halkan. A "Inside the Lion's Mouth"-ban ugyanez folytatódik, csak a monológot néha megtörik vérfagyasztó effektek. Késő este történő hallgatása nem ajánlott!

         A "Vadim's Neverending Quest" a kakukktojás. Mivel ez a jófiú rendőr témája, talán nem annyira nyomasztó. De érezni benne mindazt az őrlődést, ami végbemehet a szereplőben a sikertelen nyomozást miatt. A szintetizátor szépséges dallama a remény sugarait csillantja fel, és az egészet egy akusztikus gitár és talán marimba pattogása kíséri .A "The Beach" soundtracken is elfért volna, remek darab.
         Lehet, az ugyancsak nem egy szentről szóló "Hannibal" volt a minta, hogy ennyiszer kerüljön filmbeli jelenet hangja a zene alá. Mindenesetre most is van monológ: Evilenko dátumokat sorol ("The Woodstrip / There's No Way Out"). Mindegyik egy gyilkosság napja lehet. McDowell rekedtes orgánumával és O'Riordan tisztán csengő énekével az egész félelmetes színezetet kap.
         A törpe most megérkezett a vörös szobába: írom ezt, és David Lynch (akinek a komponista állandó alkotótársa) rajongói máris elképzelhetik, hogy a "Holocaust of the Children" milyen lehet. Evilenko témája a hetes számot viseli: ez nem más, mint az "Angels..." instrumentálisan, míg a "Please Don't Look Into His Eyes" a "beach-es" trackre hasonlít, csak fojtottabban szólnak effektjei, inkább a szintetizátort helyezve a középpontba. A rövid "Russian Folk Prayer" megint szinti, és kicsit olyan, mintha egy régi Jean Michel Jarre-opusz nyitánya lenne. Két szerzemény van csak hátra. A "The End of the Madman" a zárótéma tulajdonképpeni felvezetése. A halk gépi szólam misztikus hátteret biztosít ahhoz, hogy egy pokoli utazás záruljon le az "Angels Go to Heaven" egy újabb verziójával. Ez az angyal feltehetően nem egyezik meg a címlapon lévővel. Reménykedjünk.

         Legyen szó akár a filmről, akár a hozzá tartozó hanghordozóról, abban biztos vagyok, hogy előbbi nem mostanában, míg utóbbi feltehetően soha nem is jut el hozzánk, hiszen még az ismertebb, kereskedelemmel foglalkozó honlapok kínálata közt sincs jelen ez az olasz kiadású lemez. Sajnos a kalandos út után (a szállító cég nem állt a helyzet magaslatán) végre birtokomba került album nem egy könnyen beszerezhető darab. A papírtok piros színben érthetően igen erős (csak tudnám, hogy miért van jelen a címlapon az a béna, ufonautára emlékeztető fehér sziluett a címszereplő szemében?), kinyitva meg olyan kopár, mint a mezőn áthaladó út azon a fotón, melyen egy férfi (talán a rendőr) ballag egy kislánnyal. Túloldalon (a lemez helye alatt) a vérző fejű kannibál jéghidegen mosolyogva néz elfogója szemébe. Van még itt egy reklámpapírlap néhány ismeretlen olasz filmzenéről, de ez nem dobja fel a siralmas külalakot, maximum a kukát lehetne jól kibélelni ezzel az ajánlóval, de ahhoz meg túl kicsi.
         Egy "18+" jelölés azért elférne a soundtracken. Az "Evilenko" score cseppet sem mestermunka, de beleillik a meglehetősen borús látásmóddal rendelkező olasz zeneszerző cseppet sem szokványos biográfiájába. Aki kedveli őt, nem fog nagyot csalódni. Újabb érdekes (azaz inkább bizarr) zene, amit azért ne nagyon adjunk ajándékba, hacsak nem álmatlan éjszakák okozása, vagy gyors személyiségtorzítás a célunk.


    Bíró Zsolt
    2005.06.28.




    Tracklista:

      1. Angels Go To Heaven* (3:26)
      2. Evilenko's Dark Fairy Tale (3:31)
      3. Inside The Lion's Mouth (4:24)
      4. Vadim's Neverending Quest (7:22)
      5. The Woodstrip / There's No Way Out* (5:19)
      6. Holocaust Of The Children (4:10)
      7. Theme From Evilenko (7:08)
      8. Please Don't Look Into His Eyes (3:11)
      9. Russian Folk Prayer (1:29)
    10. The End Of A Madman (3:10)
    11. Angels Go To Heaven (Full Mix)* (3:27)

    * vokál: Dolores O'Riordan



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dark Water

    The Devil's Own

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam