FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Drag Me to Hell (Christopher Young)    DRAG ME TO HELL   (2009)
       Pokolba taszítva


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Allan Wilson
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 52:26




         "Bár dolgoztam már olyan filmeken, amelyekben szerepet kapott az ördög, azonban egyik sem volt annyira őrült alkotás, mint ez. Már a szkript olvasása közben körvonalazódott bennem, hogy kitolhatom az elmúlt évek során vállalt megannyi horror kapcsán megteremtett határaimat" - nyilatkozta Christopher Young a Pokolba taszítva kapcsán. Hollywood első számú horrorkomponistája a nyolcvanas évek óta szállítja magabiztosan és megbízható minőségben az ilyen jellegű kíséreteket, ám ennyi évtizeddel a háta mögött is képes megújulni, meglepni rajongóit. Erre az elmúlt időszakból a Sinisterrel éppúgy példálózhatnánk, mint jelen írásom tárgyával, a Pokolba taszítvával, melyek közös nevezőjének nemcsak minőségük tekinthető, hanem az is, hogy Young mindkét esetben olyan direktorokkal dolgozhatott, akikkel kölcsönösen tisztelik egymást, nem utolsósorban pedig hagyták neki, hogy kövesse megérzéseit.
         A mozit Sam Raimi rendezte, akit döntően a Tobey Maguire címszereplésével készült Pókember-trilógia direktoraként ismernek, a vérfagyasztó mozik rajongói számára azonban a lényegesen korábban forgatott Evil Dead - Gonosz halott, valamint A sötétség serege révén már jó ideje kedvelt filmesnek számít. A történet egy banki ügyintézőről, az Alison Lohman (Trükkös fiúk) által megformált Christine-ről szól, aki, hogy főnökének bizonyítsa rátermettségét, visszautasítja egy idős asszony kölcsönének meghosszabbítását. Christine azonban nem sejti, hogy ezzel mekkora haragra gerjeszti ügyfelét, Mrs. Ganusht (Lorna Raver), a nő ugyanis elátkozza őt...

         Young Raimi oldalán a Rossz álmok és a Pókember 3.-at követően a mindkettejük szívéhez közel álló műfajon belül alkothatott maradandót. "Az, hogy újfent együtt dolgozhattunk, s egy ilyen mozinál, egy valóra vált álom számomra. Nagy horrorrajongó vagyok, Raimi Evil Dead - Gonosz halottja pedig meghatározó darab az ilyen alkotások fanatikusai számára. Amióta csak ismerem ezen filmjét, együtt szeretnék dolgozni vele, aminek érdekében többször fel is kerestem, ő azonban akkoriban Danny Elfmannel és Joseph LoDucával működött együtt, akikkel jól kijött. A Rossz álmoktól kezdve azonban megváltoztak a dolgok" - mesélte a komponista, aki elementáris erejű vezértémával, kórussal, valamint orgonával kombinált szimfonikus muzsikát készített, ahol kiemelt szerepben részesült a hegedű: "Hirtelen ugrott be a hegedűszóló alkalmazásának ötlete. Ez a hangszer régóta társítva van az ördöggel, legyen szó akár koncertműről, filmről vagy éppen populáris zenéről. Ugyanakkor ennek használata nálam kettős célt szolgál: egyszerre szimbolizálja az ördögöt, valamint utal Mrs. Ganush és családja származására. Utóbbi egy régies, magyaros jellegű dallamsornak köszönhetően jelenítődik meg, az ördög zenéje azonban merészebb vonalat képvisel" - foglalta össze művének alapjait Young.

         A pokoli hangulat már az albumnyitó "Drag Me to Hell"-lel kezdetét veszi, ahol Mrs. Ganush motívuma éppúgy teret kap, mint az ördögé. A szólókat Mark Robertson játszotta fel, aki korábban a Befejezetlen élethez készült, ám végül fel nem használt muzsika életre hívásakor dolgozott együtt Younggal, és ő ezúttal annyival nehezítette feladatát, hogy hangszerén nemcsak vonóval játszott, hanem olykor mind a tíz ujjával pattogtatnia kellett a húrokat. Az elborult megoldásokat felsorakoztató dallamoknak olyan darabok biztosítanak teret, mint például a "Mexican Devil Disaster", a "Black Rainbows", a "Loose Teeth", a "Muttled Buttled Brain Stew", a "Bealing Bells with Trumpet" vagy éppen az "Auto-Da-Fe". Ezek esetében figyelhető meg leginkább a komponista merészsége, melyről vérfagyasztó zenekari játék árulkodik, amihez többször csatlakozik a fenyegető, éteri hangokat hallató vegyeskórus is, miközben főszereplőnőnk igyekszik mindent megtenni azért, hogy megszabaduljon az őt egyre jobban behálózó átoktól. A "Drag Me to Hell" mellett számomra a "Lamia", a "Loose Teeth", a hamisítatlan Young-dallamsoron alapuló "Muttled Buttled Brain Stew", valamint a zárótétel szerepét betöltő "Concerto to Hell" számítanak a Lakeshore korongja legtökéletesebb darabjának. S bár hasonlóan vélekedek Christine dallamsoráról is (ez a "Tale of a Haunted Banker"-ben, a "Familiar Familiars"-ban, illetőleg a "Brick Dogs a la Carté"-ban kerülnek terítékre), ám itt egyetlen pillanatra sem üti fel a fejét a veszély és a terror: ez a zongorára és vonósokra íródott bankárlány-motívum egy romantikus filmben éppúgy tökéletesen helytállna, mint egy drámában.

         A Hellraiser-filmek, A légy 2., A lény, a Stephen King: Halálos árnyék, a Rémségek könyve, az Átok 2. és a Hívatlan vendég zenéje mellett ez a korong áll legközelebb a szívemhez Christopher Young ilyen stílusú munkái közül. "Úgy vélem, a Pokolba taszítvával pont akkor kerestek fel engem, amikor a legjobb formámban voltam" - kommentálta e projektet a szerző, kinek műve rendkívüli mértékben járul hozzá a mozi élvezeti szintjéhez, hangulatához azzal, hogy zseniálisan él együtt a nemegyszer klasszikus horrorstílust idéző jelenetekkel, beállításokkal. 2009-ben azonban Young szerencsére nemcsak ezzel, hanem olyan további projektekkel is megmutatta, milyen széles palettán képes mozogni, mint a Jennifer Aniston és Aaron Eckhart főszereplésével készült romantikus mozi, a Derült égből szerelem, a Charles Darwinról szóló Teremtés, valamint a Hívatlan vendég című horror, melyet a koreai Két nővér adaptációjaként is szokás emlegetni.


    Kulics László
    2015.10.25.




    Tracklista:

      1. Drag Me to Hell (2:33)
      2. Mexican Devil Disaster (4:33)
      3. Tale of a Haunted Banker (1:52)
      4. Lamia (4:06)
      5. Black Rainbows (3:24)
      6. Ode to Ganush (2:23)
      7. Familiar Familiars (2:11)
      8. Loose Teeth (6:31)
      9. Ordeal by Corpse (4:35)
    10. Bealing Bells With Trumpet (5:12)
    11. Brick Dogs a la Carte (1:46)
    12. Muttled Buttled Brain Stew (2:51)
    13. Auto-Da-Fe (4:31)
    14. Concerto to Hell (5:59)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Creation

    The Exorcism of Emily Rose

    The Grudge 2

    Sinister

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam