FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Evan Almighty (John Debney)    EVAN ALMIGHTY   (2007)
       Evan, a minden6ó


      

       zene: John Debney
       vezényel: John Debney
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 48:58




         Míg Bruce Nolan (Jim Carrey) 2003-ban néhány napig a Morgan Freeman által alakított Úr helyére léphetett a szituáció minden pozitívumával (ami Bruce-nak eleinte olyasmiket jelentett, mint a csúcsforgalomban rostokoló járművek szétválasztása vagy kedvesének kebelméret-növelése) és negatívumával (az emberek imáinak meghallgatása) együtt, addig a folytatásban "A minden6ó"-ban tévésként ismert, mostanra azonban kongresszusi képviselőként dolgozó Evan Baxter (Steve Carell) válik modernkori Noévá. Isten előző kiszemeltjével ellentétben neki tehát "csupán" egyetlen feladatra kell koncentrálnia: egy olyan óriásbárka megépítésére, amely képes befogadni a helyi állatkertből kölcsönzött, illetve az Industrial Light & Magic által készített élőlényeket, továbbá néhány embert, hogy megmentse őket a közelgő özönvíztől.
         Az első részt is jegyző Tom Shadyac filmje ezúttal a gumiarcú Carrey nélkül igyekszik venni az akadályokat, ám az eddigi visszajelzések alapján korántsem annyira jól, mint az első epizódnál - ezt egyesek Carell személyének, mások pedig a nem túl jól sikerült forgatókönyvnek tudják be. Egy biztos, a készítők hittek benne (az első rész bevételi adatait tekintve nem is csoda), hiszen nem sajnálták ráfordítani azt a mintegy 175 millió dollárt, amit az elkészítése igényelt.

         A zeneszerzői posztra újfent John Debney került, aki saját bevallása szerint legszívesebben az ilyen és ehhez hasonló produkciók számára készít muzsikát (ezt filmográfiája is látványosan alátámasztja), rajongóinak egy része (köztük én is) azonban titkon mindig azt reméli, hogy kedvence a jövőben nemcsak szökőévenként rukkol majd elő olyan remekművekkel, mint például "A Kincses sziget kalózai", "A Skorpiókirály" és "A passió" aláfestései, vagy esetleg olyan hátborzongató muzsikákkal, mint "A bestia", a "Tudom, mit tettél tavaly nyáron", illetve az "Ítéletnap" alatt hallhatóak. Addig azonban maradnak a könnyed szórakozást biztosító score-ok, melyek közül az "Evan Almighty" némiképp azért kilóg a sorból - legalábbis ha a filmzenealbum összeállítását vesszük alapul.
         Debney felkérése tulajdonképpen már az első rész esetében sem volt nagy meglepetés, hiszen Shadyac és ő korábban olyan produkciókon dolgoztak együtt, mint az 1997-es "Hanta Boy" vagy az öt évvel később forgatott "Szitakötő" című thriller, s jelen kollaborációjuk immáron a negyedik zökkenőmentes együttműködés. Ugyan a rendező eddig a legtöbbször Debneyvel dolgozott, filmjeihez olyan további komponisták is készítettek már aláfestéseket, mint például Marc Shaiman ("Patch Adams"), David Newman ("A bölcsek kövére") vagy Ira Newborn ("Ace Ventura - Állati nyomozó").

         Annak ellenére, hogy jelen esetben folytatásról beszélünk, az "Evan, a minden6ó"-nak saját zenei anyaggal kellett rendelkeznie - elsősorban a megváltoztatott főszereplő miatt -, s komponistánk a februárban történt szerződéskötést követően ennek megfelelően is látott neki a feladatnak. A két score közötti fő párhuzam leginkább a karakterek témáinak hangszerelésében és előadásmódjuk között vonható, ugyanis Bruce és Evan zenei motívuma egyaránt a könnyed előadásmódot és játékosságot diktáló partitúrán alapulnak. A folytatás muzsikájának másik két alappillére a bárkához ("The Ark Theme"), valamint az Úrhoz ("God's Theme") kapcsolódik: míg az első egy heroikus, kórussal támogatott téma, addig ez utóbbi egy kimért hangvételű, kissé szomorkás zenedarab, amely Dwight Tribble és Roxanne Morganstern énekének köszönhetően nemcsak méltóságteljessé, hanem egyúttal a kiadvány leggyönyörűbb tételévé is válik.
         Feljebb említettem, hogy jelen score eltér a többi vígjátéki muzsikától, ugyanis a "Baxter's to Bed"-en, a "Grooming Montage"-on, valamint az "Evan Runs from Capitol"-on kívül csak néhány hosszabb-rövidebb tételrészlet utal arra, hogy "limonádéfilmhez" készített muzsikát hallunk. A számok többsége erős drámai töltettel (ezt főképp a három motívum váltakozása biztosítja) rendelkezik, amely változatos hangszerelésű, keserédes dallamokban mutatkozik meg. Közülük a "God's Valley"-t, a lendületesen induló, majd a "God's Theme"-hez hasonlóan elképesztően gyönyörű zenébe torkolló "Congressional Animals"-t, az "I'm Noah" első felét, a "Hummer Ride"-ot, továbbá a két, Michael Lang által zongorán előadott tételt, az "Evan's Theme"-et és az "Evan and God"-ot emelném ki. Ezek egytől-egyig Debney zsenialitásáról adnak tanúbizonyságot, s egyúttal szárnyat gondolatainknak a "Vajon milyen mű születne, ha Debneyt sikerülne egy drámához szerződtetni?" kérdés kapcsán.
         Érdemes még kitérni az album egyedüli akciótételére, a vízözön meglovagolását alátámasztó "The Flood"-ra, amelynek felvezetését és lezárását leginkább az előtte, illetve utána hallható tételek, az enyhén passiós "Take It Down", valamint az "Acts of Random Kindness" biztosítják. A Hollywood Studio Symphony és a Page LA Studio Voices itt mutathatja meg igazán azt a lehengerlő erőt, amelyet egy szimfonikus zenekar és a hozzá tartozó kórus biztosítani képes, s bár a korongon mindez rendkívül jól helytáll, a film alatt túl erőteljesen hat.

         Ugyan annak idején én is fenntartással fogadtam, hogy John Debney újból egy vígjátékhoz szerződött le, a mű ismeretében örülök, hogy elvállalta, mert különben nem valószínű, hogy egy albumon belül ilyen remekül tudta volna bebizonyítani azt, hogy a három legjellemzőbb filmes műfajon belül továbbra is képes remek perceket biztosítani a hallgatóság számára. Bár eddig csupa jót írtam a komponista munkájáról, a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy néhány helyen bizony tesz utalásokat korábbi szerzeményeire - úgymint a "Szitakötő", "A passió" és "Az álmodó" aláfestéseire -, de mindez nincs annyira bántóan jelen, hogy emiatt a fenti pontszámnak a negatív tartományba kelljen mozdulnia.
         Aki esetleg nem a Varése Sarabande által korrekt köntösben, "Evan Monroe-s" borítóképpel megjelentetett muzsikára kíváncsi, hanem a filmhez kapcsolódó betétdalokra, melyeket Tracy Edmond, a ZZ Top, a C&C Music Factory és társaik adnak elő, azoknak a Curb Records gondozásában megjelent válogatásalbumot ajánlom figyelmükbe.


    Kulics László
    2007.08.19.




    Tracklista:

      1. The Ark Theme (1:44)
      2. Baxter's to Bed (1:23)
      3. God's Theme (3:11)
      4. Grooming Montage (1:01)
      5. Genesis 6:14 (5:20)
      6. Evan's Theme (2:03)
      7. Evan Runs from Capitol (1:26)
      8. God's Valley (2:02)
      9. God Crane Arrives (1:06)
    10. Congressional Animals (3:17)
    11. I'm Noah (4:48)
    12. Evan and God (2:19)
    13. Hummer Ride (3:33)
    14. Take It Down (4:02)
    15. The Flood (6:56)
    16. Acts of Random Kindness (4:47)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dragonfly

    Dreamer

    The Passion of the Christ

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam