FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Drop Zone (Hans Zimmer)    DROP ZONE   (1994)
       Halálugrás


      

       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 37:23




         Egy ejtőernyős csapat (élén a Gary Busey által alakított Ty-jal) egyéni módon lopja el a beépített ügynökök aktáit: a rendőrőrsök tetején landolva jutnak be az épületekbe, és törik fel a számítógépes rendszerüket, hogy az így megszerzett adatokat aztán drogbáróknak adják el. Pete (akinek szerepére a készítők Steven Seagalt szerették volna megnyerni, ám mivel ez egybeesett a "Száguldó erőd" forgatásával, nem vállalta, így Wesley Snipest szerződtették le) ennek az adattolvajlásnak köszönhetően veszíti el testvérét, s ez - az ötévesek számára még meglepő újdonságként szolgáló fordulat - készteti főhősünket a bűnözők kézrekerítésére. A nyomozás során egy ejtőernyős iskolába is beiratkozik, hogy még közelebb férkőzzön a gyanúsítottakhoz...

         John Badham rendező ("Kék villám") a Mel Gibson és Goldie Hawn főszereplésével készült "Palimadár" című filmet, illetve a fiatal lány beszervezéséről, valamint kiképzéséről szóló "A bérgyilkosnő"-t követően a "Halálugrás" kapcsán immáron harmadik alkalommal dolgozott együtt Hans Zimmerrel, akit a kilencvenes években még ünnepelni, mára azonban (legnagyobb sajnálatomra) már csak szidni divat - legalábbis az elmúlt évek visszajelzései ezt támasztják alá. Badham az "Esőember" során figyelt fel először a komponistára: "Hideg és havas éjszaka volt Vail Coloradóban, amikor először hallottam Hans Zimmer zenéjét. A Village Crossroads Theaterben néztem az "Esőember" stáblistáját. Azonnal megfogott az eredeti és különösen briliáns zenéje. Tudtam, ő az a komponista, akivel a jövőben együtt szeretnék dolgozni." - olvasható a CD-borítóban található rendezői visszaemlékezésben.
         Zimmer a kilencvenes évek első felében váltott a szintetizátoros zenékről a nagyzenekarra, pontosabban e kettő együttes használatára, s ezzel egyidőben több olyan zseniális alkotása született, amelyek a mai napig az akciózenék egyik mérföldkövének számítanak (ilyen például "Az utolsó esély" és a "Lánglovagok" aláfestése is). "Abban az időszakban nőttem fel a klasszikus, nagyzenekari zenéhez, de mindig is eközött és a szintetizátoros muzsika között őrlődtem." - mesélte évekkel később egy interjú során a szerző, aki 1994-ben összesen négy filmhez készített zenét, ám ezek közül csak "Az oroszlánkirály" tartalmazott szimfonikus elemeket, a többi egy-két élőhangszer kivételével tisztán gépzene volt. Ez utóbbiak közé tartozik a "Halálugrás" aláfestése is, melynek szimfonikus hangzását az Euphonix, a Yamaha, a Roland, a Spatializer termékeinek, valamint a Pro Toolsnak köszönhetjük. Ezeket egészíti ki Rose Stone vokálja, illetőleg Pete Haycock és Bob Daspit gitárjátéka, s minthogy Zimmer szinte sosem dolgozik egyedül, szokásához híven ezúttal is segítségül hívott egy kiegészítő komponistát (Nick Glennie-Smith személyében), akinek egyik tétele, a "Flashback & Fries" a Varése Sarabande kiadványára is felkerült. Nem tartom kizártnak azt sem, hogy Glennie-Smith mellett az imént említett gitárosok nem adtak a szerzőnek olyan, építő jellegű javaslatokat szólóikkal kapcsolatosan, melyek végül a score-ba is belekerültek.

         A film és a Varése korongjának nyitányaként egyaránt szolgáló "Drop Zone" című tétel remekül követi a produkció elején látható táj terepváltozásait - a kétféle zenei ábrázolást magában foglaló főtéma a pergő szintizenével az akciókat, az elektromos gitárral pedig a bűnözőket jellemzi. Mindez Randelle K. Stainback rövid rapzenéjébe, a "Hyphoperá"-ba torkollik, ami kivételesen remekül illik az összképbe. A "Hi Jack", valamint az album végén hallható "Miami Jump", "Too Many Notes - Not Enough Rests", "After the Dub" trió a korong nonstop akciózenéi, amelyekben a főtéma különféle variáció mellett újabb, helyenként igen erőteljes dinamikával rendelkező kiegészítő témák csendülnek fel.
         A többnyire jelenetfüggő, pörgős számokban a fájdalom és az elkeseredettség éppúgy megtalálható, hiszen Snipes nyomozásának kiindulópontját egy személyes tragédia szolgáltatja. Filmbéli testvérének gyászolása egy halk gitárszólóban, és az azt alátámasztó vonósimitációk együttes játékában jelenik meg ("Terry's Dropped Out"), később pedig mindez az egyik ejtőernyős baleseténél (melynek zenei kísérete a "Too Many Notes - Not Enough Rests" második negyedében hallható) még hangsúlyosabban van jelen - ami ezáltal sajnos némiképp erőltetetté válik.

         Ugyan a "Halálugrás" zenéje nem tartozik a legemlegetettebb Hans Zimmer-művek közé, a "Too Many Notes - Not Enough Rests" című tétel egy részlete révén azonban sokak számára lehet ismert, ugyanis ezt különféle filmelőzetesek (mint például a "Zorro álarca", a "Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán" vagy "A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átka") aláfestésként már többször is felhasználták - jómagam például a Zorro-film bemutatója alatt hallottam először. Ennek a nagyszerű score-nak csupán egyetlen hátránya van: a hangszerek hiánya (ez egyébként jelentősen közrejátszik a fenti értékelésemben). Egyik-másik tételen sokat dobna, ha valódi zenekar adta volna elő, ugyanis bármennyire is ötletes és jól összeállított motívumok csendülnek fel, némelykor igencsak kiérződik belőlük a szintetizátoros hangzás. De sajnos erre igen kevés esély van, ugyanis egyik nyilatkozatában Zimmer elmondta, hogy az ilyen jellegű zenéit nem hangszereli át nagyzenekarra, és adja ki újra, mivel ez túlságosan költséges lenne. Remélem, ezen szemlélete idővel megváltozik majd...


    Kulics László
    2007.01.21.




    Tracklista:

      1. Drop Zone (1:45)
      2. Hyphopera (1:41) *
      3. Hi Jack (4:35)
      4. Terry's Dropped Out (1:01)
      5. Flashback & Fries (4:21) **
      6. Miami Jump (5:14)
      7. Too Many Notes - Not Enough Rests (10:39)
      8. After the Dub (8:07)

    * írta: Ryeland Allison, előadja: Randelle K. Stainback
    ** írta: Nick Glennie-Smith


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Backdraft

    Crimson Tide

    The Lion King
    (extra változat magyarul)


    The Rock

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam