FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Elektra (Christophe Beck)    ELEKTRA   (2005)
       Elektra


      

       zene: Christophe Beck
       vezényel: Mike Nowak
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 45:20




         Elektra Natchios (Jennifer Garner) csaknem belehal sérüléseibe, azonban - ahogyan azt már a szuperhősöktől megszokhattuk - felépül, és ismételten szembeszáll a rosszfiúkkal. A külvilágtól elzártan élő bérgyilkosnő legújabb megbízatása egyszerűnek tűnik: a célpont Mark Miller és lánya Abby. A likvidálás időpontja: karácsony. Ez tiszta sor mindaddig, míg Elektra kapcsolatba nem kerül célpontjaival. A célszemélyek elleni merényletet nem hajtja végre, hanem oltalmazó szárnyai alá veszi őket. Igen ám, de a célszemélyekre Elektrán kívül egy csapat sötét mágiával felvértezett nindzsa is vadászik. De megnyugodhatunk: a harcművészeti tudományokban jártas amazon felveszi ellenük a harcot.
         Rob Bowman rendezőnek köszönhetően még egy szuperhős büszkélkedhet önálló mozifilmmel. A "Daredevil"-ből megismert Elektra (akit szintén Jennifer Garner alakított) immáron önállóan harcol az igazságért. A bérgyilkosnő karrierje az 1981-es Daredevil-képregényben való debütálással kezdődött. Később e képregény 2003-as adaptációjában domborított Ben Affleck mellett. Eredetileg itt is szántak egy cameo szerepet a Matt Murdockot megszemélyesítő Afflecknek, azonban végül kivágták ezt a részt a filmből, így a "Vészhelyzet"-ből ismert Kovács doktor (Goran Visnjic) egyeduralommal dobogtathatta meg a feltűnően csini rucikban flangáló amazon szívét.
         Hiába tűnik feneketlennek a Marvel Comics hőstára, valahogy egyre klisésebb, laposabb megfilmesítések látnak napvilágot. A 43 millió dollárból elkészített produkció trükkjei és hősnője ugyan látványos, ám még ezek is csak közel 15 millió dolláros bevételt produkáltak a nyitó hétvégén.

         A zeneszerző címszó alatt Christophe Beck nevét találjuk, aki 1993 óta ír zenéket különféle sorozatokhoz (pl.: "Alias", "Buffy, a vámpírok réme") valamint mozifilmekhez. A jelenleg favorizált szuperhős-zeneszerzők közé felkerült Beck neve is. Ám, hogy ez tartós lesz-e vagy sem, még nem tudni, annyi bizonyos, hogy egyszer már dolgozott adaptáción, csak ott a "szuperhős" neve Garfield volt. De lássuk, milyen víziói voltak Becknek, miközben Garner kisasszony a nindzsákat tizedelte.

         A nyitány némi "recsegés" és háttérzaj után indul meg vonósok és csőharang közreműködésével. Lassan, melankolikusan vonul a főtémát, amelybe bekapcsolódnak a fúvósok, majd egy pillanatnyi tetőpont után ismét a csőharanggal, illetve pár mélyebb szólammal vezetődik le. A tétel szinte kiált Beck felé: fejts ki, mutasd meg, milyen vagyok! Ám ennek hiányában sajna nem sokat ér, mondhatni a "csak úgy van" kategóriába tartozik. A "DeMarco's End" egy teljesen más zenei alapokon nyugvó, két perces szösszenet. Ez az, amiket én igyekszem elkerülni: elektromos muzsika, rockos utalásokkal ötvözve. A film alatt hangzatos, de önmagában inkább tovább léptettem lejátszómat. A "Ferry Crossing"-ban ismét a nagyzenekar tagjaival köthetünk ismeretséget. A nyitányból hiányolt téma kifejtés itt megindul, ám még mindig nem teljesedik ki. A melankolika itt inkább a drámai elemekkel ötvöződik. A vonósok mellett a fúvósoknak is fontos szerepe van a "ríkatásban" mindaddig, míg a dobokkal fel nem pörög, át nem vezetődik a zene: innentől szimplán az ütős hangszerek és effektek kötik le a hallgatóságot. Ez már egy korrekt tétel volt. Az "Insomnia" megint feleleveníti a második track lényegét...igazán nem kellett volna.
         A "Ninjas" az első olyan, akciórészleteket magában foglaló tétel, ahol a nagyzenekar is dolgozik. Végre egy jól megszokott, hangzatos adrenalin-dömping a kuszábbik fajtából. Tehát ne keressünk vezérmotívumot, mivel úgy harcolnak egymással a zenekar tagjai, mint Elektra a ninjákkal. Kaotikus zene, ami elsőre nehezen átlátható, inkább jelenetfüggő. A "The Hand"-ben az elektronikus motívumok keverednek a maréknyi zenekarral, míg a "Gnarly Gongs"-ban szinte csak mixelgetések, effektek vannak. Az utolsó fél percben mindez ötvöződik egy gong, valamint egy triangulum játékával, ami abszolút rabul ejtett. Ez a nem egészen fél perc nagyon impozánsra sikeredett. Kár, hogy a későbbiekben nem tűnik fel. Az atmoszférikus hatás keltéséé a főszerep a "Stick" tételben. Ugyan a vége felé felpörög, végül mégis a fémes, visszhangzó, ütős hangszerekkel zárul. A "Kiss" címéből adódóan egy kis romantikus szigetecske az eddigi zenékhez képest. Ehhez zongora és nagyzenekari elemek ötvözetét használta. Beck romantikára invitáló zenéje ugyan a kellemes, átlagos kategóriába sorolható, itt mégis kiemelkedik az album összképéből. Valamiképpen lezárta, de kicsit úgy érzem azért, mert nem engedte tovább a jelenet. Mintha folytatni szerette volna.

         De legyen elég ennyi az andalgó párból: ez egy akció-kalandfilm. S erre ismét ráébreszt minket a zeneszerző az "Escape McCaloe's"-ra keresztelt trackkel, ami szintén a kusza zenekari játékok összessége, de már jóval követhetőbb, mint a "Ninjas". Két fő motívum lelhető fel benne, melyeket egy fel-, és levezetés, valamint a kettő közti gyengécske átkötésbe csomagoltak. Itt egy Kevin Kliesch nevű úriember is fel lett tűntetve, mint kiegészítő-zeneszerző, de hogy melyik momentumot köszönhetjük neki, az számomra rejtély. Az úriember egyébiránt a '90-es évek közepétől van jelen a filmzeneiparban, mint kiegészítő-, és társzeneszerző, illetve zenei hangszerelő. De térjünk vissza Elektrához: a kérdésre, miszerint miként halad az "Írjunk hangzatos akciózenéket" című fejezet olvasásával Beck, a válasz: jól. Ezt mi sem példázza jobban, mint a "The Forest" egyre könnyebben emészthetőbb akciórészei. Ugyanezt a pörgést folytatja a továbbiakban is ("Wolf Run"), ahol ismét előtérbe kerül az "Escape McCaloe's"-ból ismert motívumsor. A mély dobok adnak nyomatékot a zenének.
         Ennyi lótás-futás után a "Typhold"-nak köszönhetően kicsit megpihenhetünk. Érdekes hatása van: megy valami, de nem tudni merről jött és hová tart. Sajna ez is töltelékszámba megy nálam. A "Just A Girl"-ben fellelhető egy kis kedvesség, báj, ugyanakkor a feszültség is érződik rajta. Zongora és vonósok kíséretében peregnek a film képkockái. A "Homecoming" még a lágyabb, kellemesebb zenék kategóriájába sorolható, majd eme közel négypercnyi gyengédséget leváltják az elektronikus és szimfonikus ötvözetek, melyek a "Candle Trick"-kel veszik kezdetét. Ez még nem annyira komoly akciótétel, de már előrevetíti a fináléra tartogatott összecsapást. Aztán jönnek a már ismert akciótémák, illetve szinti-, és rockelemek - mely utóbbiaktól szívesen eltekintenék. "Hedge Maze Brawl": nini, nem intett búcsút Beck a nagyzenekarnak. A végére egy dinamikus "végső leszámolós - összecsapásos" zenét hagyott, ami jól szól - és legfőképp hangosan. A második felére némiképp megpihen a zenekar, visszafogottabb, fokozatosan nyugvó játékkal örvendezteti meg a hallgatót.
         A mintegy háromnegyedórás score az "Elektra Second Life"-fal zárul. Öt perc szépséges muzsika. És itt van mindaz, amit az eddigi lágyabb témákból hiányoltam: a kerek egész bemutatása. Nyugodt, szép zene, immáron elektronikus elemek és mindenféle kilengés nélkül. A második perc felé járva szelíden bekapcsolódik a zongora is, s egy pár leütés erejéig átveszi az irányítást. Aztán felébred a zenekar: mintha teljesen más albumot hallanák. Az egyre ívelő zene végéről nem bírt kihagyni egy kis effektelést, de most még ez is jól jött ki. Bravó! Szép lezárás.

         A film zenéje kétféle változatban látott napvilágot. Az egyik a Varése Sarabande gondozásában megjelent score, a másik a soundtrack album, melyet a szellemes cégnévvel rendelkező Wind-up Records-nak köszönhetünk. Beck munkája átlagosra sikeredett. Egyaránt találtam benne számomra ellenszenves, illetve zenei ízlésemnek megfelelő tételeket. A modern stílust ötvözte a hagyományos zenekari elemekkel, s így a kornak megfelelő hangszerelésű képregény-muzsika született. Mindentől függetlenül az a véleményem, hogy érdemes figyelni az illető munkásságát, mert ennél a zenénél találtam bizakodásra okot adó jeleket. Talán csak a megfelelő alkalomra vár. Vajon melyik lesz az?


    Kulics László
    2005.04.17.




    Tracklista:

      1. Main Title (1:31)
      2. DeMarco's End (2:07)
      3. Ferry Crossing (3:19)
      4. Insomnia (2:11)
      5. Ninjas (4:04)
      6. The Hand (1:23)
      7. Gnarly Gongs (1:15)
      8. Stick (2:04)
      9. Just Sit Quietly (1:04)
    10. The Kiss (1:39)
    11. Escape from McCabe's (2:20) *
    12. Tattoo (0:49)
    13. The Forest (1:47)
    14. Wolf Run (1:58)
    15. Typhold (2:17)
    16. Just a Girl (1:49)
    17. Homecoming (1:54)
    18. Candle Trick (1:41)
    19. Kirigi (2:29)
    20. Hedge Maze Brawl (2:36)
    21. Elektra's Second Life (4:55)

    * kiegészítő zene: Kevin Kliesch


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman Begins

    Blade

    Hellboy

    Sin City

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam