FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Evelyn (Stephen Endelman)    EVELYN   (2002)
       


      

       zene: Stephen Endelman
       vezényel: Stephen Endelman
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 41:21





         Vannak azok a filmek, melyeknél a meglepetés ereje egyáltalán nincs jelen, így a készítőknek csupán korlátozott eszközök állnak rendelkezésre a sikerhez. Egy ilyen mozi Pierce Brosnan Evelynje is, amelynek már az abszolút happy endet sugalló plakátja is árasztja magából, hogy váratlan fordulatra mindössze annyira kell számítani, amennyire például egy romantikus vígjátéknál kérdéses a két főhős egymásra találása. Az alaphelyzet viszont drámai, ráadásul az élet írta, az eset pedig rávilágított az ír családjogi törvények vaskalaposságára és korszerűtlenségére.
         Az ötvenes évek Írországában járunk, ahol három kisgyerek édesapja, Desmond Doyle (Brosnan) azzal szembesül, hogy felesége egyetlen szó nélkül elhagyta őt és utódaikat, majd külföldre távozott. A férfinak csak kevés munkája akad, ezért anyósa ráküldi a gyermekvédelmiseket, és mivel a kocsmában pénzért zenélést az elhelyezési ügyben ítéletet hozó bíró nem tartja meggyőző erejűnek a biztos családi háttérhez, a két kisfiút egy egyházi intézményre bízza, míg nővérüknek, Evelynnek (Sophie Vavasseur) pedig egy apácák üzemeltette iskolában keresnek helyet. Ám Desmond nem adja fel, és a mellé állók támogatásával harcot indít gyermekeiért. A kimenetel azonban kétséges, hiszen ahhoz, hogy sikert érjenek el, törvényt kellene módosítani, ennek pedig az a miniszter a fő gátja, aki a teljes családjogi rendszer összeomlását látná a férfi sikerében, így mindent megtesz azért, hogy a terv meghiúsuljon.

         Bruce Beresford (Miss Daisy sofőrje) alkotása olyan, mint a nagy drámák kisöccse - vagy stílusosan inkább kishúga. Talán csak a valós történet minél hűbb megfilmesítése indokolta, hogy a mű nem ereszkedik túl mélyre, és nem fogalmaz meg igazán kemény kritikát az akkori elavult rendszer ellen, hanem szimplán elmeséli a történetet. Azonban épp ez a viszonylagos távolságtartás lehet az oka annak, hogy nem érződik eléggé nagynak a család eggyé olvasztásának tétje, és akadnak más hiányosságok is. Itt például még az alkoholista is varázsütésre kigyógyul, a két kisfiú pedig annyira nem kap szerepet, hogy gyakorlatilag csak a létszámot növelik jelenlétükkel. Ám mindezekkel szemben fel lehet vonultatni, hogy a film alapvetően olyan, mint címszereplője, azaz szerethető, a készítők jóindulatához sem fér kétség, a mellékszereplők csapata (Julianna Margulies, Stephen Rea, Aidan Quinn és a bemutató után egy évvel elhunyt Alan Bates) is rendkívül szimpatikus, s ugyan a stílus mindvégig tévéfilmesen súlytalan marad, de ezt a tévéfilmet nemcsak a kora délutáni, hanem akár a nyolcórási műsorsávban is nyugodtan le lehetne adni.

         Ami igaz a filmre, az a zenére is: nem kiemelkedő, de annál kellemesebb, és szintén nem lehet róla rosszat írni. A komponista Stephen Endelman, aki ugyan már harminc éve van a pályán, ám a nagy áttörés valahogy soha nem sikerült neki. Ha a blockbusteri lehetőségeit nézzük, a 2009-es Street Fighter: Chun-Li legendája hozhatta volna meg számára az ismertséget, de ebben végül két tény gátolta meg: a film minőségben és bevételben minden létező várakozást alulmúlt, és hát a mi szemszögünkből nézve a zenéje is inkább csak vállalható lett, mintsem maradandó. Ha a művész pályáján belül keressük a referenciamunkát, akkor leginkább Hugh Grant 1995-ös, Az angol, aki dombra ment fel, de hegyről jött le című mozijának muzsikáját emelhetnénk ki. Az első világháború idején, Walesben játszódó történethez egy igen élvezetes, szinte a lovagok korát megidéző score-t komponált, melyet jóval kevesebben ismernek annál, mint ahogy megérdemelné.
         Az említett hosszú című filmét követően az Evelyn aláfestése is több lett egy szokványos szimfonikus zenénél, csak Edelman ezúttal - a helyszínből adódóan - egy folkos hatásokkal átszőtt művel állt elő. A közkedvelt ír népzenei hatások többek között a jellegzetes fuvolával, hegedűvel és dobokkal jelennek meg az érzelemdús lassabb tételekben (például: "Mom Leaves on St. Stephen's Day", "The First Judgement", "Grandpa's Angel Rays", "The Verdict"), míg a "The Nuns" és a "Jig Two" pedig olyan hamisítatlan talpalávalók, melyekre mindenki számít egy ír környezetben játszódó mozinál. A hagyományosabb, főleg szimfonikus vonalat olyan kompozíciók képviselik, mint az akusztikus gitáros, rövidke főtéma ("Opening Credits"), a címe ellenére békés "Fight the Good Fight" vagy az érzelmes "The Rugger Game" és a "Statue of Justice.

         A filmben dalok is elhangzanak, kettő nem a szokványos módon: az "On the Banks of the Roses"-t és a "The Parting Glass"-t ugyanis Pierce Brosnan adja elő a filmben, mindkettőt egy-egy kocsmai jelenetben. Mivel azóta a színész egy musicalban is játszott (Mamma Mia!) , énekesi kvalitásaival már bizonyára sokan tisztában vannak. Bár zenei slágerlistákon sosem fogunk találkozni a nevével, az itt előadott két tradicionális nótával jól megbirkózik. Az albumot két felvétel fogja keretbe: Van Morrison közepesen ismert "Sitting on Top of the World"-je nagyszerű, noha nem kifejezetten ide született darab, ellenben az "Angel Rays"-szel, ezzel a hasonló című témából kinőtt balladával, melyet a James Horner Titanic-aláfestésének vokalistájaként megismert Sissel dalol el, zenéjét pedig Stephen Endelman jegyzi. Ami a komponista instrumentális munkáját illeti: ugyan igazán erős, illetve emlékezetes témát vagy dallamot nem írt, de a film pozitívumai között nyugodtan meg lehet említeni a szimfonikus zenei világot ír folkos hatásokkal sikeresen elegyítő szerzeményeit.


    Bíró Zsolt
    2014.05.02.




    Tracklista:

      1. Sitting on Top of the World - Van Morrison (6:11)
    2. Opening Credits (1:05)
    3. Mom Leaves on St. Stephen's Day (1:22)
    4. The Nuns (3:41)
    5. The First Judgement (2:00)
    6. On The Banks of the Roses (2:18) *
    7. Desmond Hugs Evelyn (3:46)
    8. The Chase (2:23)
    9. The Parting Glass (2:21) *
    10. D'you Fancy Him (1:27)
    11. Grandpa's Angel Rays (1:17)
    12. Fight The Good Fight (2:33)
    13. Desmond Loses (0:58)
    14. The Rugger Game (0:52)
    15. Jig Two (3:56)
    16. Statue of Justice (1:02)
    17. The Verdict (2:46)
    18. Angel Rays (3:41) **

    * előadja: Pierce Brosnan
    ** előadja: Sissel





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Brave

    Les Choristes

    Projection Privee

    Veronica Guerin

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam