FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Double (John Debney)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE DOUBLE   (2011)
       Álcák csapdája


      

       zene: John Debney








         A "Wanted", valamint a "Börtönvonat Yumába" forgatókönyvírójaként ismertté vált Michael Brandt rendezői debütálására a 2011 végén bemutatott "Álcák csapdája" révén került sor, melynek történetét Brandt Derek Haas közreműködésével vetette papírra, a főbb szerepekre pedig olyan színészeket sikerült megnyerni, mint Richard Gere, Martin Sheen, valamint a feltörekvőben lévő ifjonc, Topher Grace. A könnyed kikapcsolódást biztosító krimivel mindössze egyetlen probléma van, ám az pont a fő célt, a feszültségkeltést öli meg: ha nem olvassuk el a film ismertetőjét, akkor is maximum húsz perc szükséges ahhoz, hogy letisztuljon a kép, és világossá váljon a sztori végkimenetele. Ennek nagyrészt a néző összezavarásától mentes, rendkívül egyszerű recepten alapuló történet az oka: adott egy, a CIA nyugdíjazott ügynöke által halottnak vélt, véres kezű egykori szovjet kém, akiről úgy tűnik, hogy ismét színre lépett, valamint egy feltörekvő FBI-os, aki még a disszertációját is erről a titokzatos alakról, Cassiusról írta. A Gere-Grace páros által alakított ügynököknek az a feladatuk, hogy közösen leplezzék le a gyilkost, és juttassák rács mögé.

         A score elkészítésével John Debney lett megbízva, akinek ugyan a direktor konkrétan tudomására adta, milyen muzsikát vár el, a komponista mégis más stílust vizionált, mellyel kapcsolatban aztán sikerült meggyőznie Brandtet és csapatát is. "Ez nem arról szólt, hogy én mit akarok, hanem arról, hogy a filmnek mi a legjobb. Ő nem elképzelte, hanem pontosan tudta, mi a helyes út" - foglalta össze röviden később a rendező Washingtonban, ahol anno közönségtalálkozóval egyetemben zajlott a premier. Debneynek abból a szempontból szerencséje volt, hogy Brandt egy megfelelőbb opció esetében már nem maradt tántoríthatatlan saját véleményével kapcsolatban, tisztában volt ugyanis azzal, hogy - saját szavaival élve - egy alkotás megfelelő muzsika nélkül olyan, mint a színész smink nélkül. A komponista ötleteit burbanki stúdiójában dolgozta ki szintetizátorok és különféle hangminták együttes alkalmazásával, s miután az adott tételek zöld utat kaptak, nekiállt azok véglegesítésének, illetve a zenekari felvételek elkészítésének, mindezt pedig az elektronikus elemek, valamint a gitárszólók (utóbbiak a Rush névre hallgató progresszív rock banda tagjának, Alex Lifesonnak köszönhetők) általi színesítéssel zárta.
         A közel öt hétig tartó munka (melyet részben Tony Moralesszel közösen vitt véghez Debney, akihez más projektek kapcsán is fordult már segítségért, kiegészítő komponistaként azonban most először) végeredményeként megszületett muzsika összességében egy erős közepesként jellemezhető, amely egy-két alkalommal ugyan felkelti az ember figyelmét, többnyire azonban totálisan belesimul a moziba. Erre főleg a nyomasztóbb, thrilleres jelenetsorok zenéi a példák az elektronikus megoldásokkal, illetve feszültséget keltő vonósokkal, melyek bár hangulatilag passzolnak a kémsztorihoz, kivitelezés szempontjából azonban vérszegénynek, középszerűnek hatnak - pláne akkor, ha nemcsak hasonló stílusú alkotásokhoz, hanem Debney képességeihez is viszonyítunk. Az akciórészek vonatkozásában leginkább a szerzőtől a "Vasember 2."-ben is hallott, helyenként azonban kuruttyoló hangokkal párosuló dinamikus zenekari jelenlét jellemző (mely a nyitány, illetve a börtönbe tett út alatt felcsendülő tételek esetében hatásos igazán), a végső konfrontáció során azonban Debney már nem ehhez a megközelítéshez folyamodik, hanem a főként elektromos gitáron és szintis megoldásokon alapulóhoz, ami aztán kórussal fokozott zenekari megmozdulásba torkollik. A dalok tekintetében mindössze a stáblista alatt hallható "Don’t Look Back"-ről érdemes említést tenni, azt ugyanis Lifeson kimondottan ehhez a filmhez készítette.
         Az "Álcák csapdájá"-hoz kapcsolódóan semmilyen filmzenealbum nem látott napvilágot, de ez a végeredmény ismeretében nem nevezhető nagy csapásnak. Persze van egy-két olyan megmozdulás benne, amit jó lenne hallani a képsoroktól függetlenül - sőt, lehet, hogy egy jól megszerkesztett korong révén akár még pozitívabb benyomást is keltene -, ám van még pár olyan kiadatlan John Debney-kompozíció, melyek ennél jobban megérdemelnék azt, hogy CD-re kerüljenek.


    Kulics László
    2014.01.11.








    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blitz

    Iron Man 2

    Sudden Death

    Wanted

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam