FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Eragon (Patrick Doyle)    ERAGON   (2006)
       


      

       zene: Patrick Doyle
       vezényel: James Shearman
       kiadás éve: 2006
       kiadó: RCA Records
       játékidő: 55:31




         Egykor más szelek fújtak Alagaesiában, a Sárkánylovasok biztosították a rendet és nyugalmat. Azonban egyikük, Galbatrix (John Malkovich) - engedve a hatalom hívogató szavának - a többiek ellen fordult, kiknek pusztulása után végzetes hanyatlás vette kezdetét a birodalomban. Az egyszerű parasztfiú, Eragon (Edward Speleers) talál egy titokzatos kőnek látszó tojást az erdőben, melyből kikel egy sárkányfióka. Amikor nagybátyját megölik a tojás tulajdonosát kereső csatlósok, a fiú csatlakozik a titokzatos vándorhoz, Bromhoz (Jeremy Irons), aki felkészíti őt arra, hogy az időközben hatalmasra nőtt sárkányával, Saphirával együtt újra elhozza a Sárkánylovasok korát.
         "A Da Vinci-kód" után még év végére azért befutott egy újabb, éppen gyenge közepest érdemlő, elszabott sikerkönyv-megfilmesítés. Regényként az "Eragon" nem vádolható semmivel, természetes, hogy az akkor tizenöt éves kamasz Christopher Paolini író a kedvelt filmjeiből és regényeiből vázolt fel egy teljesen fogyasztható cselekményt. Azonban a pénzéhes felnőtt bácsik mindebből egy olyan mozit kreáltak, amiben nem egy beállítás egyezik meg egy bizonyos fantasy-trilógia hasonló jeleneteivel (csak a helyszín Új-Zéland helyett ezúttal hazánk). Arra sincs magyarázat, hogy az egy darab "A Gyűrűk Ura"-kötetnyi hosszúságú könyvet miért másfél órába préselték bele az alkotók.
         Sok kérdés jutott eszembe mozizás közben. Találomra válogatva ezek között: ugyan miért indul el mindent félredobva egy félperces álomjelenetet követően a címszereplő, hogy megmentse az abban felbukkanó lányt? Ez a lány (Sienna Guillory) miért néz ki most vénkisasszonynak, ha a "Kaptár 2. - Apokalipszis"-ben sokkalta dögösebb volt? Miért nem látunk semmit sem abból a filmvégi harcból, ami Eragon sárkányos légicsatája közben folyik? Kígyónyelvű Gríma ikertestvére (Robert Carlyle) miért plagizálta Szarumán két tornyos buzdító beszédét? Miért lóg a végig egy sziklatömbön ücsörgő, és összességében öt-tíz percet szereplő John Malkovich mellett egy nagyon oda nem illőnek ható óriástérkép, ha nem azért, hogy álcázza a díszlet hiányát? Noha a címszereplő többnyire csak egy sárkány hátán ücsörgött, a film végén megtudhatjuk, hogy Eragonról valamiért már legendákat mesélnek. Ami biztos: az azonos című filmről sosem fognak.

         Patrick Doyle a filmzeneszerzők régebbi iskolájának tagja, aki sosem fogja tudni megtagadni magát, de éppen relatív kiszámíthatósága a fő érdeme, és emiatt nem lehet haragudni rá. Akár Kenneth Brannagh valamely Shakespeare-feldolgozása (például a "Sok hűhó semmiért"), akár egy Charles Dickens-regény modernizált interpretációja ("Szép remények"), vagy éppen egy varázslótanonc kalandjai ("Harry Potter és a Tűz Serlege") követelik meg Doyle felkérését, minden esetben előre tudjuk a végeredményt: az évszázadokkal korábban élt nagy klasszikusok mai kollégája biztos fennkölt dallamokban erős kompozíciókkal áll elő. Nem történt ez másként az "Eragon" esetében sem, aminél a komponista az egyetlen, akinek nem kell a későbbiekben eltitkolni közreműködését (igaz, Jeremy Irons és a sárkány is kihozta magából a maximumot, de míg az első idejekorán kiíródik a sztoriból, a második csupán a trükkcsapat remek munkája).

         Kezdésnek mindjárt kapunk egy fantasztikus főtémát ("Eragon"). Ennél a kitűnő csúcsponttal rendelkező, a fanfárokat ritmusos dobokkal kísért fülbemászó tételnél nem is kívánhatunk jobban ideillőt. A remek hősies motívum átszövi az album egészét, de mindegyik ezt felhasználó szerzeményben kicsit másképpen szól, elkerülve ezzel a túlzott ismétlődés vádját. A tehát éppen megfelelő mértékben felbukkanó témát hallhatjuk többek közt csendesen és szomorkásan a "Roran Leaves"-ben, kiválóan érzékelteti a repülés határtalan szabadságát az "If You Were Flying"-ban, himnikus felvezetéssel válik teljessé a "Saphira Returns"-ben, és mesteri epilógusként zárja a történetet a "Legend of Eragon"-ban. Természetesen a sötét oldalt is jellemezni kellett valahogy, ezért külön témát kapott Galbatrix segédje, az Árny, így a "Durzá"-ban mélyebben húzzák a vonósok, ahogy az orkok megfelelőinek témája ("Ra'zag") is a feléig hasonló sötét eszközökkel éri el hatását.

         Igazi fantasy-csatazenéből csak kevés van, amelyek sajnos a filmben nem is igazán emlékezetesek - a szimfonikus zenekart keményen megdolgoztató, lendületes vonósjátékkal és dübörgő dobjátékkal támogatott, mintegy tízperces "Battle for Varden", és a feléig andalító, majd onnan feldühödő "Fortune Teller" teljes pompájában csak a lemezen élvezhető. Az eddig nem taglalt trackek a lassabb folyásúak közül kerülnek ki; kipipálható a szépséges női vokállal kísért ("Together") és a lágyan hullámzó, bánatos kürtszólammal rendelkező szerzemény ("Passing the Flame") is, egyszóval Doyle érzelmesebb dallamokért felelős oldala sem unatkozott.
         A score-t a korábbi koszos bakancsát mostanra csillogó estélyire cserélő Avril Lavigne a filmhez ugyan nem annyira illő, de legalább elfogadható balladája ("Keep Holding On") követi. A másik betétdal ("Once in Every Lifetime"), ami bizonyos Jem előadásában kapott helyet a lemezen, sokkal inkább szerethető. Nem csoda, mert társzerzőként maga Doyle is közreműködött a leheletnyi ír beütésű, szép szimfonikus alappal ellátott muzsika létrejöttében, amihez felhasználta az instrumentális anyag dallamait is.

         Patrick Doyle-nak nem okozott tehát gondot az, hogy figyelembe se vegye a Gyűrű-trilógiát (különösen Howard Shore score-ját), így nem esett abba a hibába, mint a rendező. A CD-n egy tipikus Doyle-művet találunk, mellyel a komponista azt a stílust folytatja, amit a legutóbbi Potter-kalandban is élvezhettünk tőle. Nem lebecsülendő értéke a zenének az, hogy jóformán az egyetlen ok arra, hogy a film nem csúszik bele az élvezhetetlenség mocsarába. Megmenteni ugyan nem bírta, de erre más zeneszerző sem lett volna képes. Az "Eragon" aláfestése a filmben is megállta a helyét, de önmagában hallgatva is egy rendkívüli hozzáértéssel megkomponált, klasszikus hangzású kalandfilmzene.


    Bíró Zsolt
    2007.01.06.




    Tracklista:

      1. Eragon (4:12)
      2. Roran Leaves (3:22)
      3. Saphira's First Flight (2:12)
      4. Ra'zac (2:48)
      5. Burning Farm (3:08)
      6. Fortune Teller (3:56)
      7. If You Were Flying (2:55)
      8. Brom's Story (2:53)
      9. Durza (2:20)
    10. Passing The Flame (3:05)
    11. Battle for Varden (9:59)
    12. Together (2:18)
    13. Saphira Returns (1:49)
    14. Legend of Eragon (2:08)
    15. Keep Holding On - Avril Lavigne (3:57)
    16. One In Every Lifetime - Jem (4:17)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Harry Potter and the Goblet of Fire

    Indiana Jones and the Temple of the Doom

    Kingdom of Heaven

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam