FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Eraser (Alan Silvestri)    ERASER   (1996)
       Végképp eltörölni


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Atlantic Records
       játékidő: 43:12




         Valaki egyszer azt mondta, ha egy film főszerepét Arnold Schwarzenegger jegyzi, akkor az indulásnak 5 pont a 10-ből. Charles Russell is hasonlóképpen vélekedhetett, amikor az egészen egyedülálló "Maszk" után belevágott egy akciófilm rendezésébe. Tudta, ki az az ember, aki leginkább képes lesz John Krugert, az amerikai kormány tanúvédelmi programjának legképzettebb tagját megtestesíteni. Arnold a "Terminator", a "Total Recall", vagy a "Két tűz között" után ezúttal egy titkosügynök szerepébe bújik, aki nemes egyszerűséggel eltörli a veszélyeztetett tanúk múltját, addigi életét, s új személyazonossággal áttelepíti őket egy másik életbe, hogy aztán senki (beleértve Kruger saját embereit) ne találhasson rájuk. A hivatásában legjobbnak számító magányos hős azonban hamarosan szembekerül saját feletteseivel, miután egy csinos hölgy védelmére kel, aki nem mellékesen Amerika egyik legnagyobb fegyvergyárának munkatársa. Cullen (akit a gyönyörű Vanessa Williams testesít meg, ezzel debütálva Hollywoodban) rájön, hogy gyára egy olyan szupertitkos fegyvert fejleszt, melyet később a terroristák kezére adna. Az FBI-nál persze ezt korántsem nézik jó szemmel, s a lehető leggyorsabban el kívánják tenni láb alól a lányt. Pechjükre ő addigra már belebotlik Krugerbe, aki természetesen mindent megtesz, hogy mentse a lány életét. A bonyodalom nem marad el, Krugert összeesküvéssel vádolják, s innentől kezdve a játszma tétje nemcsak a nő, hanem a saját élete is. A kellemes akciófilmben olyan hollywoodi klasszikus arcok is főszerepet játszanak, mint James Caan, Kruger mentoraként, kinek számára azonban jóval fontosabb a fegyver eladása, mint legjobb tanítványa élete; vagy James Coburn, mint a tanúvédelmi program vezetője.

         Az akciófilmek tekintetében már több ízben is bizonyított, s egykét örökzöld témával is maradandót alkotott Alan Silvestri, aki Schwarzenegger alá a "Predator" után másodízben komponált klasszikus, hamisítatlan akcióhős-zenét. A feledhetetlen "Back To The Future"-trilógia, a "Delta Force", vagy a "Judge Dredd" után egy talán nem annyira maradandó, de szintén ütős, remek darab az "Eraser". Első hallásra úgy tűnhet, mintha az utolsó pillanatban íródott volna meg, tekintve, hogy a zene egy főtéma köré épül, de annak variánsai épp annyi fordulatot és változatosságot hoznak, hogy a 43 percnyi anyag igen kellemes élményt nyújt. A filmben szereplő "Main Theme" nem szerepel a CD-n, ezt egy csendes, az alaphangulatra felkészítő, s zajeffektekkel tarkított tétel váltotta fel, amely halk részleteiben hangol rá az albumra, azonban nem feltétlenül passzol a kompozícióhoz. Mitöbb, szinte egyáltalán nem állja meg a helyét, tulajdonképpen a főmotívumokat a második, "She's In" című tétel vonultatja fel. Ez egyébként meg is adja az egész album alaphangulatát. Indul a megállás nélküli, ritmikus, feszültséggel teli akció, az ismétlődő csellóalaphoz szépen felépíti a teljes zenekart, félelmetes és ellentmondást nem tűrő atmoszférát teremtve ezáltal. Minden, ami a második tételben szerepel, voltaképpen előzetes összegzése az egész albumnak.

         Az első igen komoly, menetelős akciózene az ötödik tétel, "Kruger Escapes". A fúvós szekció kíméletlenül játssza a főtémát, melyet a virtuóz hegedű végigkísér, a feszültség teljes megjelenését pedig a pergődob alapú ritmika teszi teljessé. Igazi, teljes zenekari, amolyan hangrendszerszétverő tétel ez. Ezt aztán a "Your Luggage"-ben némi "Predator"-os jellegű, törzsi dobütemekkel, és atmoszférikus hangzású effektekkel tovább fokozza, olykor-olykor belecsempészve a felsíró elektromos gitárt, mellyel az egész album során remekül játszik, csakúgy, mint a ritkán megjelenő basszusgitárral. A halkabb "When I Have Proof" kicsit jellemzi a '90-es évek korai akciófilmjeinek hangulatát, emlékeztet a "The Fugitive", vagy a "Primal Fear" egyes tételeire.

         Ahogy közeledünk az album végéhez, úgy lesz egyre tántoríthatatlanabb a zene, vadabb, ellenállhatatlanabb a hangzás. A nyolcadik "Cyrez Break In"-ben a főtéma jóval pergősebb ütemben, hangzatosabb fúvós beütésekkel jelenik meg, az "Union Trouble" végén egészen felfokozott a hangulat, zenekari csattanásokkal vegyített zárótaktusokkal vezet át a "Dock Fight"-ba, amely az album másik leghangosabb akciódarabja. Itt Silvestri már az egész zenekarhoz kegyetlenül hozzányúl, nem csak a hegedű, de a trombita-, és harsonaszólamok is virtuózkodnak, a dobalapok, a felerősödő cintányéros csattanások már a végjátékot játsszák, mindent beleadva. Az utolsó előtti "Re-union" csendesebb levezetése az albumnak, a szólamok a főtémát jóval finomabban, kifáradtabban érintik, tényleges "happy end" jelleget adva ezáltal. A zárótétel pedig az ismét megjelenő elektromos gitárral, a modernebb felfogású, basszgitáros, dobos alappal, majd az azt követő zenekari átváltással, s csattanós lezárásával felteszi a koronát erre a kiváló kompozícióra.

         Hogy Silvestri fantasztikus zenét komponált, ahhoz semmi kétség sem fér, noha ténylegesen - akárcsak a filmet - kevésbé jegyzik, mint nagyobb kaliberű alkotásait. Az akciófilmek zenéit kedvelők számára abszolút kihagyhatatlan a darab, számomra az egyik legmeghatározóbb témával bíró, B-kategóriás filmzene.


    Tihanyi Attila
    2004.01.29.




    Tracklista:

      1. Eraser Original Main Title (2:38)
      2. Shes In (6:11)
      3. Krugers Story (1:56)
      4. Cabin Raid (4:41)
      5. Kruger Escapes (4:23)
      6. Your Luggage (3:18)
      7. When I Have Proof (3:15)
      8. Cyrez Break In (6:52)
      9. Union Trouble (3:21)
    10. Dock Fight (3:13)
    11. Reunion (1:39)
    12. The Eraser (1:45)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    I, Robot

    Predator 2

    U.S. Marshals

    War of the Worlds

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam