FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Doomsday (Tyler Bates )    DOOMSDAY   (2008)
       


      

       zene: Tyler Bates
       vezényel: Tim Williams
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 63:56




         2008 nyarán egy halálos vírus szabadul el Glasgow-ban, ám a skót-angol határon átjutni akaró tényleges és potenciális áldozatokat egyaránt könyörtelenül lemészárolják a katonák, a határt körülvevő magas fal ajtaja pedig véglegesen bezárul a menekülők előtt, akik számára így Skócia az elkerülhetetlen pusztulás földjévé válik. Az óvintézkedések dacára azonban harminc évvel később újból felbukkan a vírus - immár Angliában. Mivel a kormány tisztában van azzal, hogy a titokban tartott műholdfelvételeken a teljes enyészet bizonyítékai mellett túlélőkre utaló jelek is láthatók, katonákat küldenek be, hogy megszerezzék a lehetséges ellenszert. A csapat vezetője Eden Sinclair őrnagy (Rhona Mitra) lesz, aki maga is túlélő, még kisgyerekként jutott ki a sorsára hagyott Skóciából. A küldetés nem kecsegtet sok sikerrel, mert a még életben maradtak kolóniája nem fogadja kitörő örömmel a látogatóba érkezőket...
         Neil Marshall rendezőt eddig egy korrekt farkasemberes sztori ("Dog Soldiers - Démoni harcosok") és a "The Descent - A barlang" című nagyszerű barlangi horror kapcsán volt érdemes megjegyezni, mint a műfaj egy ígéretes tehetségét. Ezúttal nem rémisztget, ráadásul korábban már alaposan letesztelt mozzanatokat rakosgatott egymás mellé, hogy létrehozzon valami olyat, amit a VHS-korszakban imádtunk volna, ma azonban csak a másodvonal egy viszonylag nézhető darabjának tituláljuk. Már pusztán az előzetest megtekintve sincs nehéz dolga annak, aki a "Doomsday"-t inspiráló alkotásokat szeretné összegyűjteni, elvégre minimum öt-hat darab felsorolása (a "Menekülés New Yorkból"-tól kezdődően egészen a "Resident Evil - A kaptár"-ig) bármely filmrajongótól elvárható. Azonban ami külön-külön már bevált, ezúttal összeöntve is működőképes, egyszerűen csak jóindulatúan feledkezzünk meg az eredetikről. Rhona Mitra, egykori Lara Croft-modell (és a szegény ember Kate Beckinsale-je a harmadik "Underworld"-ben) ideális választás volt egy olyan szerepre, amelyhez nem a színészi tehetség a legszükségesebb, komolyabb színészeket keresve pedig statisztaként megtaláljuk Bob Hoskinst, valamint Malcolm McDowellt. A történet nem ül le egy pillanatra sem, és bár a film félúton - a csürhe primadonnaként viselkedő vezére (Craig Conway) és a dagadt fickók kánkánjára latexben vonagló fétisrabszolga jelenetével - majdnem egy értelmetlen irányba kanyarodik el, ami végül kikerekedik belőle, az egy olyan lelkiismeretfurdalás nélkül idéző mix, amit éppen e gátlástalansága tesz fogyaszthatóvá.

         Számos ember életét szövi át a számmisztika. Azzal nem vagyok tisztában, hogy alapesetben Tyler Bates zeneszerző miként viszonyul a kérdéshez, az azonban bizonyos, hogy az ő esetében a "300" karrierje legvégéig meghatározó szerepet fog betölteni. Emlékezetes tavalyi "botránya" mellett semmit sem javított megítélésén a "Halloween" sem, és hát ma már tudjuk, hogy a szerző számára kiugrási lehetőségnek is alkalmas "Amikor megállt a Föld" aláfestése sem vált hivatkozási alappá. Azonban mikor Bates alább tárgyalt albumát először hallgattam meg, kellemes meglepetés ért, mert ezúttal egy olyan modern aláfestéssel állt elő, ami a film közben remekül működik, de önmagában is megállja helyét.

         A trackek az albumon a filmbeli kronológiai sorrendben követik egymást, de szerencsére a felkerült két betétdal az elejére került, nem törve meg az instrumentális rész erejét. Az első felvétel egy, a film posztapokaliptikus világába jól illeszkedő Adam and the Ants-szám ("Dog Eat Dog"). Ezt a Frankie Goes To Hollywood "Two Tribes"-ja követi, ami a jól megszokott FGTH-stílusjegyeket hordozza magán, ám egy olyan autós üldözés alatt hallható a produkcióban, ahová egyáltalán nem illik, sőt az egészet komolytalanná, illetve hatástalanná teszi. A lemezzáró, mindenki által ismert kánkán-töredéket leszámítva, a maradék mintegy ötven perc már csakis Tyler Batesé. A rockzenén nevelkedő szerző végre egy erős és eléggé egyéni zenét dobott össze - arra azonban nem számítok, hogy a jellegtelenebb horrorok világát, ahol általában békésen elzörög, most már véglegesen ott fogja hagyni. A "Doomsday" score-jában a film fent emlegetett "idézeteire" zeneileg nem erősített rá, bár ezt az alapvetően elektromos gitárral súlyosbított rockszimfonikus zenét olyan elektronikus effektekkel és szintis motívumokkal toldotta meg, hogy a műfaj egyik művelője, John Carpenter büszkén ölelné keblére.
         Egy rövid bevezetőt követően indul a rendkívül erős ötperces nyitány ("Exodus"), ahol szerzőnk megcsillogtatja eddig titkolt drámai tehetségét: fájdalmat sugalló női vokál, illetve a Metro Voices kórus egészíti ki a nagyzenekar vonósainak szomorú játékát, éreztetve a menekülő emberek reménytelen sorsát. Ez az újjászületett Tyler Bates olyan melankolikus pillanatokban bővelkedő tételekben mutatkozik meg még, mint például az "It's Medieval Out There", a "Strung Up" vagy a "Captured", illetve az éteri "Piss & Vinegar". Mivel alapvetően mégiscsak egy akciófilmről van szó, számos tracket találunk e témában is a lemezen. A trance-es "Boat"-ot és a pörgős "Sword Fight"-ot említeném elsőként, de az igazán zúzós szerzemények nem ezek. A jelekből ítélve a komponista végre önállóan is képes volt visszaidézhető motívumokkal előállni. A dinamikus felvételek lendülete magával sodorja a hallgatót, és arra készteti, hogy az ablaküvegeket nem kímélve tekerje feljebb a hangerőt. E szempontból igencsak figyelemreméltó a "Hospital Battle", a "Train Escape", a férfikórusos "Tolamon", valamint a kiváló lezárással rendelkező "Bentley Escape".

         Azt nem hinném, hogy a film relatív bukása Neil Marshall karrierjét nagyban visszavetette volna, bár az igaz, hogy Tyler Bates karrierjén sem lendített, aki ráadásul egy nagyobb visszhang nélkül maradt filmhez "tékozolta el" kompozícióit - ez azonban ne a mi problémánk legyen. Nagy szerencsénkre nem fejfájdító horrorzenéi kuszaságát ültette át akciózenének a szerző, így a "Doomsday" score-jának egyetlen fájdalmas pontja sincs, ahogy az pedig korábban jellemző volt filmzenéire. Következő nagy munkája az év egyik legnagyobb durranásának ígérkező "Watchmen - Az őrzők" lesz, így remélem, ott sem fogja vissza majd kreativitását, ahogy most sem tette.


    Bíró Zsolt
    2008.12.29.




    Tracklista:

      1. Dog Eat Dog - Adam and The Ants (3:11)
      2. Two Tribes (Carnage Mix) - Frankie Goes to
          Hollywood (7:56)
      3. Prologue (1:22)
      4. Exodus (4:59)
      5. Boat (3:06)
      6. Piss & Vinegar (1:25)
      7. Block 41 (3:26)
      8. It's Medieval Out There (3:20)
      9. Hospital Battle (2:30)
    10. Strung Up (4:43)
    11. Sinclair Slips Free (1:19)
    12. Sword Fight (1:26)
    13. Train Escape (2:36)
    14. Train to Kane (3:14)
    15. Tolamon (1:29)
    16. Captured (1:19)
    17. Prime Suicide (1:59)
    18. Same Shit Different Era (3:52)
    19. Slayer (2:39)
    20. Finish Her Off! (1:29)
    21. Bentley Escape (3:32)
    22. Headless Love (2:38)
    23. The Can Can - Ariel Rechtshaid (0:41)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    28 Days Later

    300

    Grindhouse - Planet Terror

    Resident Evil: Apocalypse

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam