FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dragonball Evolution (Brian Tyler)    DRAGONBALL EVOLUTION   (2009)
       Dragonball: Evolúció


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 60:46




         A "Dragonball: Evolúció" egyetlen szempontból került bele a látómezőmbe, ami nem más, mint a komponista személye, Brian Tyler, kinek zenéje elsőre megfogott, a film azonban a premier óta eltelt évek során ennek tükrében sem vált csalogatóvá. Ez nemcsak annak eredménye, hogy a Toriyama Akira által megálmodott manga (mely egy 42 kötetből álló könyvsorozat keretén belül mutatja be hősünket fiatal korától öregségéig), valamint annak későbbi anime változata kimaradt az életemből, hanem annak is, hogy már az előzetesével meggyőzött arról, hogy a hazánkban is sikert arató "Dragon Ball" hollywoodi adaptációját jobb elkerülni. A később elolvasott kritikák pedig megerősítettek abban, hogy jó döntést hoztam, ugyanis a Son Goku (akit a filmben Justin Chatwin formál meg) életútjának egy rövid szakaszát bemutató alkotás sem a moziközönséget, sem pedig a rajongókat nem tudta meggyőzni, ami egy ilyen kultusz alapanyag esetében nem túl jó ómen.

         A James Wong (akinek többek között a "Végső állomás"-t, valamint "Az egyetlen"-t is köszönhetjük) által rendezett alkotás még javában az előkészítő fázisban tartott akkor, amikor Tyler kopogtatni kezdett a stúdió ajtaján. A komponista maga is nagy rajongója Son Goku kalandjainak, így mikor meghallotta, hogy filmváltozat készül egyik kedvencéről, elhatározta, hogy addig kilincsel, amíg le nem szerződtetik - hasonló okból kifolyólag ugyanezen manőverhez folyamodott két évvel korábban az "Aliens vs. Predator - A Halál a Ragadozó ellen 2." esetében is.
         Miután bekerült a stábba, nekilátott a témavázlatoknak és egy új, a "Dragon Ball" kapcsán addig nem ismert zenei világ megteremtésének. Az animéhoz rengeteg muzsika fűződik, melyek bár az alkalmazott hangszerek, valamint a stílus okán mutatnak némi hasonlóságot egymással, bizonyos szinten mégis különböznek, így nem bizonyult túl nagy szentségtörésnek Tyler részéről az, hogy újabb színt vigyen ebbe az univerzumba. Ennek eredményeként nem alkalmazta támpontként az anime aláfestéseit, ugyanakkor próbált törekedni arra, hogy kompozíciója mind az átlag nézők, mind pedig a rajongók számára megfeleljen. Ennek ellenére később számos olyan kritikával illették score-ját, hogy egy ilyen mozihoz nem a hagyományos értelemben vett szimfonikus mű dukált volna, hanem egy olyan, szintetizátoros elemekben bővelkedő darab, amely számos kapcsolatot vonultatott volna fel a szériával.

         A tisztán tradicionális hangszerelésen alapuló megközelítésre ugyanakkor három tétel is rácáfol: a "Chasing Dragonballs", a "Body Work", valamint a "Grame Vinyl", melyek a napjaink elvárásainak megfelelő technós elemekre épülnek. Ezeket leszámítva azonban a több mint nyolcvanfős Hollywood Studio Symphony tagjainak helytállását figyelhetjük meg, akik egy-két tétel erejéig (a főtémán kívül például a "Fulums"-ban és a "Vengeance"-ban) kórusos kiegészítést is kaptak. Az albumnyitó "The Legend" - "Dragonball Evolution" duót Tyler a Varése Sarabande korongjának megjelenése előtt egyfajta kedvcsinálóként is alkalmazta, így ezek a kiadás előtt három héttel egy scoring sessionös videóanyag révén már hallhatóak voltak. Ez a néhány perc nemcsak a három fő motívumot vonultatja fel, hanem a szerző azon álláspontját is alátámasztja, miszerint egy ilyen jellegű megközelítés színesebben képes visszaadni az ezer éve egyszer már legyőzött ellenség, Lord Piccolo (akit először Ron Perlman formált volna meg, ám végül visszadobta a "Hellboy II.: Az aranyhadsereg" miatt, így e feladat végül James Mastersre maradt) elleni újbóli küzdelmet, mint a rajongók által hiányolt változat. Véleményemhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy minden bizonnyal én is a fanok oldalán állnék akkor, ha mélyebben benne lennék a "Dragon Ball"-világban, mert engem is zavarni szokott egy kedvenc esetében az, ha a stafétabotot átvevő nem mutat tiszteletet az előzmények iránt.
         A score rendkívül témacentrikus, így a hátralévő játékidő során többször is felcsendülnek az első trackekben hallott lendületes akciódarabok, a rezesekre íródott gonosz-motívum, valamint a kalandtéma. Goku és társai számtalan nehézséggel küzdenek meg, hogy előkerítsék a sárkánygömböket (melyek segítségével Lord Piccolo ismét legyőzhetővé válik), ami hangulatos akció-megmozdulásokra sarkallta Tylert. Kedvenceim ezek közül a "Mai vs Chi Chi", az "Unwelcome Strangers", valamint a "The Final Battle", melyek stílusukban nem az elmúlt két-három évben a szerzőtől születettekhez hasonlíthatók, hanem inkább az "Idővonal" és a "Frank Herbert: A Dűne gyermekei"-ből ismertekhez, vagyis nem tobzódnak a Media Ventures-ös megoldásokban. A komponista stílusának megfelelően ezen dinamikus részek esetében fontos szerep hárul a rezesekre, valamint az ütősökre, ugyanakkor utóbbi szekció tagjait nemcsak a nyomatékosításhoz használta, hanem a "Kaiou Samma" és a "Gohan's Special Gift" esetében arra is, hogy elnyújtott hegedűszólamok kíséretében a fuvolák és a lágyan csengő ütős hangok keleties textúrát kölcsönözzenek a kompozíciónak - igaz, mindez leheletfinoman van jelen, nem pedig úgy, mint például a "Kasmír szívek" szintén Tyler jegyezte aláfestése esetében.

         Hogy miben rejlik nálam a "Dragonball: Evolúció" aláfestésének varázsa? Abban, hogy ekkor még a szerző nem volt annyira elzimmeresedve, és az ilyen stílusú darabjaival gyakorlatilag egy csapásra az ujjai köré tud csavarni. Ugyanakkor e kíséret lehetne akár a "rossz filmek, jó zenék" egyik példája is, sőt, mindezt fokozhatnánk még azzal is, hogy mintául szolgálhatna arra, hogy - a hollywoodi fejesek mostani elképzelései ellenére - mennyire nem ciki egy közönségfilmnek szánt alkotáshoz tradicionális muzsikát készíteni.


    Kulics László
    2013.08.05.




    Tracklista:

      1. The Legend (1:13)
      2. Dragonball Evolution (3:26)
      3. Fulums (5:14)
      4. Kaiou Samma (2:34)
      5. Goku (3:09)
      6. Gohan's Special Gift (0:57)
      7. Master Roshi (3:45)
      8. The Journey Begins (0:58)
      9. Lighting the Torches (2:44)
    10. Vengeance (5:55)
    11. Chasing Dragonballs (2:41)
    12. Lord Piccolo (2:51)
    13. Mai vs Chi Chi (3:55)
    14. A Higher Calling (2:03)
    15. Body Work (1:26)
    16. I Dream of Chi Chi (0:54)
    17. Grime Vinyl (1:52)
    18. Unwelcome Strangers (2:12)
    19. Bulma and Yamcha (1:51)
    20. Things to Come (1:42)
    21. The Final Battle (6:20)
    22. End Game (1:32)
    23. Dragonball Evolution Main Titles (1:32)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aliens vs. Predator: Requiem

    The Bourne Supremacy

    Fast Five

    Timeline

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam