FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Escape from the Planet of the Apes (Jerry Goldsmith)    ESCAPE FROM THE PLANET OF THE APES   (1971)
       A majmok bolygója III. - A menekülés


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 28:10




         Miután az 1970-ben bemutatott második epizód is igen sikeresnek bizonyult, természetesen a Fox nem kívánta elengedni az aranytojást tojó tyúkját, így gyorsan berendelték a harmadik részt is. Ebben az sem akadályozta meg a stúdiót, hogy a második mozi végével szinte lehetetlenné tették a folytatást. Hollywood azonban már akkoriban is igen találékony írókkal rendelkezett, így egy ügyes húzással végül folytatni lehetett A majmok bolygója-szériát. Ez a húzás pedig, mint később kiderült, az egész sorozat egyik legjobb megoldása lett, hiszen létrejött az első epizód inverze, a fordított felállás, amikor is egy majompár téved az emberek bolygójára. Noha a második rész végén minden megsemmisül, azonban egy majompár megússza a katasztrófát, és visszautazik az időben, hátha kijavíthatják a majmok és az emberek kapcsolatát, így elkerülvén a Földet elpusztító tragédiát. Paul Dehn forgatókönyvíró, aki a további két rész szkriptjét is jegyzi, a történet kidolgozásába bevonta Pierre Boullét, az eredeti regény íróját. Boulle javaslata az volt, hogy töltse meg szatirikus elemekkel a történetet, e felvetés pedig a régi széria egyik legjobb megoldása lett, aminek következtében A menekülést sokan a legjobb epizódnak tekintik. Ebben közrejátszott az is, hogy a cselekménybe sokan sok mindent megpróbáltak belemagyarázni, így például a majompár és kicsinyük kapcsán voltak, akik Jézus, Mária és József történetét látták bele. Természetesen valós üzenete is van a mozinak, így az állatokon való kísérletezésre és a faji konfliktusokra való figyelemfelhívás, számos társadalmi probléma felvetése, az atomháborús fenyegetés, a kormányzat mindenhatósága, valamint az ezzel való szembeszállás igen jól jelenik meg a harmadik részben. Ráadásul mindezt finom humor lengi be, ami külön elismerésre méltó. A történetnek azonban van egy apró szépséghibája, az időutazó majompár ugyanis elég jól ismeri az emberiség történelmét, ami azonban az első részből, ahol még földönkívülinek hitték a lezuhant űrhajósokat, nehezen levezethető.
         A kevesebb majom a költségek csökkenését is eredményezte, ami ezen részt követően egyre látványosabban jelentkezett, ám itt még csak a maszkokon próbáltak spórolni. Sőt olyannyira a költséghatékonyságé volt a főszerep, hogy a forgatást mindössze hat hét alatt letudták, ami néhány szereplőt, például a Dr. Zirát alakító Kim Huntert kifejezetten megviselt, s ő örömét fejezte ki, hogy nem kell többet szerepelnie a franchise-ban. Noha a kritikák elismerőek voltak, és a jelenben is az egyik legelismertebb része a szériának, azonban a harmadik résszel komoly népszerűségvesztés indult el. A mozi már inkább egy bizarr társadalmi dráma volt, mint sci-fi. A bensőséges hangulat, a tömény mondanivaló a látvány rovására ment, a fiatalabb korosztály pedig erre már egyáltalán nem volt fogékony.

         A harmadik részre visszatért a zeneszerzői posztra Jerry Goldsmith is, aki az első felvonás után a másodikat időegyeztetési problémák miatt nem tudta elvállalni. A menekülés forgatókönyvében megtetszett neki Cornelius és Zira, a szeretetre méltó majompár, s az, hogy az első epizódhoz képest teljesen új szituációt kívánt bemutatni a mozi. Ez az újdonság azt is jelentette, hogy a korábbi hangzásvilágot szinte teljesen el kellett vetnie. Az avantgárd, szokatlan megközelítéseket, a polifóniát, a szeriális zenei elveket itt majdnem teljes mértékben el kellett dobnia, a gazdag ritmusvilágot azonban jól tudta adaptálni. A korai hetvenes évek zenei világában és Goldsmith stílusában is megjelentek a könnyűzenei elemek, így funkyval keveredő jazz, rengeteg basszus, elektromos gitár és popos hatások. Ezeknek a score-ba való bevonása nyilvánvalóan éles különbséget ad az első rész aláfestésével összevetve. Még egy fontos összetevőt ki kell emelni: Goldsmith a majmokat a zenében egy szitár játékával kívánta megjeleníteni, amit helyenként Hammond orgonával vegyített, ebből pedig egy valóban egyedi hangzás jött létre.
         A "Main Theme" akár John Barry valamely James Bond-kalandjában is helyet kaphatna, egyáltalán nem lógna ki onnan. A vezértémán érezni Goldsmith westernzenés stílusát is, a hasonlóság leginkább a basszus- és az elektromos gitár bevetése miatt alakulhatott ki. A rövidke "The Zoo"-ban folytatódik a liftzenés hangulat, aminek csúcspontja a kedélyes "Shopping Spree", mely inkább illene egy Marvin Hamlisch jegyezte romantikus score-ba, vagy egy Isaac Hayes-darabba, sem pedig egy A majmok bolygója-filmbe - a tétel értékéből természetesen ez mit sem von le. A gyengédség más formában is megjelenik, a funkyt és egyéb popos megoldásokat elvető módon. Ilyen a szelíd és drámai "Mother and Child" vagy ennek előképei, az "I Like You" vagy a "Labor Pains".

         Az atonalitás és az első rész aláfestésének rideg, egyedi stílusa is visszaköszön olykor. Erre hallunk példát az "A Little History", illetve az "Interrogation" esetében, melyekben már-már horrorzeneszerű, valóban rémisztő hanghatások is megjelennek, természetesen az első mozi score-jához hasonló módszer alapján. Vagyis Goldsmith itt is felhasznált minden keze ügyébe kerülő eszközt, mellyel különleges hangot tudott előállítani. Az "Interrogation" eleje kifejezetten előképnek nevezhető a kortárs horrorzenéket tekintve. Gyereksírásszerű hangok mellett légyzümmögésre és különféle, kaparászásra hasonlító hangokat vetett be zeneként a szerző, természetesen mindet különleges módon, valamilyen eszköz bevetésével előállítva. Az akciórészek továbbra is ütőhangszer-központúak, néhol olybá tűnik, még a vonósok is ütötték hangszereiket. Azonban nagy különbség az első részhez képest, hogy ezen vadabb tételekben is felbukkan már dallam és a klasszikusabb, hallgatóbarátabb, dallamcentrikus és harmóniára törekvő irányzat ("Breakout", "The Gorilla Attack"). A "The Labor Continues", a "The Hunt", illetve a "Final Chapter and End Credits" pedig már nem lógna ki a szerző későbbi szimfonikus akciózenei életművéből sem.

         A zenét a film bemutatója idején nem adták ki. A közönség először 1997-ben, a Varése Sarabande jóvoltából ismerhette meg, ám ekkor még csak egy negyedórás szvit formájában az első epizód zenéjét tartalmazó CD-n. 2009-ben a cég a CD Club keretén belül kiadott egy közel félórás verziót is, mellyel teljessé vált A majmok bolygója régi szériájának zenéit bemutató kiadványok sora. Bár Goldsmith első részhez írt muzsikáját jóval nagyobb tisztelet és elismerés övezi, mint a harmadik felvonásét, ám aki a könnyedebb, ugyanakkor valahol mégis a jól ismert „majmos” hangzást keresi, annak A menekülés score-jával érdemes megismerkednie.


    Gregus Péter
    2014.12.13.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:32)
      2. The Zoo (1:09)
      3. The Gorilla Attack (0:56)
      4. I Like You (1:05)
      5. Shopping Spree (2:19)
      6. A Little History (1:23)
      7. Interrogation (3:18)
      8. Labor Pains (1:05)
      9. Breakout (0:37)
    10. The Labor Continues (3:54)
    11. The Hitchhiker (1:06)
    12. Mother and Child (3:52)
    13. The Hunt (4:08)
    14. Final Chapter and End Credits (1:42)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Conquest of the Planet of the Apes

    Dawn of the Planet of the Apes

    Planet of the Apes

    Rise of the Planet of the Apes

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam