FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dune (Toto)    DUNE   (1984)
       Dűne


      

       zene: Toto
       vezényel: Marty Paich, Allyn Ferguson
       kiadás éve: 1997
       kiadó: PEG Recordings
       játékidő: 72:35




         A filmjeivel mindig meglepetést, de jobb napjain is általában értetlenséget kiváltó David Lynch rendező filmográfiájának legkülönösebb darabja talán a Frank Herbert klasszikus sci-fi regényéből készült "Dűne". A rendező igen furcsa választás volt ehhez a darabhoz, és a negatív tapasztalatok fényében valószínűsíthető, hogy ilyesmire többet nem is kerül sor. A "Dűne" célul tűzte ki, hogy alig több mint két órába sűrítve próbálja bemutatni Herbert kiterjedt univerzumát, melynek középpontjában az értékes fűszert rejtő Arrakis nevű bolygó, illetve két egymással viaskodó család, az Atreidések és Harkonnenek intrikái állnak. Az adaptáció nem tökéletes, két szék között a padlóra esik: a regény rajongói felháborodtak a kihagyott részletek sokaságán, míg az egyszerű mozinéző már így is túl bonyolultnak érezte a cselekményt, melynek megértését nehezíti a többórányi kivágott anyag is. A "Dűne" tipikusan olyan film, amit vagy gyűlölnek, vagy imádnak az emberek - én speciel az utóbbi kategóriába tartozom, többek között a film zenéje miatt is.
         Ha Lynch nem szokványos választás, akkor a Toto együttes (akiknek ez az egyetlen filmzenéjük) egyenesen sokkoló meglepetéssel szolgál. A rendező ekkor még nem ismerte későbbi állandó zeneszerző-munkatársát, Angelo Badalamentit (első közös munkájuk a '86-os "Kék bársony" lesz), és maga sem volt biztos benne, milyen zenét akar. Első számú jelöltje az ambientzenész Jade Warrior volt, akitől demoanyagot rendelt, a kazetta viszont sosem érkezett meg Lynch-ez, annak ellenére, hogy a művész igen komoly témákat komponált, melyeket később egy "Inspired by" albumon kiadott. Ezután került kiválasztásra a Toto formáció, akik finoman szólva is meglepőt alkottak...

         Különféle együttesek alkalmazása sci-fi filmekhez már nem számított szokatlannak a '80-as években (lásd a Queen "Flash Gordon"-ját), de ez minden esetben azt jelentette, hogy a zenekar dalokat, esetleg néhány instrumentális kompozíciót írt, míg egy igazi zeneszerző vállalta magára a score megírását. A Toto azonban nagyjából egyedül végezte a témák és a zene megírását, csupán azokat a feladatokat bízták másra, amikhez ők nem érthettek: ilyen volt például a nagyzenekari hangszerelés, ahol az elektronikus elemeket össze kellett hangolni a bécsi szimfonikusokkal és a bécsi opera kórusával.
         Az album a "Prologue / Main Title" számmal indul, melynek második része mutatja be a főtémát, mely végigkísér minket az egész filmen. Ez a darab végre friss és eredeti, semelyik elődjét nem utánozza, csak elementáris erővel söpör végig, akár a vihar az Arrakis bolygón. A téma több tételen is végigvonul, legközelebb mindjárt a "Guild Report" nevű trackben. Ezután a film és a zene is lassabb tempót vesz a szereplők bemutatásával - az Atreides családhoz komponált méltóságteljes darabokat tökéletesen ellenpontozzák az őrült Harkonnen báró idegborzoló elektronikus rémületei. Az igazán akciódús tételek akkor indulnak be, amint az Atreides család megérkezik az Arrakis bolygóra, ahol a bolygót benépesítő különféle teremtmények igazi zenei aranybányának bizonyulnak ("Sandworm Attack" vagy "Sandworm Chase"). A család megtámadása ("First Attack") után igazi ambientremekek következnek a fremenekhez írt darabokban, melyek hangzásvilágáért maga a műfaj atyja, Brian Eno a felelős.

         Ezek a darabok kicsit lassítják az albumot, de nélkülözhetetlenek, ezért az akciózenék szerelmesei se csüggedjenek. Az album végére sem fogyunk ki a lendületből: ahogy Atreides csapatokat szervez Harkonnen ellen, rengeteg igazán ütős, menetelős zene hangzik el. Sajnos a film vége felé egyre inkább a vágók vették át a terepet, számos tételt megcsonkítva használtak fel, ám itt és most mindegyik kompozíciót eredeti szépségében hallhatjuk. A "Riding the Sandworm" egyszerre építkezik fremen-motívumokból és Paul témájából, sajnos azonban egyike a kétes minőségű felvételeknek is. A "Reunion with Guerney" hasonló tempóban folytatja, ahogy Paul Muad-dib pusztításait egy kis montázsban követhetjük nyomon. Egy kis ambientes szünet után következik a lemez csúcstétele, a "Big Battle", ami egyszerű indulóból alakul át a legyőzhetetlennek hitt császári seregek feletti diadal örömzenéjévé. Az album további számai soha nem használt témák ("Paul Kills Feyd") vagy a filmben alaposan megvágott darabok ("Dune Desert Theme"). A lemezt a "Take My Hand" című szám zárja, mely nagy valószínűség szerint dalnak íródott, csak ezt végül mégis inkább instrumentális verzióban játszottak fel a stáblista alatti használatra.
         Természetesen ahhoz, hogy egy együttes ilyen színvonalú szimfonikus zenét hozzon létre, nagyban hozzájárulnak a hangszerelők és karmesterek. Marty Paich és Allyn Ferguson gyakran alakította saját maga az anyagot, néha hozzáadva azt a szükséges pluszt (néha szó szerinti kiegészítést), amitől a zene tényleg működött a filmben. Kiegészítő zenét írt Brian Eno is, aki az úgynevezett "Prophecy Theme"-t szerezte a filmhez - ez Paul álomjelenetei alatt szól és célja, hogy egy kicsit reprezentálva legyenek Lynch eredeti, ambientes elképzelései is. A művész hatása érződik a csodálatos, szinti és vonós hangzásokból, valamint kórusból építkező szerelmestémán, a "Paul Meets Chani"-n is, mely boldogságot és szenvedést egyaránt közvetít.

         A filmzene kétféle változatban kapható: az új és bővített PEG-féle verzió mellett létezik a Polydor korábbi kiadványa is, mely jelentősen eltér ettől. Ez a régebbi kiadás a nyitány alatt a zenére rákeverte a hercegnő nyitómonológját, illetve a "The Floating Fat Man"-t Harkonnen báró röffenéseivel színesítette, több track pedig értelmetlenül van összemosva, ráadásul a sorrend sem stimmel. Ami miatt mégis értékes ez a kiadás, az a főtémának egy teljesen más jellegű előadása, amelyben ugyan nincs kórus, viszont minden fanfár erősebben szól (sajnos a szám végét megint belekeverték egy másik zenébe). Van továbbá egy szám, ami csak ezen az albumon szerepel - az új kiadás készítői nem tudták megszerezni Brian Eno engedélyét a "Prophecy Theme" megjelentetéséhez, így ez az ambientrajongóknak kihagyhatatlan darab a mai napig ott hallható csak.
         A fenti okok miatt én a PEG által kiadott albumot ajánlom. Ami a zenék kiválasztását illeti, a készítők kiváló munkát végeztek: a korábban kiadatlan felvételek mellett számos olyan darab is a lemezre került, amik a filmből is kimaradtak. A lemezen a számok sorrendjét megváltoztatták és kronológiailag helyreállították, illetve bónuszként a főtéma eredeti demofelvétele is felkerült, ami egy jóval egyszerűbb szintetizátoros változat. Az egyetlen hiba, hogy az eddig kiadatlan anyagok egy része tompábban szól, néha furcsán vannak elvágva, és időnként olyan zajokat is hallani vélek bennük, amik biztos, hogy nem a zene részét alkotják. A csomagolás nem túl grandiózus, de a lényeg - amit a lemezen kapunk - mindenképpen az.


    Hubai Gergely
    2006.06.17.




    Tracklista:

      1. Prologue / Main Title (3:20)
      2. Guild Report (0:55)
      3. House Atreides (1:44)
      4. Paul Atreides (2:22)
      5. Robot Fight (1:23)
      6. Leto's Theme (1:47)
      7. The Box (2:41)
      8. The Floating Fat Man (The Baron) (1:16)
      9. Departure (1:14)
    10. The Trip to Arrakis (2:40)
    11. Sandworm Attack (2:52)
    12. The Betrayal / Shields Down (4:31)
    13. First Attack (2:49)
    14. The Duke's Death (2:06)
    15. Sandworm Chase (2:39)
    16. The Fremen (3:08)
    17. Secrets of the Fremen (2:25)
    18. Paul Meets Chani (3:08)
    19. Destiny (2:57)
    20. Riding the Sandworm (1:27)
    21. Reunion with Gurney (1:42)
    22. Prelude (Take My Hand) (1:02)
    23. Paul Takes the Water of Life (2:52)
    24. The Sleeper Has Awakened! (3:24)
    25. Big Battle (3:09)
    26. Paul Kills Feyd (1:55)
    27. Final Dream (1:25)
    28. Dune (Desert Theme) (5:34)
    29. Dune Main Title - Demo Version (1:25)
    30. Take My Hand (2:43)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Children of Dune

    The Jacket

    Másnap

    A Very Long Engagement

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam